* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 80
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 69
I alt: 69

Forfatter Emne: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?  (Læst 20479 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #15 Dato: 12, Oktober 2017 - 19:29 »
@Søren;
Er du sikker på det er polystyren skum og ikke PU(polyurethan)?

Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #16 Dato: 12, Oktober 2017 - 21:10 »
Jeg kan også regne mig frem til, at højden af krybekælderen er så lav, at opfyldning med kapillarbrydende materiale reelt vil omdanne det til et terrændæk.
I den situation vil jeg afgjort prioritere det kapillarbrydende højere end nogle cm isolering!
Og jeg synes det er yderst fornuftigt at lytte til Søren Basbølls erfaringer!
Mvh. Morten Jødal

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #17 Dato: 13, Oktober 2017 - 12:31 »
@Marek,

jeg ved sandt at sige ikke hvad det var, jeg har altid troet at det var ekspanderet polystyrenskum, men nu du nævner det bliver jeg usikker.

Hvis jeg skulle bruge det til noget seriøst, så ville jeg tage et stykke af det, veje det, og så lægge det i et fad vand med noget tungt over. Efter nogle dage kan man så tage det op og veje det igen, og derved få et indtryk af hvor meget det suger hvor hurtigt og hvor lang tid det er om at tørre igen.

Det er i øvrigt pænt brandfarligt, for mange år siden var der kommet nye vandledninger til en del af byen; der gik ild i det da de lå nede på havnen, flammerne var omkring 50m høje.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #18 Dato: 14, Oktober 2017 - 11:37 »
Nu er det vist på tide med lidt faglige indspark om plast som isolering og underlag!

Altså, ekspanderet plast kan være både polystyren og polyurethan:

https://plast.dk/det-store-plastleksikon/eps/

https://plast.dk/det-store-plastleksikon/polyurethan-pur-plast/

Ekspanderet polystyren (benævnt EPS) er langt mest udbredt (formentlig er det et prisspørgsmål?), og "Flamingo" som jo er et varemærke, er EPS.
Det er Sundolitts gulvunderlag også:

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/sundolitt-standard---eps

Bemærk, at nede i teksten omtales både pladerne S og MX som "standard", altså af samme materiale (EPS), blot med forskellig teknisk udførelse og forskellig trykstyrke (samt naturligvis pris!).

Det næste er så, om EPS er vandsugende?
Som kemiker tør jeg godt sige 100% sikkert, at det er det ikke - i den tekniske betydning hygroskopisk, hvor det aktivt tiltrækker vand fra omgivelserne (modsat de meget omtalte MgO-plader, der fungerede fint i bygninger i andre klimaer end det danske - men ikke i omgivelser med mere eller mindre konstant fugt i luften).
Derimod er EPS IKKE vandtæt!.
Det fremgår alene af produktionsmetoden, som forudsætter, at vanddamp kan passere igennem materialet under opskumningen:

https://plast.dk/det-store-plastleksikon/opskumning-formstoebning-eps/

Nu er sagen så den, at det skal et kapillarbrydende lag heller ikke være - det skal tværtimod være åbent, men ikke tiltrække vand, og det krav opfylder både Leca og EPS - Leca er mest åbent af de to. EPS kan jo bruges til at producere kaffekrus, hvad der i sig selv siger, at vandgennemtrængningen er svag og langsom.

Her var jeg på nippet til at give Søren Basbøll 100% ret, men kom så til at tænke på mine egne bemærkninger om forskellige klimaforhold tidligere i indlægget. Og sagen er jo, at der er stor forskel på, om et gulvunderlag ligger på permafrost eller på dansk undergrund, som typisk er 8° varm året rundt. Det gælder også i tilfælde af et sprængt vandrør, som selvfølgelig vil vandmætte materialet, hvadenten det er Leca eller EPS. Men der er ingen tvivl om, at Leca i så fald er lettest at tørre igen.
Så konklusionen bliver i stedet, at jeg tror på Sundolitts gulvkonstruktion - men hvis der ligger skjulte rør i gulvet, er det vigtigt at have tegnet forsikring for dette! For en vandskade vil med stor sandsynlighed være uoprettelig for hele gulvkonstruktionen, ikke kun for et mindre stykke.
Mvh. Morten Jødal

mae

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #19 Dato: 15, Oktober 2017 - 20:52 »
Tak for input
Der er ingen vandrør i krybekælderen.
Udfra svar vælger jeg 5 cm lecca med drænrør (hvis vand skulle komme til konstruktionen) og selvbærende EPS (MX), 20 cm, spånplade med fer og not og herefter gulvbelægning som laminatgulv 22 mm. :)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #20 Dato: 16, Oktober 2017 - 07:51 »
Udfra svar vælger jeg 5 cm lecca med drænrør (hvis vand skulle komme til konstruktionen) og selvbærende EPS (MX), 20 cm, spånplade med fer og not og herefter gulvbelægning som laminatgulv 22 mm. :)
1) kapilarbrydende lag skal være mindst 150 mm  /15 cm

2) EPS, vil du lave gulvvarme? 20 cm?

3) hvis du lægger gulvspånplade er plade-tykkelsen 22 mm, så du behøve kun at lægge 6-7 mm laminat gulvbelægning.
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #21 Dato: 17, Oktober 2017 - 13:44 »
Husk nu, at lægge 2-3 cm grov beton på den rå jord under leca. Ellers vil alverdens gnaver som mus og rotter ødelægge din nattesøvn. ;D Det er en ekstrem konstruktions svag gulv du lægger op til. Ved vibrationer fra eks. børn der hopper vil leca forskube sig og.... ::)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk