* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 22
I alt: 22

Forfatter Emne: HJÆLP! Mit mobile internet er i udu!  (Læst 5109 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
HJÆLP! Mit mobile internet er i udu!
« Dato: 18, Juni 2017 - 18:48 »
Jeg har i årevis haft et mobilt bredbåndsabonnement hos Oister (3's net) - med en dongle. Hastigheden på ca. 2 Mb/s er ikke imponerende, men fuldt ud tilstrækkelig til mit sommerhusbehov - normalt kan jeg fint streame TV på denne forbindelse, og ellers skal jeg bare vænne mig til at download og upload tager lidt længere tid end når jeg er hjemme.
Det var sidst i brug i pinsen uden problemer - men nu fredag aften, da det atter var sommerhustid, kiksede det.
Der ER hul igennem til serveren, jeg kan se signalstyrken, og jeg får velkomstbesked fra min cloudtjeneste. men den nægter at handshake.

Imellem pinse og nu ligger en større opdatering af Windows 10 - automatisk, naturligvis, jeg kunne ikke forhindre den, den var kommet ind mens jeg var hjemme og gjorde sig færdig, da jeg tændte PCen fredag.

Synderen er altså ganske klart Microsoft - som det næppe nytter noget at kontakte. Derimod ringer jeg naturligvis til Oisters kundeservice straks mandag morgen.

I mellemtiden har jeg et dobbelt spørgsmål til det alvidende forum - formidlet gennem et mobilt hotspot fra min smartphone, som er en ven i nøden, men ikke ret "hot", for hastigheden er uudholdeligt ringe!

1. Har nogen kendskab til en patch, der vil kunne løse problemet?

2. I modsat fald: kan I anbefale andre mobile løsninger, der ikke er alt for kostbare?

Jeg skal vel lige tilføje, at alle steder, hvor jeg kan lide at opholde mig, synes at være "mobilhuller". Det gælder også sommerhusadressen, hvor 3's netværk er rimeligt OK, TDCs acceptabelt (det er det eneste brugbare på hjemmeadressen, så jeg har selvfølgelig valgt en mobiludbyder, der bruger dette), Telenor/Telia har kun hul igennem, når man er udendørs - selv på tale. Så en løsning bundet til bestemte udbydere er afhængig af hvem det er ...
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: HJÆLP! Mit mobile internet er i udu!
« Svar #1 Dato: 22, Juni 2017 - 17:58 »
Jeg bruger oister til internet. Og der er god og sikker hastighed, som dog kan varierer noget med tidspunktet. Den er dog aldrig under ca. 15 Megabit/s

Jeg bruger ikke dongle men,d et rigtigt moden med indbygget router og lan forbindelse ud. På den måde er computerens styresystem ikke direkte involveret i datatrafikken.

Man fik tidligere et modem "gratis" med ved oprettelse at data abonnement hos oister, men nu  koster det en del.

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=51067595&pn=Huawei&gruppe=Netrouter&overgr=Hardware&vare=180533&f=edbp

Du kan måske også finde et godt og billigt i den blå avis.

Ekstra antenne kan være nødvendig afhængig af afstand til  oisters mast.




Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: HJÆLP! Mit mobile internet er i udu!
« Svar #2 Dato: 23, Juni 2017 - 23:06 »
Opfølgning:
Det viser sig, at Huawei, som åbenbart er producent af min dongle, havde udgivet en softwareopdatering beregnet til Windows 10, og den kunne hentes fra Oisters hjemmeside.
Den løste dog ikke problemet, da mit usb-modem ikke kunne finde ud af, om det skulle starte op med den ene eller sen anden udgave af prrogrammet. Fjernelse af det gamle program og genstart løste problemet midlertidigt, men forbindelsen blev hurtigt ustabil igen, således, at når jeg kom på, var alt OK - men ved næste opstart skulle jeg igen slås med at komme på.
Efter nogle dage er jeg blevet træt af dette cirkus og har opsagt mit abonnement for i stedet at bestille et nyt med separat wifi-router.
Da jeg i den forbindelse igen undersøgte dækningskort, fandt jeg ud af, at TDC har forbedret dækningen i mit sommerhusområde betydeligt, så det nye bliver hos Telmore, som benytter TDCs net.
Jeg skal tilføje, at jeg ikke har været imponeret over min kontakt med Oisters kundeservice - men jeg i er ikke i tvivl om, at køber man et nyt abonnement og en dongle med den rette software lagt ind fra starten, vil forbindelsen være lige så urokkeligt stabil, som min var indtil i sidste uge.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk