* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 88
I alt: 88

Forfatter Emne: SOLBRÆNDT?  (Læst 4819 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
SOLBRÆNDT?
« Dato: 19, Juni 2017 - 19:47 »
Somrene 1941 - 1943 og flere?
Mens jeg boede i Sønderlylland i denne periode, var det bedste vi vidste om sommeren at cykle de 5 km til det nærmeste udendørs svømmebad nær ved et mejeri, som havde etableret et svømmebad med basis i overskudsvarme fra mejeridriften.
Efter at vi havde cyklet 5 km med bar overkrop og var blevet lettere overhedede kastede vi os ud i badevandet og hyggede os i 2 - 3 timer før vi var trætte og på cykel kørte tilbage til udgangspunktet stadig med bar overkrop og ansats til en solid gang solbrændthed. Efter et par dage var vi helt røde på grund af solens strålevarme. Det sved og kløede og efter et par dage skallede huden af i flager mens det kløede rigtig meget. Efter nogle dage var huden klar til igen at skalle af i store stykker og derefter kunne det samme gentage sig. DEJLIGT.
Hvorfor fik vi ikke hudkræft eller andre dårligdomme?
Solcreme var et ukendt fænomen.
Og nu - mange år efter de dejlige oplevelser - ingen tegn på kræft eller andre hudlidelser. Hvorfor?`
Hilsen  HP
p

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: SOLBRÆNDT?
« Svar #1 Dato: 20, Juni 2017 - 15:46 »
Solskoldningerne er jo ikke ensbetydende med, at man FÅR hudkræft, men at der er en forøget RISIKO for at få hudkræft. (Jeg har selv tilbragt det meste af min ungdom i en singlesculler på diverse søer i det danske land, så jeg har nok også en forøget risiko :-\)

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: SOLBRÆNDT?
« Svar #2 Dato: 20, Juni 2017 - 19:02 »
Citat fra: HP
Og nu - mange år efter de dejlige oplevelser - ingen tegn på kræft eller andre hudlidelser. Hvorfor?`

Du har formodentlig gode chance for hudkræft sålænge du er i live? :)
I am dark-skinned – do I still need to be careful?
http://www.who.int/uv/faq/uvhealtfac/en/index5.html

The known health effects of UV
http://www.who.int/uv/faq/uvhealtfac/en/index1.html

Mvh jj

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: SOLBRÆNDT?
« Svar #3 Dato: 20, Juni 2017 - 22:19 »
Man har ca. 32% chance for at udvikle kræft. At leve sundt vs. usundt osv. rykker "kun" den chance med ca. 5%. (tallet er lidt groft, men tæt på).

Du skal være udsat for noget meget ekstremt for at få tæt på 100% chance for at udvikle kræft.

Solbadere har en større chance for at udvikle hudkræft eller modermærkekræft, men pudsigt nok har de også en større chance for at overleve det.
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk