Ingeniørdebat > Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation

Udskiftning af oliefyr til pillefyr eller billigste løsning?

<< < (2/2)

Mikael Boldt:
2 bemærkninger:
1) Der findes flere varianter af varmepumper ud over Luft/Luft.
For eksempel vil en Luft/Vand pumpe kunne levere varmt vand til den eksisterende radiator-kreds og VVB.

2) I dag bygges træpillefyr med beholder som optager mindre end 1 m³ gulvplads.

Morten Jødal:

--- Citat fra: insomniacno1 efter 06, Juni 2017 - 14:54 ---Hej Morten, jeg har kigget lidt på varmepumpe, men synes ikke jeg har et sted at installere den.

--- Afslutning på citat ---

Hej Jan, det var ikke mig, men Mikael, der skrev om varmepumpe.
Jeg skrev om JORDVARME, som godt nok er en beslægtet teknologi, men normalt regnes for noget selvstændigt, og kun som et alternativ, hvis der hører en stor have til huset. Anlægsomkostningenre er høje, driften billig.

insomniacno1:
Den billigste installationsløsning for mig ser ud til at være enten Olietank eller EL vandvarmer. En brugt tank fra 2006-7 ligger lige under 900 kr. på nettet. En 100L vandvarmer kan fåes til lige under 1200kr. - det hele bruger EL så den kommer man ikke udenom, selv pillefyr bruger EL. Hvad man sparer på, er installationen da der ikke skal fagmand på at sætte vandvarmer op og Olietanken bare skal registreres hos kommunen.

Jeg er udemærket klar over at der er stor forskel på forbrug, men det bliver ikke mit problem og dem som leaser får frie hænder til at istandsætte som de ønsker og det bliver så trukket fra ved første fornyelse eller mulighed for køb af huset - såfremt der er dokumentation for det. Så hvis de ønsker anden opvarmningsmulighed, så kan de bare installere det selv.

Jeg har lige fået sat ny vandvarmer(fra Harald Nyborg) op, det er så nummer 4(+ plus 1 varmelegeme) i løbet af 10 år(de 3 andre satte jeg selv op med hjælp fra venner, men ryggen tillod ikke den her gang), enten er det alt det kalk som Lolland kommune kommer i vandet, eller også er det bare utroligt dårlig kvalitet, for varmelegemet bliver ved med at dø. Det er ikke strømmen, det er checket.

Leeberg:
Min mor skiftede i vinters fra oliefyr og solfanger til luft/vand varmepumpe (halvudtjent oliefyr og noget omkring alder på hendes nedgravede tank). Med hendes forbrug, med solfanger, der ikke kunne kobles på det nye system, var den beregnet tilbagebetalingstid på ca 7 år, og hun mener at forbruget indtil videre passer meget godt med det beregnet.

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version