Ingeniørdebat > Konstruktioner

MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?

(1/5) > >>

mae:
Hej

Jeg skal renovere et sommerhus. Der er for nuværende 40 cm fra trægulv overkant til bunden af krybekælderen. Jeg har tænkt mig at hive det gamle gulv op og lægge et nyt. Problemet er, der ikke er meget plads til isoleringen.
Jeg kan naturligvis støbe et gulv i stedet, eller måske hæve trægulvet lidt, men ønsker gerne svar på nedennævnte for at træffe den rette beslutning.

Mit sp er: Hvor lav kan man tillade sig at have krybekælderen, er fx 5 cm luft under konstruktionen tilstrækkelig?
Tak for jeres hjælp. :)

Morten Jødal:
Du har principielt to muligheder:

1. Den de fleste vælger: At nedlægge krybekælderen og lægge nyt terrændæk

Men du vil foretrække
2: Bevarelse af krybekælder.
I så fald vil jeg anbefale dig af lægge en ny (ekstra) dampspærre i form af kraftig plastfolie under krybekælderen for at mindske mængden af opstigende fugt.

Men du skal være opmærksom på, at varmeafgivelse mod jord er mindre end varmeafgivelse mod en kold ydervæg, derfor er isoleringsbehovet mindre. BR15 angiver 150 mm isoleringstykkelse nedad, og selv hvis du øger tykkelsen til 200 mm, vil du stadig have en fri passage  for ventilation på ca. 18-20 cm, hvilket ikke er i overensstemmelse med moderne byggeskik, men bør være nok, hvis ventilationsåbningerne er tilstrækkelige.

Du er selvfølgelig opmærksom på, at den nye isolering ikke må placeres på terrænet, men skal ophænges under gulvkonstruktionen, så det velventilerede rum er under den. Samt at du skal have den "rigtige" dampspærre på den varme side af isoleringen.
Mit forslag om en ekstra spærre mod terræn er tænkt som begrænsning af den primære fugtkilde i krybekælderen, og der SKAL være et velventileret rum over den, ellers er den dømt til at give problemer

mae:
Tak for svar :)

Grunden til jeg spørger om minimum ventilations højden er fordi jeg faktisk helst også vil sænke gulvet gr en 10 cm højdeforskel på 2 stuer, idet daværende ejer ved en tilbygning ikke orkede at grave mere, blev slutresultatet et trin op, med 50 mm isolering under gulvet.
Dvs tilbygningen har 40 cm fra top af gulvbrædder til bund af krybekælder mens den gamle stue har tilsvarende 30 cm fra top til bund. Jeg vil gerne have gulvene i samme højde (evt med gulvvarme) og mistænker at gulvet i gammel stue overhoved ikke er isoleret under gulvbrædderne.
Dvs jeg så kun har ca 300 mm at gøre godt med, hvis jeg da ikke skal hæve gulvet i hele huset.
Mener du de 18 cm er minimum, eller hvad vil du helt specifikt mene, at min. ventilationshøjde er?
Mener du en ekstra dampspærre under isoleringen - og mod isoleringen - vel ikke på krybekældergulvet?

Jeg har skam også overvejet at sløjfe krybekælderen, men så skal jeg til, at hugge støbelag i bunden op og grave længere ned (større arbejde :-[) idet jeg gerne skulle have 150 mm lecca, 300 mm styropor og 100 mm betondæk + trægulv = 550 mm + trægulv.
Da nuværende højde er 300 mm, kan jeg måske nøjes med: 50 lecca, 150 styropor, 80 mm beton (280 mm) + trægulv? - ved denne løsning.
Tak for svar.

Morten Jødal:
Hvis du også vil sænke gulvet og have gulvvarme, tror jeg ikke længere på ventilationen i krybekælderen!
I så fald er der ingen tvivl om, at den rette løsning er den besværlige: at etablere terrændæk med tilhørende understøbning af soklen - desværre.

Mikael Boldt:
Hvad skal du bruge krybekælderen til?
Er der installationer som du vil have adgang til?

Hvis du ikke skal bruge den, så fyld den op med kapilarbrydende materiale. Kapilarbrydende lag forhindrer fugt i at stige op i gulv konstruktionen. Kapilarbrydende lag kan være muslingeskaller, lecanødder (anbefales), groft grus.

fylder du krybekælderen op, så må du ikke lægge dit materiale på en plastfolie.

Hvis der er søjler som bærer der oprindelige gulv kan du bar lad dem stå (og evt tage lidt af højden for at få plads til det nye gulv).

Jeg har selv et gammelt sommerhus. som jeg har lavet en tilbygning på. Tilbygningen har ikke krybekælder. Gulvkonsruktionen er (set nedefra): 40 cm Leca nødder, 10 cm betondæk, 10 cm sundolit/flamingo, 22 mm spånplade og 8 mm parket/laminat. (ingen dampspærre). Det oprindelige sommerhus har krybekælder som jeg ikke ønsker at lukke fordi el, vand og afløb ligger frit her. Kælderen har bar jord i bunden. Jeg har hæftet ekstra isolering op under gulvet.

Med hensyn til Dampspærre i sommerhus så skal man være forsigtig. Mit gamle sommerhus har ingen dampspærre, fordi det er et sommerhus der ikke benyttes fra 1. nov til 1. april og derfor kan være koldere indvendigt end udenfor. Selv hvis du har luft/luft varmepumpe eller lignende til at holde huset frostfrit om vinteren er der ingen fugtbelastning i form af personer, bad, eller madlavning.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version