* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: Ozon + vand = brintoverilte?  (Læst 5125 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Ozon + vand = brintoverilte?
« Dato: 03, September 2017 - 17:50 »
Jeg ville fjerne stanken fra en hættetrøje, som var blevet vasket med en voldsom overdosis parfumeret vaskepulver, og selv efter 3-4 vaske lugtede forfærdeligt af denne parfume, som vidst mest bruges til at overdøve rygerlugt.

Derfor kom jeg den nyskyllede og -centrifugerede trøje i en plastiktønde sammen med min ozongenerator og satte den udenfor med løstsiddende låg.

Efter et par timer hængte jeg trøjen op, der nu ikke længere lugtede, men til gengæld havde fået flere grønlige pletter.

Er det ozonen selv der har afbleget den sorte og næsten nye hættetrøje, eller er har ozonen omdannet vand til brintoverilte?

Kan ozonen evt. have reageret med vaskepuverrester i tøjet?
« Senest Redigeret: 03, September 2017 - 18:02 af E. Tranberg »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ozon + vand = brintoverilte?
« Svar #1 Dato: 04, September 2017 - 11:31 »
Ozon er et meget kraftigt oxidationsmiddel.

Oxidationsmidler nedbryder mange organiske stoffer og er derfor også blegemidler.
Jeg kan ikke overskue præcis hvilke kemiske processer, du har igangsat - men det er givetvis ozonen, der har reageret med en af de komponenter, den sorte farve i hættetrøjen består af.
Sort er en vanskelig farve at lave til tekstilbrug - så typisk er "sort" farve en blanding af et mørkerødt og et mørkegrønt farvestof.
Til gengæld er der en chance for, at du kan genskabe en jævn farve ved at farve trøjen med en kraftig dosis sort Dylonfarve - jeg giver ingen garanti, men hvis du sætter pris på den, var det nok værd at prøve!
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ozon + vand = brintoverilte?
« Svar #2 Dato: 04, September 2017 - 11:39 »
Morten skrev mens jeg skrev på min tilføjelse.
Genfarvning bliver vanskelig, for der er tale om pletter, der er opstået hvor trøjen har været foldet og er blevet diekte udsat for strålen af ozon fra generatoren.

Fra en artikel om blegning af papirmasse

Citér
The use  of  dissolved  ozone  minimizes  the  transfer  problems  and  bleaching  occurs  in  a  very  short time (few seconds) without any significant ozone loss

Ozon opløst i vand er altså ikke brintoverilte, men har samme virkning.

For fremtiden må jeg enten ozonbehandle tørt eller i stedet tilberede et kar ozonholdigt vand, som det lugtende tøj kun skylles kortvarigt i, for derefter at blive skyllet grundigt i rent vand.
« Senest Redigeret: 04, September 2017 - 11:43 af E. Tranberg »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk