* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 35
I alt: 35

Forfatter Emne: Digital signatur  (Læst 33131 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #15 Dato: 22, November 2010 - 19:31 »
med nem id har det hele tiden været sådan at man selv vælger sin ID. Hvis folk vælger cpr som id, er det kun for at slippe for at hitte på noget andet,som de kan huske.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #16 Dato: 22, November 2010 - 22:04 »
Hvis folk vælger cpr som id, er det kun for at slippe for at hitte på noget andet

Det er jeg ikke helt enig med dig i.
Jeg har hidtil brugt CPR som ID, fordi det var nævnt i velkomstbrevet som en af tre ligeværdige muligheder.
Og som dette brev var formuleret, er jeg helt sikker på, at rigtig mange har gjort det samme.
Der stod ikke et ord om, at den mulighed kunne lukkes af.

Jeg vil medgive, at med de nye oplysninger er dette problem nok så meget uduelig offentlig kommunikation som en egentlig sikkerhedsbrist.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #17 Dato: 23, November 2010 - 18:03 »
Nu vi er lidt inde på det der med sikkerhed omkring persondata...

Hvordan behandler I div. papirbaseret personligeoplysninger når de skal kasseres ?
Jeg spørger fordi jeg ofte græmmes over hvor lemfældig (efter min mening) mine omgivelser, venner, bekendte og kolleger begår sig når de smider kontoudtog, div. breve direkte i papiraffald spanden.

Jeg måske paranoid men jeg river addressen af alt der går i skralderen, og kontoudtog el.lign. personlig information går i fyret. Hvis det er for meget tager jeg det med på arbejde og dropper de i makulatoren.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #18 Dato: 23, November 2010 - 20:04 »
Jeg har selv købt en makulator - 100 kr. i Bilka.
Den er ikke lige så sikker som de meget dyrere - men for den ikke meget dedikerede snushane er resultatet ulæseligt.

Desuden har jeg den årlige januaropgave: alt hvad der har skullet opbevares i 5 år, ryger i brændeovnen sammen med resterne af juletræet. I januar 2011 bliver mappen fra 2005 destrueret.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #19 Dato: 08, December 2010 - 21:04 »
Idag fik min kone kodebrev til NemID fra en anden netbank (da hun er kasserer for en forening), og jeg kikkede hende over skulderen mens hun oprettede sin nye identitet.
Bankens vejledning var bedre end den jeg fik fra min, så jeg kunne nu tydeligt se, at jeg ikke havde truffet de optimale valg.
Så jeg har været inde på www.NemID.nu (tak til PJB for at gøre opmærksom på adressen - men en af forskellene på de to banker var nu også, at min kones bank mere tydeligt skrev, at det var der hun skulle henvende sig med fremtidige ændringer) og justere mine indstillinger.

NemIDs hjemmeside er meget oplysende, men en del at tingene skal man nu læse om 2-3 steder, før rækkevidden står klart for brugeren. Jeg er sikker på, at nogle vil springe en del af forklaringerne over - jfr. Danmarks halvdårlige placering i Pisa-undersøgelserne.
Og jeg nåede at bruge hele 13 nøgler, før jeg var færdig med at finjustere - jeg skulle lave nyt login for hver eneste lille detalje og ind imellem også for at bekræfte!

"Nem" er stadig misvisende - men jeg må indrømme, at den eneste virkeligt gode og letforståelige tekst netop handlede om argumenterne for at aktivere hhv. deaktivere CPR-nummeret, som vi har diskuteret tidligere i denne tråd.

Og så er jeg da overbevist om, at vi vænner os til det i dagligt brug ...
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #20 Dato: 12, December 2010 - 17:57 »
Jeg afventer at anvende "NEM ID" til jeg bliver tvunget ind i det, for jeg håber så at en masse af de sædvanlige fejl er afluset. ;D

Herunder at det kodekort man skal have på sig bliver af betalingskort størrelse så det kan opbevares sammen med de andre betalingskort.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #21 Dato: 12, December 2010 - 21:09 »
Citér
Herunder at det kodekort man skal have på sig bliver af betalingskort størrelse så det kan opbevares sammen med de andre betalingskort.

Det er det sådan set allerede. Det er sådan en folde-sammen-ting der ender op som noget lign. kreditkort størrelse.
Havde man så udnyttet bagsiden kunne mindst en foldning være sparet.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #22 Dato: 13, December 2010 - 00:55 »
Jeg afventer at anvende "NEM ID" til jeg bliver tvunget ind i det
Det varer næppe længe - bank nr. 2 truede mig med, at den nuværende løsning ville udløbe inden 30 dage, så jeg har overgivet mig helt.

Herunder at det kodekort man skal have på sig bliver af betalingskort størrelse så det kan opbevares sammen med de andre betalingskort.
Som Kusco skriver, så er det faktisk en ting de har tænkt på!   :)
Mit kodekort bruger jeg nu til at beskytte sygesikringsbeviset - det er (sammenfoldet) lige netop den anelse større, som gør det muligt.
Og jeg har deaktiveret mit CPR-nummer som indgang til NemID.
« Senest Redigeret: 13, December 2010 - 01:16 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #23 Dato: 27, September 2017 - 16:39 »
Øj - Dette er en gammel post jeg svare på. Nemid kan bruge andet end CPRnr som brugerid.
Jeg poster, fordi jeg lige har oplevet at cure4you.eu, som jeg benytter til at kontakte min læge, forsøger at anvende nemid. Men de fejler, da de mener at brugerid, altid er CPRnr.
Jeg beklager hvis mit råd om at bruge alternativ brugerid, har bragt jer i samme situation.
( sådan nogle amatøre, klamhuggere osv. )  :-[

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #24 Dato: 28, September 2017 - 00:57 »
Øj - Dette er en gammel post jeg svare på. Nemid kan bruge andet end CPRnr som brugerid.
Jeg poster, fordi jeg lige har oplevet at cure4you.eu, som jeg benytter til at kontakte min læge, forsøger at anvende nemid. Men de fejler, da de mener at brugerid, altid er CPRnr.

Det er ganske afgjort en fejl hos cure4you!
Og den er så grundlæggende og alvorlig, at den bør udløse en klage.
Jeg har nu anvendt NemID regelmæssigt i de 7 år der er gået siden den gamle tråd var varm - og ikke haft de store problemer siden (selv om jeg stadig synes systemet er klodset opbygget). Jeg har misset en enkelt talkode, fordi nøglekortet var blevet så nusset på det sted, at tallene ikke kunne læses - og jeg kan nu sige, at der får man kun 2 forsøg, altså en enkelt tastefejl er tilladt! Men konsekvensen er også bare, at man bliver bedt om en kode et andet sted på nøglekortet. Jeg har desuden skiftet adgangskode.
Men ellers har systemet kørt problemfrit. Og jeg har i tidens løb været inde hos en del aktører, der krævede NemID som login. Som skrevet for 7 år siden deaktiverede jeg dengang cpr-adgang, og den har jeg ikke siden genoprettet.
Jeg har også lige skiftet læge - da den gamle gik på pension. Men har endnu ikke forsøgt at kontakte den nye via nettet. Hvis han bruger cure4you og ikke lukker mig ind, skal jeg nok klage - men jeg foretager mig ikke noget før jeg får brug for at kontakte lægen via nettet.
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #25 Dato: 28, September 2017 - 14:29 »
Har været i dialog med Cure4you.
Nok summet op i dette citat:
"Jeg beklager at jeg gav dig forkert information, cpr nummeret er til for at vi kan finde ud af om du allerede har en bruger ved os. Som sagt har det ikke noget at gøre med Nets eller Nem id"
Så de insistere altså ( modsat hvad jeg troede først ) ikke på cprnr som brugerid, men insistere stadig på at få det oplyst.
Deres gamle logon var bundet op på cprnr - så det er nok deres undskyldning.
Men os med andet end cprnr som brugerid på nemid kan altså stadig komme igennem. 

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #26 Dato: 28, September 2017 - 16:58 »
Jeg har i anden anledning været i kontakt med en juridisk konsulent i cpr kontoret.
Det er kun offentlige myndigheder, som har krav på at få oplyst cpr nummer. Man kan også kun få cpr nummer hvis en myndighed forlanger det.

Banker og deslignende har ikke legalt krav om et cpr nummer for at få en konto. det er kun noget bankpersonalet tror.
Læger har heller ikke krav på at få oplyst cpr nummer.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digital signatur
« Svar #27 Dato: 28, Oktober 2017 - 18:23 »
Så har lægen heller ingen interesse i at behandle dig fordi han et rapporteringskrav til det offentlige for at få sine penge :)

Alle dine lægejournaler er registreret under dit personnummer og du vil næppe kunne få  en behandling på et hospital, ved at nægte at give dem dit personnummer...........netop fordi man har mit personnummer var man istand til at hente gamle røntgenbilleder frem fra hele mit liv og dermed være istand til at opdage forandringer i mine lunger og rygsøjle og undersøge dem nærmere. Foreløbigt er forandringerne erklæret godartede, men jeg scannes jævnligt for at se om yderligere forandringer optræder.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk