Ingeniørdebat > Alt det andet, diverse

Træbeskyttelsesmidler - typer

<< < (6/6)

Morten Jødal:

--- Citat fra: harbst efter 08, Juli 2018 - 20:59 ---Din århusianske baggrund forklarer sagen.

--- Afslutning på citat ---

Gælder det også CEPOS, Information og Socialdemokratiet m. fl.?
En anden forklaring kunne være, at det er dig der tager fejl ...  ;)


--- Citat fra: harbst efter 08, Juli 2018 - 20:59 ---Desværre kan vi ikke spørge sprognævnet nu. De har frielukket.
--- Afslutning på citat ---


Jamen så har jeg også ferielukket - men tænker alligevel, og der ER andre at spørge!
Jeg spurgte her:
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=offentlig
- og scrollede så ned til eksempel 1b, hvor svaret står entydigt (offentligt ansat).

Næste spørgsmål er så, hvilken autoritet står bag Ordnet.dk?
Jeg skulle undtagelsesvis ned og læse mere om cookies for at finde dette, men svaret er:
Det Danske Sprog- og Litteraturselskab (DSL)

Christians Brygge 1

1219 København K
http://dsl.dk
- som altså ligger i det meget - m-e-g-e-t - MEGET østlige Jylland, hvis man vil regne området med til det østjyske!  :D

P.S. Jeg er født i Aarhus!
Helt uden diskussion, for det var før Å blev indført i dansk retstavning!

Morten Jødal:
Jeg fandt en ny oplysning og ændrede i mit forrige indlæg.
Det var en fejl, da ændringen ikke markeres i oversigten. Men se ovenfor.

Karsten:
Jeg ser debaten om traebeskyttelsesmidler - typer,  kun er om tjaere og stavning.
Hvad med linolie ?
Jeg kan ikke finde den rapport jeg laeste (foer alt kom paa internettet, engang i begyndelsen af firserne) men denne fortaeller ogsa meget interessant:
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2001/87-7944-657-4/pdf/87-7944-658-2.pdf

Det jeg fandt ud af for saa laenge siden var at mine nye vinduer skulle males med linolie maling,  da rapporten viste at vinduer der var udskiftet til plastikmalede vinduer med thermoruder paa nogle offentlige bygninger efter energikrisen, nu var raadne. De gamle vinduer som var bevaret i kaelderen var i fin stand, men de var ogsaa malet med linoliemaling den gang det var tilsat farlige giftstoffer som bly. Ruderne far isat med linoliekit hvor linolien ogsaa blev trukket ind i traeet.

Her i Canada skulle jeg for nogle aar siden en ombygning af vores hus, den traebeskyttelse jeg fandt var noget de kaldte Australian timber oil. Det havde aldrig vaeret i Australien og det var lavet paa linoliebasis. Aaret efter ville jeg koebe noget mere, men nu var maling med organiske oploesningsmidler forbudt, alt skulle nu vaere vandbaseret. Deres loesning var at lave den australske timber oil som maelk  ;) mikroskopisk smaa draaber linolie der svoemmede rundt i vand. ideen var saa at naar man havde malet med det ville vandet fordampe og  havde efterladt et tyndt lag linoliebaseret traebeskyttlse.

Det virkede fint paa raa traeoverflader men ikke paa hoevlede, fra en anden fabrikant af linolie produkter saa jeg at de fraraadede at male det paa ny hoevlede overflader, da traeets porer ved hoevlingen var presset sammen saa linolien ikke kunne traenge ind, men ville laegge sig som en tynd hinde ovenpaa traeet. Hvis man ventede et aar med behandlingen og traeet havde vaeret udenfor ville porene have aabnet sig og nu kunne det behandles.

Mit hoevlede cedertraes daek fik saa linoliebaseret traebeskyttelse efter et aar. I naturlig Ceder farve, men det virkede heller ikke, for der var ikke pigmenter i midlet som stoppede solens UV straaeler i at nedbryde overfladen af traeet, saa det yderste lag trae skallede af og tog traebeskyttelsen med sig  :-\

Morten Jødal:
Tjah ...
Der er desværre gået religion i maling!
Det er teknisk set uigendriveligt, at oliemaling har en bedre indtrængen i træets overflade end vandbaseret maling. Det drejer sig kun om et par mm, men det gør hele forskellen!

Hvis du søger på dansk, kommer der ret mange hits på "hjemmelavet linoliemaling", men det svære er nok sikkativ, som skal tilsættes, for at malingen tørrer på rimelig tid. Det kan du næppe købe i Canada, hvis din lovgivning er som du beskriver det.
Det kan købes på nettet:
https://tibberuphoekeren.dk/webshop/olie-tjaere-vaerk-lak-lim-voks/sikkativ/?gclid=CjwKCAjw-8nbBRBnEiwAqWt1zYCN16xmrEvVmVQRn009Bz37iIqJX7tUNyuxgOy6Wi_u15q9ewu-tRoCAmYQAvD_BwE - hvis du altså kan få det ind i landet.
Desværre er sikkativ en metalorganisk forbindelse, som indeholder kobolt - der er giftigt i alle lande! Vi er bare lidt mindre hysteriske i Europa. Men jeg garanterer ikke for, at en flaske ikke bliver stoppet i tolden.

Og så skal jeg lige understrege, at min karriere har gjort mig mere eller mindre vidende om alverdens kemiske emner - da jeg er i stand til at læse det enkle og logiske kemiske fagsprog  ;) - men min Ph.D. gik i en helt anden retning, så jeg er ikke malingsekspert.

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version