* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 75
I alt: 75

Forfatter Emne: Luftfugtighed - rust  (Læst 13427 gange)

Zjapper

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Luftfugtighed - rust
« Dato: 05, Oktober 2017 - 05:22 »
Efter flere dages on and off søgning på google omkring dette, ser denne side ud til at bugne med mennesker som kan give mig et svar på mit spørgsmål. :)

Sagen er den, at vi har fået bygget nyt skur. Ikke et gammelt bjælkeskur, men et rigtig solidt skur som en tilbygning til huset.
Skuret har 20 cm støbt betongulv, væggene er isoleret med 15-20 cm rockwool samt dampspærre og OSB plader. Mellem loft og væg, er der ca 5 cm ventilationsrist som løber på langs rundt om skuret (dog ikke den væg mod huset).
Loftet er ikke isoleret, men belagt med antikondens stålplader (selvom jeg ikke tror helt på den).

Er netop blevet færdig med at sætte tunglastreoler op samt at male OSB pladerne hvide og lakere det nye arbejdsbord.
Det skal nemlig blive til mit lille hobbyrum.
Men men, så har jeg købt et hygro/termometer og hængt op i ca 1,5 m højde.
Den viser en relativ luftfugtighed på 72% ved 12 graders varme (kl 23:30, den er nede på ca 63% om eftermiddagen). Og min plan er jo at mit værktøj skal op og hænge, samt jeg har fiskegrej for ca 40.000 kr i stænger, hjul, bidmeldere, endegrej osv som også skal op.

Men da jeg ikke har den nødvendige viden til at omregne relativ luftfugtighed til absolut luftfugtighed og dugpunkt, kan jeg ikke rigtig regne ud om den givne luftfugtighed og temperatur vil ruste mine ting.
For hvis jeg kigger indenfor, så viser hygrometeret i vores stue 59% ved 23 grader, og enkelte dage om sommeren kan den snige sig op på 68%.
Min nabo har engang haft 75% i hans stue, men vi oplever jo ikke at vores bestik ruster, tv kortslutter og fugtskade i sofaen indenfor.
Så hvordan ved jeg om de 72% ved 12 graders varme vil ruste mine ting i skuret? Og evt resten af året når nu det er relativt?
Alle de formler og skalaer jeg kan finde på google, rækker min hjerne ikke til (kan lige så godt indrømme det).
Og går ikke ud fra at man bare kan omregne relativ luftfugtighed + temperatur = absolut luftfugtighed som man omregner højde og vægt til BMI.:D 

På forhånd mange tak.:)
« Senest Redigeret: 05, Oktober 2017 - 05:24 af Zjapper »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #1 Dato: 05, Oktober 2017 - 14:35 »
Relativ luftfugtighed ved en bestemt temperatur kan netop omregnes til absolut luftfugtighed og derfra til relativ luftfugtighed ved en anden temperatur.

http://www.humcal.com/


Zjapper

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #2 Dato: 05, Oktober 2017 - 17:20 »
Hvordan virker den?
Aner overhoved ikke hvad de forskellige ting betyder. :(

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #3 Dato: 05, Oktober 2017 - 18:30 »
Måske ville det være en god ide at starte med at læse:
https://da.wikipedia.org/wiki/Luftfugtighed
Du kan beregne dugpunktTemperatur som funktion af tør temperatur og RelativeFugtighed.
Prøv evt denne her istedet
http://www.dpcalc.org/

Mvh jj

Zjapper

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #4 Dato: 05, Oktober 2017 - 20:40 »
Av, så jeg skal faktisk holde luftfugtigheden under 60% for at undgå at mine ting ruster. :-\
Ved 72% relativ luftfugtighed ved 12 grader, siger den risk for metal corrosion samt mechanical damage (feks min radio).
Hvordan i hulen bære jeg mig ad med at få den helt ned under 60%?

Men mange tak for linket, nå har jeg da lidt at gå efter. :D
Men det undre mig bare, at der kan være feks 72% ved 23 grader i stuen, og der viser den det samme (risk at corrosion). Men det har da aldrig medført rust eller kortslutning af elapparater.
Hvad er forskellen på et skur og en stue med samme luftfugtighed?

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #5 Dato: 05, Oktober 2017 - 21:50 »
Bemærk, at holdes den relative fugtighed på 50% er der ingen risiko for korrosion, uanset temperatur.

Jeg mener det er hvad man gør inde i Storebæltsbroens hulrum (samt i den del af mit hobbyrum, hvor min drejebænk bor)
« Senest Redigeret: 06, Oktober 2017 - 19:19 af Sophiante »

Zjapper

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #6 Dato: 06, Oktober 2017 - 02:18 »
Så er spørgsmålet bare hvordan jeg bære mig ad med at få den helt ned på 50%. :-\

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #7 Dato: 06, Oktober 2017 - 18:40 »
Citat fra: Zjapper
Så er spørgsmålet bare hvordan jeg bære mig ad med at få den helt ned på 50%.
Det gør du ved at hæve rumTemperatur.
12,0ºC og 72%RF giver DP=7,1ºC
16,3ºC og 50%RF giver DP=7,1ºC
Dit værktøjs overfladeTemperatur bør være større end dugPunktsTemperatur.
Luftforurening fra bilers udstødning kan muligvis også øge risiko for rust?
Rust risiko kan muligvis begrænses ved at give dit værktøj en overfladebehandling med UltraEverDry?

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #8 Dato: 07, Oktober 2017 - 00:51 »
Når du har ofret relativt mange penge på dit skur og har dyrt grej derinde, har du flere muligheder.
En mulighed er som jj skriver at hæve temperaturen i skuret.
En anden mulighed er at sætte en affugter derind. Der findes modeller i prislejet 1000 kr., som kan indstilles til start/stop ved en given luftfugtighed - hvad der vil mindske både driftsudgiften og behovet for tømning af beholderen.
Hvad der er bedst afhænger både af, hvor tit du skal åbne døren til skuret, hvor tæt det er, og dit komfortbehov.
Nærmere kan vi nok ikke komme det med de givne oplysninger.
Generelt er risikoen for fugt- og rustskader størst, når et rum, der har været opvarmet til stuetemperatur, får lov til at køle af om vinteren uden at der samtidig er solid udluftning.
Da varm luft kan indeholde mere fugt end kold, vil den relative luftfugtighed altid stige, når temperaturen falder, hvis ikke luften udskiftes.

En tredje mulighed afhænger af dit skurs placering: En SolarVenti solfanger/blæser.
Denne konstruktion er specielt designet til at holde fugtigheden nede i vinterforladte sommerhuse/havehuse.
Den består af en solfanger plus en lille solcelle, der driver en ventilator. Når solen skinner, trækkes luft forbi solfangeren og varmes op i forhold til omgivelserne, hvorpå den blæses ind i huset - med reduceret relativ fugtighed.
Apparatet skal monteres på en sydvæg og virker naturligvis afhængigt af omfanget af sol, men generelt ret effektivt (personlig sommerhuserfaring). Den mindste model koster under 2000 kr. og er beregnet til max 25 m2. Der er ingen driftsomkostninger, men heller ingen form for måling af effekten.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #9 Dato: 08, Oktober 2017 - 19:10 »
Citat fra: Zjapper
Loftet er ikke isoleret, men belagt med antikondens stålplader (selvom jeg ikke tror helt på den).
Video om forskel på plader med og uden antikondens
https://youtu.be/v-MOzfwZEn0g
Smart :)

Mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Luftfugtighed - rust
« Svar #10 Dato: 10, Oktober 2017 - 15:32 »
med 5 cm ventilation på de tre sider underloftet, kunne du have spparet  dampmembranen . Med uisoleret tag kunne du også have sparet isoleringen i væggene.

Du vil stort set altid have udeklima i bygningen. Der skal meget kraftig opvarmning, eller affugtning til at ændre det.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk