* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 84
I alt: 85

Forfatter Emne: Leica digitalt kompakt kamera  (Læst 10273 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Leica digitalt kompakt kamera
« Dato: 10, April 2017 - 12:12 »
Mit Leica digitale kamera type C-Lux 3, som jeg har brugt i næsten 8 år, er begyndt at give problemer.
Kameraet er meget alsidigt og laver fine billeder - naturligvis hvis man bruger de rigtige indstillinger til de rigtige motiver. 8)
For nogle måneder siden gik softwaren i udu på den måde, at den har ændret sig således, at billederne ikke længere er skarpe og velbelyste.
Mekanikken i kameraet fungerer, vidt jeg kan konstatere, som tidligere. Det virker som om kun softwaren er blevet påvirket / ændret.
Samtale med den danske importør gav ingen hjælp. Beskeden var: køb et nyt og bedre kamera - kom ind og se i vores nye butik! Mit spørgsmål om softwareudbedring hos importøren eller på fabrikken blev skudt ned med beskeden: Det er alt for dyrt og tager lang tid. >:(
Gennem nogen tid har jeg søgt efter et kompetent reparationsværksted. Dem synes der ikke at være nogen af - jeg har i hvert fald ikke fundet nogen.
Jeg er så glad for kameraet og vil nødigt betale større summer til et nyt, som formentlig kan meget mere end jeg har behov for.
Jeg håber nogen her i Påsketiden kan hjælpe mig til en løsning på problemet.
GOD PÅSKE.  ;D
HP
p

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #1 Dato: 10, April 2017 - 15:08 »
Det lyder meget usandsynligt at softwarwen, skulle kunne ændre sig.
Men softaren skal lospille sammen med forskellige hardwarwe dele. Først og fremmesr med den lysfølsomme billedsensor ( ccd, for charge coupled Device). Den eller dens omkringliggende komponenter holder sig vel ikke evigt uændret.

Lyt til det gode råd, og køb noget bedre . 
Jørgen Harbst

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #2 Dato: 11, April 2017 - 10:05 »
Jeg havde problemer med et kamera, men det viste sig at være hukkommelses kortet der var problemet.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #3 Dato: 12, April 2017 - 16:06 »
Intet holder evigt selv ikke digitale LEICA KAMERAER. De digitale kameraer fra Leica lever på det ry som de analoge havde med gode optikker og holdbare mekanikker, hvilket du allerede har konstateret. Leicas ejer Panasonic købte i sin tid for at få del i linserne elmar og elmarit og markedsføre deres egne kameralinser med Leicanavne.

Panasonic laver aldeles glimrende kameraer med den samme 10MP chip 1/2.33 som i din til ca 3500kr . Jeg tænker på deres TZ80 med 18 MP og en fantastisk zoom og billedstabilisator foruden med en elektronisk søger og med muligheden for at ændre hvor billedet skal være skarpest.

Canons G9X er også et godt bud til en rimelig pris...... Min erfaring med Canon er at de bare fungerer. Jeg har fem lommekameraer startende fra 2005 til det sidste  et S200 fra 2014 der ligner din Leica meget, men kan en del mere.

Men gå ind på  https://www.dpreview.com/    og se hvad du kan finde der du kan sammenligne med din C lux3 som også er beskrevet der
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #4 Dato: 12, April 2017 - 18:55 »
Du har antagelig bedre muligheder for hjælp ved at stille spørgsmålet på:
Leica Forum.
http://www.l-camera-forum.com/
Leica C-Lux 3 Camera Review at STEVEHUFFPHOTOS.COM
https://www.youtube.com/watch?v=Xn3Pl_Fx1S0

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #5 Dato: 13, April 2017 - 14:46 »
Jeg mener tværtimod HP har gjort os alle en tjeneste ved at poste sit spørgsmål (der viste sig at være af generel karakter) her - og efterfølgende selv løse problemet!
En hukommelseskortfejl er herefter noget vi alle tænker på, når et gammelt kamera bliver dårligere. Og med de faldende priser på memory er det billigt at afprøve denne mulighed først.
Jeg har selv et ca. lige så gammelt Olympus-kamera, som stadig tager flotte billeder, og et halvt så gammelt Samsung-systemkamera, der heller ikke står for udskiftning.
Men mit nyeste kamerakøb var en julegave til min søn: et Rollei til 1200 kr. hvis specifikationer fuldt ud matchede mit systemkamera, der har kostet det tredobbelte!
Igen et af de gamle mærker, som jeg husker fra min farfars tid  - han havde et Rolleicord, d.v.s. TOøjet spejlrefleks, som skulle holdes på maven ved normal betjening. De nye Rolleier ligner andre digitale kameraer, og billedkvaliteten er fin.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #6 Dato: 13, April 2017 - 22:13 »
Citat fra: HP
Jeg er så glad for kameraet og vil nødigt betale større summer til et nyt, som formentlig kan meget mere end jeg har behov for.
Jeg håber nogen her i Påsketiden kan hjælpe mig til en løsning på problemet.
Citat fra: Morten Jødal
Jeg mener tværtimod HP har gjort os alle en tjeneste ved at poste sit spørgsmål (der viste sig at være af generel karakter) her - og efterfølgende selv løse problemet!
Helt enig i det første, men jeg vidste ikke, at hp selv havde løst problemet :)

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #7 Dato: 14, April 2017 - 14:31 »
- men jeg vidste ikke, at hp selv havde løst problemet :)Mvh jj

Undskyld, der var jeg for sløset!

Det var ikke HP selv, men Mikker, der havde et godt løsningsforslag, som har hjulpet ham. Håber det også kan hjælpe HP.
Hjælper det ikke, der det desværre nok CCD-chipoen - og det er meget værre!
Så begynder de ca. 1200 kr. til et godt moderne kamera at rykke betænkeligt nær ...
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #8 Dato: 15, April 2017 - 14:40 »
 Det må være en jul for nogle år tilbage, Morten, for Rollei sælger stort set kun actionkameraer og stativer her i Danmark  i dag:)

Det eneste Rollei digitalkamera man af og til kan finde hos Bilka og andre stormagasiner er Rollei Compactline 52 med 5MP til priser mellem 138 og 450 kr.

Det er sikkert også et ganske udmærket kamera, der tager ganske gode billeder, men set i lyset af at du har givet 1200 kroner for din søns apparat  og synes at billed kvaliteten matcher dit Samsung ( hvad jeg er overbevist om antageligt er rigtigt...forklaring følger)så har jeg en oplevelsersom jeg vil fortælle om.

Min familie donerer mig de kameraer, de er vokset fra, på grund af smartphone anskaffelser og  kameraer som er gået i stykker. De sidste adskilles for at tilfredsstille min nysgerrighed.

Men jeg har efterhånden erhvervet en del (18) der virker, men har måttet konstatere, at stillet overfor at løse den samme fotoopgave, med samme billedstørrelse som  det kamera med de færreste pixler.. 2 MP.. er der forbløffende lille forskel på billedkvaliteten set på en 17" og 24" skærm, selv om  de dyrere kameraer er lettere at indstille.

Den øvelse, som jeg stadig er i gang med skyldes, at ved at rydde op i mine billeder, konstaterede jeg at de billeder jeg bedst kunne lide, før end de blev  "forbedret" var taget med mine 13 år gamle 2MP Minoltaer (X20 og X21). De blev gravet frem fra bunken af kameraer for at se om de stadigt virkede . Kun X21 virkede stadigt perfekt.

Med  optagelser,  med kameraernes  maksimale Pixel  størrelse , er billederne stadig forbløffende ens på en PC skærm.....indtil man zoomer ind . Her kommer Olympus på førstepladsen  med sine 10 MP efter fulgt af Samsung med sine 14 MP. Men helt ned til 2 MP er forskellen så lille at den næppe mærkes ubrugelig og da slet ikke på et  10X15 papirbillede. Der er selvfølgeligt sket ændringer til det bedre. Større skærme  og bedre styringsmuligheder  hvor Canon indtager den absolutte førsteplads i alle årgangene og Olympus den absolutte sidsteplads  blandt alle de kameraer jeg leger med. Jeg kan ikke anbefale Olympus digitale kameraer.

For at fortælle om hvilke de øvrige kameraer så kommer her en reduceret liste med 9 kameraer
Samsung serie150                 14 MP chip 1/2.3   2012
Olympus Pen mini PM1          12 MP chip 4/3   2013
Canon S200                            10 MP chip  1/7        2016
Canon Power Shot A495       10 MP Chip 1/2,3 2010
Canon Power Shot A590         8 MP Chip 1/2,3   2008
Sony SSC W130                      8 MP Chip 1/2,3      2008
Canon  Ixus 800 IS                    6 MP  Chip 1/2,5  2006 
Canon Ixus 30                         3,2 MP Chip 1/2.5  2004
Minolta X21                                2 MP  Chip  1/3,2 2004

Så  konklusionen  må  være , at betragter man kun billederne på en skærm og får dem  lavet til papirbilleder i A4 størrelser kan alle være med, med  kameraet sat  i automode.

 Det der giver  prisforskelle skyldes  antallet af de manipulationsmuligheder,  de dyrere kameraer er forsynet med.  Manuelle muligheder. Live veiw. Udskiftelige linser etc.  Men  ser man hvor mange pixel der er nødvendigt  for at lave et skærmbillede så rækker 2000 pixel rigeligt.  Så der er ingen grund til at ruinerere sig selv, hvis man ikke har meget spescielle behov.

Canons Ixuser eller Power Shot A500 til 119$  er bedre en samtlige smartphone kameraer og det samme gælder Sonys DSC  W800 til 89$

Man  bør så også være opmærksom på, at superzoom lommekameraer alle anvender 1/2.3 Med Leica ejeren Panasonics TZ 80 (2700). Sonys HX 90(2150) og Canons 720 (3700)  placeret i den rækkefølge jeg ville anskaffe mig dem, udnytter den lille chip fantastisk.

Så til Privatbrug er 1/2.3 rigeligt, men er man ude på at forstørre billeder og eller at sælge dem, har man brug for de største chip (full frame eller større) og et kamera med udskiftelige linser, og et passende stort antal linser og så er man hurtigt over en hundredetusind kroners seddel :)






Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #9 Dato: 15, April 2017 - 18:20 »
Det må være en jul for nogle år tilbage, Morten, for Rollei sælger stort set kun actionkameraer og stativer her i Danmark  i dag:)

Det var julen 2015!
Det skal retfærdigvis siges, at jeg ikke kunne købe kameraet til den pris i Danmark, men fandt det hos Amazon.de. I Danmark var det ca. 200 kr. dyrere.
Specfikationerne var flotte (bl.a. 20 Mpixel, video i full HD og en fin zoom) - og det er de billeder, min søn har taget med det også. Modelbetegnelsen kan jeg ikke huske.

Men der er bestemt sket en udvikling siden jeg midt i halvfemserne første gang købte et digitalkamea, som havde en imponerende opløsning på 2,1 Mpixel og "kun" kostede ca. 6000 kr.  :)
« Senest Redigeret: 15, April 2017 - 18:23 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #10 Dato: 15, April 2017 - 18:34 »
Jeg er helt overvældet over de mange kommentarer, meninger, erfaringer og præferencer som er kommet her i forum over de seneste dage. Mange tak - og jeg bliver klogere hele tiden.
I mellemtiden har jeg ved forskellige tests konstateret, at fejlen på mit kamera ikke ligger i hukommelseskortene (9 forskellige). Problemet (tror jeg) ligger i kameraets opbygning / konstruktion kombineret med konflikt mellem mekanik og software.
I øjeblikket hælder jeg mest til at søge efter et af de mange kamerafabrikater, der i indlæggene fremhæves.
Om det så skal være et nyt eller et brugt (dba?) kamera jeg vælger at anskaffe, må de aktuelle tilbud og prisniveau bestemme. Valget vil nok tage lidt tid, men søgearbejdet vil være langt mere interessant end jeg havde forventet.
Mange tak for de interessante indlæg. De skabte interessant liv i de mange påskedage.
Hilsen
HP
p

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Leica digitalt kompakt kamera
« Svar #11 Dato: 15, April 2017 - 21:58 »
Citat fra: HP
For nogle måneder siden gik softwaren i udu på den måde, at den har ændret sig således, at billederne ikke længere er skarpe og velbelyste.
Fugt- eller støv belægning på indvendige linseflader kan formodentlig også give uskarpe billeder?
How to Remove Fungus from a Camera Lens FAST & EASY
https://www.youtube.com/watch?v=GKcb4ctZk7w

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk