* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 29
I alt: 29

Forfatter Emne: marmorvask  (Læst 8346 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
marmorvask
« Dato: 18, April 2017 - 20:19 »
Jeg har en bordplade med vask af den type som er støbt af marmor og et bindemiddel.

Den er efterhånden ikke køn længere og jeg ville ønske jeg bare kunne købe en ny. Men den er jo håndlavet og altså ikke en hyldevare.
Desværre er den asymmetrisk med vasken i højre side, hvilket jeg ikke har kunnet finde en erstatning for.

Nu tænker jeg på, om løsningen er en længere bordplade som så bliver afkortet. Har nogen erfaring i, om man selv vil kunne save i det materiale?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: marmorvask
« Svar #1 Dato: 19, April 2017 - 11:30 »
Det kunstmarmor jeg kender er støbt af polyester med fyld af marmorstykker eller linende mineraler. Ligesom med glasfiberarmeret polyester skulle det ikke være så svært at save i . Du kan for eksempel bruge en af de små mekaniste stiksave, som populært også kaldes en kaninpik. Det kan flosse noget i skæret. så brug en fin klinge, og pas på den ikke kører for varm.   
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: marmorvask
« Svar #2 Dato: 19, April 2017 - 12:50 »
1/2 sekunds søgning gav dette eksempel; https://www.dorchdanola.dk/produkter/skaerende-vaerktoj/stiksavklinger/stiksavklinger-special/luna-stiksavklinge-t130riff-for-keramiske-materialer.html

En hurtiger og måske billiger løsning; Aflevere det til autolaker for en go gang klarlak.
« Senest Redigeret: 19, April 2017 - 13:00 af chrismark »

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: marmorvask
« Svar #3 Dato: 19, April 2017 - 13:59 »
Det med stiksaven var allerede i mine tanker, men kombinationen af marmor (pulver) og polyester kunne jeg ikke lige greje: er det at save i som marmor eller polyester?

Den med maling duer ikke. Jeg har forsøgt flere reparationer med polyester - overfladen er nemlig krakeleret omkring udløbet. Det holder ikke.
Vasken er lavet næsten som en glasfiberbåd, man starter med gelcoat og fylder polyester og fyldstof i bagved.
"Gelcoaten" er ødelagt flere steder - derfor ønsket om en ny vask.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: marmorvask
« Svar #4 Dato: 19, April 2017 - 14:31 »
I min optik er og skære der hvor man tager det uønskede materiale i spåner. Ved hårde materiler som sten laver man materiale knusning i form af slibning. At det mislykkedes  for dig med maling/coat betyder kun at DU ikke kan. Det kan andre. VH.

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: marmorvask
« Svar #5 Dato: 24, April 2017 - 20:33 »
Det med stiksaven var allerede i mine tanker, men kombinationen af marmor (pulver) og polyester kunne jeg ikke lige greje: er det at save i som marmor eller polyester?

Den med maling duer ikke. Jeg har forsøgt flere reparationer med polyester - overfladen er nemlig krakeleret omkring udløbet. Det holder ikke.
Vasken er lavet næsten som en glasfiberbåd, man starter med gelcoat og fylder polyester og fyldstof i bagved.
"Gelcoaten" er ødelagt flere steder - derfor ønsket om en ny vask.
Hvis overfladen er lavet med gelcoat, burde du da kunne reparere den med netop gelcoat? (Har da repareret en del gelcoat gennem tiderne - primært robåde af glasfiberarmeret polyester, med en overflade af gelcoat. Det kan være en udfordring af ramme farven i gelcoaten)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: marmorvask
« Svar #6 Dato: 27, April 2017 - 21:05 »
Jeg må skynde mig at indrømme, at jeg ingen personlig erfaring har.
Men for relativt nylig fik jeg renoveret køkkenet i mit sommerhus, og i den forbindelse sat en flisevæg op. Det hjalp min svigersøn med.
Jeg betragtede det som et uoverstigeligt problem at skære en flise til omkring en stikkontakt, der nødvendigvis krævede TO indsnit med 90 graders vinkel i samme flise - men han lånte en vinkelsliber af genboen og sendte mig ind for at købe en diamantskive i Jem & Fix. Jeg fik tre diamanter for en flad halvtredser!
Vel at mærke skal det være den skive, hvor diamanterne sidder på kanten og ikke på fladen.
Det blev flot, og jeg tænker umiddelbart, at samme metode må kunne bruges til kunstmarmor?
Hvis materialet er for tykt, må man kunne fræse en rille i den synlige overflade med vinkelsliberen, og så tage det dybere snit med en stiksav?
« Senest Redigeret: 27, April 2017 - 21:07 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk