Ingeniørdebat > Alt det andet, diverse

Rengøring af vandflasker

<< < (2/4) > >>

Morten Jødal:
Selv om jeg stadig selv ville vælge klorinløsningen - som ikke efterlader rester i flasken, men som jeg ikke selv bruger, fordi jeg elsker danskvand MED brus, og derfor køber en ny flaske til hver portion, må jeg anerkende en sodaopløsning som absolut brugbar.

Til gengæld er jeg fanatiker med hensyn til, at postevand skal være kemikaliefrit, så jeg kan bestemt ikke gå ind for atamon! Det hører kun hjemme i syltetøj (i ét ord, Bjarke!).

P.S. Når jeg nu snart skal fremstille brombærmarmelade af høsten fra min sommerhusgrund, bliver glassene skoldet i kogende vand. Det kan også bruges til vandflaskerne, men er lidt besværligere, da de har smal hals.
Konserveringsmidlet kommer jeg i selve marmeladen.

Leeberg:
Jeg har et opfølgende spørgsmål. Jeg har altid to flasker liggende i køleskabet som jeg bruger til danskvand (sodastreamer). Disse flasker bliver nærmest aldrig gjort rent ... måske hver 3-6 måneder med opvaskevand, men bliver aldrig "snasket". Hvor godt virker danskvand som "rengøringsmiddel"? Tænker her på kulsyre/CO2?

Morten Jødal:
Det virker ret godt, da næsten alle alger og bakterier er pH-afhængige i deres vækst - og pH er for lav i danskvand.

Jeg må også gentage, at jeg ikke anser problemet for stort, når flaskerne opbevares i køleskab - kulde og intet lys. Postevand i Danmark er faktisk meget rent, selv om det ikke er sterilt.

Thomas Berenth:
Jeg bruger selv natriumhydroxid til vanskelige indvendige belægninger. Lad flasken stå natten over med ca .10% NaOH. Det tager alt organisk. bagefter kan flasken skylles med saltsyre til at tage kalkrester. Evt. vanskelige misfarvninger er ofte uorganiske, og kan tit fjernes med brintoverilte - så er flasken så fin som ny.

harbst:
Man renser da ikke husinsstallationens vandrør nogensinde. Det er nok at vandet regelmæssigt skiftes ven aftapning. Det samme må da gælde flaskerne i køleskabet.
Lad være med at gøre noget. Hvis der engang skulle vise sig en algebelægning, kan flaskerne renses med en flaskerenser , eller udskiftes.
Skulle der endelig kemikalier til er der fortyndet  eddikesyre , for at fjerne kalk. Evt kaliumdikriomat med svovlsyre, det kan rense alt-næsten.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version