* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 75
I alt: 75

Forfatter Emne: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.  (Læst 17099 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Dato: 21, Juni 2017 - 10:56 »
Hej,

Jeg har brudt mit hoved med hvordan man løser dette her elektronisk:

Jeg skal have afbrudt en strøm efter et bestemt tidsrum. På den måde, at man har et batteri (9V) og en kontakt som man tænder på. Kontakten kan stå i ON eller OFF position. Når kontakten står på ON skal der gå i omegnen af fem minutter, så skal strømmen efter kontakten afbrydes, selv om kontakten stadigvæk står på ON.
Når man trykker kontakten tilbage til OFF og frem til ON igen, så skal strømmen løbe i fem minutter mere, og så igen afbrydes.

'Afbrydes' på den måde, at der slet ikke må løbe nogen strøm fra batteriet ind i systemet.

Jeg er sikker på at det kan laves, jeg har et voltmeter med sådan en ON/OFF knap, og den afbryder efter sådan ca. fem-ti minutter, hvorefter man skal slukke og tænde igen for at få en tur til.

Men jeg kan ikke gennemskue hvordan. Google har givet mig nogle forslag, men de handler enten om at dæmpe strømmen eller afbryde et bestemt sted, mens resten af kredsløbet stadig står og bruger noget. Og det er jo ingen kunst.

Har nogen af jer et bud?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #1 Dato: 21, Juni 2017 - 12:31 »
Jeg tror du bliver nødt til at acceptere nogle microamperer til et timer-kredsløb.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #2 Dato: 21, Juni 2017 - 14:05 »
Er det samme som kabinelys forsinker? Dvs. lyset er tændt i noget tid efter man har forladt bilen.
http://www.net-import.dk/shop/timer-tids-relae-302p.html


Eller er det timer til dette aparatus.
 http://hotnewtoys.co.uk/gadgets/aretop-useless-box-review
https://arduinotech.dk/shop/leave-me-alone-useless-box/
Marek.
« Senest Redigeret: 21, Juni 2017 - 14:50 af chrismark »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #3 Dato: 21, Juni 2017 - 19:12 »
Jeg tror du bliver nødt til at acceptere nogle microamperer til et timer-kredsløb.


Hm. Men jeg er overbevist om at mit voltmeter slukker fuldstændig. Men som sagt kan jeg ikke rigtig gennemskue hvordan det er lavet.

Er det samme som kabinelys forsinker? Dvs. lyset er tændt i noget tid efter man har forladt bilen.
http://www.net-import.dk/shop/timer-tids-relae-302p.html

Eller er det timer til dette aparatus.
 http://hotnewtoys.co.uk/gadgets/aretop-useless-box-review
https://arduinotech.dk/shop/leave-me-alone-useless-box/
Marek.


Tak for forslagene, Marek. Desværre har det ikke noget med sagen at gøre.

Nej, det problem jeg vil løse er, at børnene har så meget elektrisk legetøj (lego-tog, fjernstyrede biler, dimser med lys, etc.) som de glemmer at slukke for når de er færdige med at lege med det. Så ryger batteriet, og så skal vi have nye batterier i ét væk.
Jeg forestillede mig at man kunne lave en simpel komponent som jeg kunne sætte ind i de forskellige ting, så de kun kunne køre i fem minutter. Når det så går i stå, skal ungerne bare slukke og tænde igen, så kører det i fem minutter mere.
Det ville være en simpel løsning.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #4 Dato: 21, Juni 2017 - 19:35 »
OK Mads,

Det med legetøjet og batterier kender vi alle, og nu forstår jeg at det skal være et simpelt kredsløb.

En P-mosfet, en modstand og en kondensator vil kunne slukke for strømmen efter en tid. Problemet er, at for at starte kredsløbet igen skal kondensatoren aflades og det bliver den ikke bare ved at slukke og tænde igen på apparatets afbryder.

Så.... nej den opfindelse er ikke klar endnu, fra min side.


Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #5 Dato: 21, Juni 2017 - 20:13 »
En P-mosfet, en modstand og en kondensator vil kunne slukke for strømmen efter en tid. Problemet er, at for at starte kredsløbet igen skal kondensatoren aflades og det bliver den ikke bare ved at slukke og tænde igen på apparatets afbryder.

Okay, tak så langt. Jeg ville gerne se et diagram af den del som i det mindste kan slukke. Har du et link til sådan et? (Jeg kender ikke rigtig til mosfetter, så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal kigge efter)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Hideout

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #6 Dato: 23, Juni 2017 - 10:48 »
Vil det være acceptabelt at din on/off switch bliver udskiftet med en trykknap (ringetryk)? I så fald kan det (forholdsvist) nemt laves med et timer kredsløb a'la det her:
http://www.electroschematics.com/5963/adjustable-timer-1-10-minute/

Min tanke er at den grønne LED og 470 Ohm's modstanden skal udskiftes med et (reed) relæ, hvor sluttekontakten i relæet forbindes i parallel til trykknappen.
Når timeren kører så trækker relæet og spændingen holdes indtil timeren løber ud, og strømmen fjernes fra hele kredsløbet.

Din belastning skal tilsluttes på 'forbrugssiden' af kontakterne.

(Du behøver ikke beeperen og den røde LED)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #7 Dato: 23, Juni 2017 - 11:21 »
Vil det være acceptabelt at din on/off switch bliver udskiftet med en trykknap (ringetryk)?

Desværre nej, men tak for forslaget.
Problemet er, at det i tidligere nævnte legetøj vil være en tænd/sluk-knap som enten giver strøm eller ej. Og denne strøm skal afbrydes efter en periode, selv om knappen stadigvæk står i ON-position.

(Jeg vil stadig gerne se den P-mosfet-løsning Sophiante skrev om.)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #8 Dato: 23, Juni 2017 - 13:34 »
Som nævnt kan min ide med mosfet'en ikke leve op til dine krav, Mads.

Den kan ikke resettes og iøvrigt skulle den monteres EFTER afbryderen. I et typisk elektronisk apparat har man kun nem adgang til selve batteriet, altså FØR afbryderen.

Et andet problem med en simpel timer til flere minutter opdagede jeg da jeg for år tilbage skulle designe en mikrotimer til montering på kattens halsbånd. For at opnå minutters forsinkelse ved at oplade en kondensator skal denne være stor - mange mikrofarad - og modstanden tilsvarende stor. Men lækstrømmen i kondensatoren gjorde at spændingen aldrig kom op på det forventede!
Også det var et kredsløb som kun måtte bruge få mikroamperer.

Men jeg anerkender at dit behov for at spare batterier er almengyldigt og burde have større generel bevågenhed.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #9 Dato: 23, Juni 2017 - 18:23 »
Som nævnt kan min ide med mosfet'en ikke leve op til dine krav, Mads.

Den kan ikke resettes og iøvrigt skulle den monteres EFTER afbryderen. I et typisk elektronisk apparat har man kun nem adgang til selve batteriet, altså FØR afbryderen.

Jamen, jeg ville netop åbne tingene og sætte den ind lige efter afbryderen. Det er trods alt en smal sag, og jeg kan godt lide at tingene ligner sig selv efter mine indgreb.

Derfor vil jeg gerne se din løsning, selv om den ikke kan resettes. Om ikke andet får jeg lært noget, jeg kender ikke noget til mosfetter, og det vil jeg gerne have lavet om på.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #10 Dato: 23, Juni 2017 - 21:29 »
Hvad med en bunke akkuer og et ladeapparat. Jeg kan forestille mig, at hvis børnene selv skal oplade akkuerne, har det en vis pædagogisk værdi.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #11 Dato: 23, Juni 2017 - 21:39 »
OK Mads,

Jeg har lavet en lille tegning af en meget simpel MOSFET switch. MOSFET'en fungerer her som et relæ med den fordel at styrestrømmen er nul. Transistoren tænder (går ON) når spændingen mellem gate og source overstiger en tærskelværdi som typisk kan være 1V.



Forestil dig, at kondensatoren er afladet og du tænder afbryderen. Fet'en vil nu have fuld batterispænding mellem S og G og er derfor ON. Men efter ca 1 minut oplades kondensatoren så meget at SG-spændingen bliver for lav, og transistoren går OFF. Herefter går der stort set ingen strøm ud af batteriet, selvom afbryderen står på tændt!

Men ønskes det nu at tænde apparatet igen skal kondensatoren først aflades forfra, og det sker ikke med det simple kredsløb.   

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #12 Dato: 23, Juni 2017 - 23:34 »
Jeg tror du bliver nødt til at acceptere nogle microamperer til et timer-kredsløb.

Da lommeregnere endnu var i "mælketandsalderen" blev første generations mekaniske on/off kontakt udskiftet med taster af samme art som taltasterne.
Jeg læste engang en artikel af en nørd, som i denne periode undsersøgte nulstrømmen i en slukket lommeregner med batterier isat. Den var selvfølgelig ikke NUL, men måltes heller ikke i mikroampere - det var nanoampere! Min foretrukne lommeregner idag anskaffede jeg i 1988, og der har jeg (så vidt jeg husker) skiftet knapcellerne tre gange siden. Firsermodellen udmærker sig ved betydelig større enkelhed end de mere avancerede nyere modeller, jeg har brugt - men jeg har ikke længere behov for grafik og avancerede matematikprogrammer, og den gamle er hurtigere at få i gang. Som det ses, er batteriafladning i slukket tilstand ikke noget stort problem, og mon ikke Sophiantes kredsløb er i omtrent samme kaliber? Jeg har aldrig arbejdet med en mosfet, så jeg skal ikke gøre mig klog på hovedemnet.
Mvh. Morten Jødal

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #13 Dato: 24, Juni 2017 - 15:24 »
Jeg har 2 elektroniske multimetre, og pillede 9-volt batteriet ud af det ene og satte det andet multimeter imellem.
I "tomgang" var strømmen 4, 4 MilliAmpere, og efter den automatiske slukning var strømmen 7,4 MikroAmpere.
Altså altid et forbrug.
Knud


knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #14 Dato: 24, Juni 2017 - 15:33 »
Da jeg slukkede på kontakten, faldt forbruget langsomt (4-5 minutter) til nul.
Knud

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk