* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 77
I alt: 77

Forfatter Emne: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM  (Læst 11411 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Dato: 27, Juli 2017 - 14:55 »
Jeg har købt en ny android telefon og vil nu flytte data* fra den gamle over på den nye.

Det er lidt kompliceret fordi jeg samtidig med den nye telefon har fået et nyt SIM-kort da det gamle ikke kunne brækkes ned til den nye nano-størrelse.

Jeg har prøvet "Wondershare MobileTrans" men de forlanger at man køber deres program til 250 kr, hvis man vil have mere end de 5 første navne i telefonbogen overført.

Hvad gør jeg?

Der sidder et mini SD-kort i den gamle telefon. Kan jeg flytte det over i den nye? (der er holder til SD-kort)

* Telefonbog, apps, koder

Gammel telefon Kazam thunder q45
Ny telefon Huawei P8
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #1 Dato: 27, Juli 2017 - 16:02 »
Normalt kan man klippe sim kortet med en saks? Søg på Google.

Ligger dine kontakter ikke i Google på din pc? (Gmail)

Dine aps skal installeres igen på din nye tlf.

Koder tror jeg ikke du kan flytte over.

Jeg har dårlige erfaringen med at købe programmer til den slags, mange gange kan det kun flytte nogle ting.

Sd kortet flytter du bare over.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #2 Dato: 27, Juli 2017 - 16:43 »
Der er to nemme måder at flytte data på .
Du kan finde gratis aps til overførsel med bluetooth. Det installeres på begge telefoner. Der behøver ikke at være simkort i for at det virker. Installationen kan også ske via wifi, hvor simkort heller ikke behøves.
Din nye telefon har formentlig også en nyere udgave af operationssytemet. Derfor tror jeg ikke det går godt at flytte andet end rene lyd og billedfiler via sd kort,
aps på kortet kan kun give problemer. 
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #3 Dato: 27, Juli 2017 - 17:10 »
Normalt kan man klippe sim kortet med en saks? Søg på Google.

Ligger dine kontakter ikke i Google på din pc? (Gmail)

Dine aps skal installeres igen på din nye tlf.

Koder tror jeg ikke du kan flytte over.

Jeg har dårlige erfaringen med at købe programmer til den slags, mange gange kan det kun flytte nogle ting.

Sd kortet flytter du bare over.
1) Jeg har et nyt SIM så jeg vil  ikke eksperimenter med at klippe i det gamle (Det gamle er nu også ubrugeligt som SIM da det nye har samme tlf-nr)

2) Kontakter ligger kun på telefonen, så spørgsmålet er om jeg kan lægge dem fra telefonen over på gmail og tilbage igen?

3) Jeg installerer gerne apps igen

4) Det må jeg leve med

5) SD-kortet bruges nu til at flytte en backup af SMS'er

Der er to nemme måder at flytte data på .
Du kan finde gratis aps til overførsel med bluetooth. Det installeres på begge telefoner. Der behøver ikke at være simkort i for at det virker. Installationen kan også ske via wifi, hvor simkort heller ikke behøves.
Din nye telefon har formentlig også en nyere udgave af operationssytemet. Derfor tror jeg ikke det går godt at flytte andet end rene lyd og billedfiler via sd kort,
aps på kortet kan kun give problemer. 

Jeg har knoklet med at få de 2 telefoner til at se hinanden via Bluetooth, via Wifi, direkte med USB kabel eller via en pc men intet er lykkedes.

Enig, jeg tror også at Android operationssystemerne (henholdsvis 4.2 og 5.0) skaber kommunikationsproblemer.

Ha en god dag

Mikael Boldt

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #4 Dato: 27, Juli 2017 - 21:18 »
Jeg har installeret USB-driver for android så jeg kan overføre filer fra telefon via USB kabel til MTP-folder på PC.
Telefon kontakter kan jeg eksportere til SD-kort som VCard's (*.vcf) og de kan importeres i den ny telefon når de er overført til SD-kort fra MTP-folder.
Når jeg har indtastet gmail-adresse og adgangskode i den nye telefon kan jeg installere alle mine programme fra Google Play.
Først forbinder jeg ny telefon til internet via wifi router og så kan jeg installere alle programmer fra PC, som er forbundet til internet via kabel til WiFi-router.
Du kan finde meget hjælp blot ved at søge på google.

Mvh jj

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #5 Dato: 27, Juli 2017 - 23:44 »
Sørg for at det er en gmail konto du bruger til at logge ind på Androiden, både gammel og ny.

Kontakter kan derefter synkroniseres via google kontoen og når du logger på en ny android spørger den om du vil installere samme apps som på den gamle telefon. Det har aldrig været lettere, bortset fra at google kender meget til dig (men det gør de nu alligevel).

Det er rigtig at stier til lyd og billeder ikke er de samme fra forskellige telefoner og androidversioner, men ud over det kan du sagtens flytte sd-kortet. Jeg har dog oplevet at min sd-kort skulle formateres for at virke ordentlig igen.

vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #6 Dato: 28, Juli 2017 - 08:35 »
Først en afsløring: Det er min kones smart-phone Det er hende som vil stemme til x-faktor og overføre penge via mobilepay - jeg selv er stadigvæk på Nokia.

Dette blot for at sige at jeg kæmper med passwords og google adgang. Hver gang jeg spørger om noget, så er svaret: "Det kan jeg ikke huske!"

Jeg er nu nået så langt at jeg har fået problemet skåret ned til: overføre sms og message beskeder historik samt kontaktpersoner.

jeg fandt en gratis app i play-butikken som kunne overføre beskeder og det gik rimeligt. Jeg kunne jo ikke få de 2 mobiler til at se hinanden via wifi eller usb, så jeg lavede backup på sd-kortet og flyttede det mellem de to telefoner.

Mit problem er nu at jeg mangler at flytte kontaktpersonerne.
 
I min naivitet prøvede jeg så et andet backup/restore program som pralede af at det kunne lave den backup jeg ville. Problemet med denne app var at den kun ville lave backup via en sky (onedrive, google drive, etc) dvs den gamle tlf kunne ikke få kontakt til en sky så den lavede backup på sd-kortet!? og den nye tlf kan ikke finde backuppen på sd-kortet. Så nu vil jeg prøve at lægge backuppen op i skyen via min pc og derefter lave restore på den nye tlf.
Sørg for at det er en gmail konto du bruger til at logge ind på Androiden, både gammel og ny.

Kontakter kan derefter synkroniseres via google kontoen og når du logger på en ny android spørger den om du vil installere samme apps som på den gamle telefon. Det har aldrig været lettere, bortset fra at google kender meget til dig (men det gør de nu alligevel)...

Hvordan kan jeg få telefonerne til at synkronisere via gmail kontoen?
Min kone har en Gmail konto men, om tlf logger på via google kontoen - aner jeg ikke.
Og svaret fra min kone - det kender i.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #7 Dato: 28, Juli 2017 - 08:47 »
Da det jo lyder til, at begge telefoner er funktionsdygtige, er den enkleste løsning at bruge den gamle til operationen.
Jeg går ud fra, at det nye simkort er ankommet som et 3-i-1-kort, hvor du skal udstanse den rette størrelse. Men du  kan jo bare lægge et af de udstansede stykker uden om nanokortet og så sætte det ind i den gamle telefon, det giver ingen problemer.
Altså er proceduren simpel:
1. Med det gamle simkort i den gamle telefon sørger du for at overflytte alle kontakter fra simkortet til telefonen.
2. Sæt det nye simkort i den gamle telefon og overflyt kontakterne fra telefonen til simkortet.
3. Tag simkortet ud, prik det ned til nanostørrelse  og sæt det i den nye telefon. Nu har du en kontaktliste, der er identisk med den hidtidige.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #8 Dato: 28, Juli 2017 - 10:57 »
Begge telefoner er fuldt funktionsdygtige - næsten. Da de begge har samme tlfnr er det kun den gamle om der kan ringes til/fra men, begge er på mit wifi net og begge kan se hinanden med Bluetooth.

Det ser ud som om at den gamle telefonliste ligger på SIM kortet. Det er ikke muligt for mig at rette eller flytte kontaktpersonerne - Der er ingen menu ikon på min app Kontaktpersoner (android 4.2) så jeg kan heller ikke flytte kontaktpersonerne til gmail eller et andet sim-kort.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne flytte kontaktpersoner fra sim til telefonen.

Jeg er tæt på at give op - konen får lov til at indtaste veninderne manuelt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #9 Dato: 28, Juli 2017 - 22:53 »
Jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne flytte kontaktpersoner fra sim til telefonen.

Måske kan en anden hjælpe her?
Jeg er i samme situation, men er så heldig at have et ungt familiemedlem, som er "digital indfødt",og som har klaret det for både mig og min kone de relativt få gange vi har skiftet enten telefon eller simkort - for ham tager det kun et øjeblik!
Det har virket både med smartphones og ældre dumbphones, men jeg har aldrig taget mig sammen til at kikke ham over skuldren og bede ham taste langsomt ...  :(
Hvis nogen i forummet kender løsningen, læser jeg meget gerne med - jeg har lige skiftet udbyder og skal derfor have nyt simkort i telefonen i overmorgen! :o
Men som sagt: Jeg er 100% sikker på det kan lade sig gøre og er simpelt for den som kan!
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #10 Dato: 29, Juli 2017 - 17:33 »
Jeg bør vel lige tilføje, at mine to hidtidige smartphones begge er Android-modeller, men af forskellige mærker.
Min nuværende er en Sony, og til den findes der et gratis "Experia"-program, der kan forbinde telefonen med en PC og bl.a. lave backup af diverse indstillinger - samt lover at kunne overføre indstillinger fra en gammel telefon, men det har jeg ikke prøvet.
Idag har jeg taget backup, og imorgen forventer jeg så at kunne køre indstillingerne tilbage på telefonen efter at have skiftet simkort.
Min uvurderlige unge hjælper er leder på Spejdernes Lejr og kommer først hjem i morgen aften - dødtræt.
Det vil være en triumf for mig at have løst mit problem selv, men rækker Mikaels tålmodighed (og manglende hjælp fra anden side) et par dage endnu, skal jeg nok spørge ham, hvad han egentlig har gjort.
Selvfølgelig gemmer jeg også for en sikkerheds skyld mit gamle simkort indtil jeg er sikker på alt er OK på det nye.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #11 Dato: 30, Juli 2017 - 02:45 »
Hvis du bruger google-konti metoden skal intet kopieres, men du skal under google-kontoen sætte den op til at synkronisere kontaktpersoner med din google-konto.

Når jeg går i menuen/appen der hedder Kontaktpersoner, så kan jeg vælge både importer og eksporter til sim-kort eller til vcf fil. Jeg kan endda få lov til at dele alle mine kontaktpersoner med enhver app der kan send noget til andre eller gemme noget.

Får du slet ikke de menu funktioner når du går i telefonens kontaktpersoner?
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #12 Dato: 30, Juli 2017 - 09:03 »
Får du slet ikke de menu funktioner når du går i telefonens kontaktpersoner?
Det er lige præcis det som er mit problem. De eneste menu-funktioner jeg har er "søg" og "tilføj".

Jeg har selvfølgelig prøvet at google efter svar men problemet er at alle guides viser billeder af android 5.0 og som skrevet så er den gamle udstyret med android 4.2

Konen har nu tastet kontaktpersonerne ind manuelt.

Måske jeg kunne ha løst problemet ved at sætte det gamle sim-kort i min gamle Nokia og flytte kontaktpersonerne til telefonen og derefter indsætte det nye kort i den go'e gamle telefon og flytte data. Her er der nemlig software som virker.

Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #13 Dato: 03, August 2017 - 16:58 »
Jeg bruger ikke en telefon ret meget ( jeg hader at tale i telefon, bruger høreapparat) og  den telefonering og de opringninger jeg nødvendigvis skal foretage privat, sker på min nye Nokia 222......fordi det  ikke koster 500+kr at tabe den og den skal ikke oplades i tide og utide, dertil kan den tale så højt, at jeg ikke behøver at have høreappartet på (om natten)og når den ikke kan mere.....hvilket jeg ikke har erfaringer med mine tidligere Nokiaer. De virker stadigt men tastaturet er slidt til ukendelighed på de pensionerede....Derfor har jeg netop igen købt en billig Nokia, efter at have haft alle de problemer med SmartPhones som ovvennævnte indlæg beskriver.

Nokiaen er lille men kan det samme som de glorificerede smartphones. Skærm og Foto kan dog ikke måle sig med de nye tidsrøvere.
Jeg har en Apple iPhone
En HTC
en LG
Jeg er idag blevet belemret med en Microsoft arbejdstelefon, som jeg næppe tror at jeg lærer at mestre, i de tre uger vikariatet varer :)

Men min indstilling er, at en SmartPhone er at sammenligne med en svejtserkniv, den kan en masse ting, men den kan ikke det samme som ordentligt værktøj magter. De kræver dertil et godt syn til at læse de tekststørrelser man kommer ud for.

Foto præstationerne derimod er så fantastiske at de nærmest har udryddet de billige point and shot kameraer, men de magter endnu ikke at levere billeder, som de lidt dyrere kameraer kan præstere, selv om priserne på de dyreste telefoner overgår dem i pris. Og musik og radio evnerne lokker også mange

Dernæst er betjeningerne af dem mærke, model  og program specifikke i en grad der må undre. Især er knapper på siderne irriterende da de er forskelligt placerede så man skal lære nye vaner når telefonen skal holdes, samtidigt med at disse knapper kan aktivere telefonen (HTC) når den stoppes i lommen hvilket tømmer batteriet.
Kun Nokia og LG kan deaktivere knapper så man ikke kommer ud for overraskelser.

Mine egne smartphones bruger jeg som fotalbums. De kan undtagen applen  tage 64GB SD mini kort og er meget velegnede til dette formål.

Men sådan som jeg oplever det, er at smartphones er nogle tidsrøvere der får personer til at lukke sig inde i en virtuel verden, hvor de er svære at kontakte når de har hørebøfferne på eller de er på Facebook. Det gør at de har opmærksomheden fjernet fra det som skulle være prioriteten. For eksempel i fædslen eller i samvær med andre mennesker.


 






Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Jeg har købt ny "smart"-phone med nyt SIM
« Svar #14 Dato: 03, August 2017 - 17:46 »
Rigtigt Bjarke;  :)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk