Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Supercapacitor

(1/3) > >>

chrismark:
Jeg kom til og bestille 6 stk. af dette patent.  ;D
http://www.ebay.com/itm/1-6x-2-7V-500F-Farad-Capacitor-35-60MM-Super-Capacitor-Bottom-With-2-Feet-BT/182751097800?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=690069822394&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Sammen med en lipo 3-4S 35C 2-5 Ah bør det vel kunne erstate de 2 megatunge blyaccuer i min bil.

Både li-po og capacitorer er tæt på og kunne ligge i min brystlomme.  ;)
Nu skal en Diesel jo ikke køres rundt som bensinkøretøj, den starter bare.
Der findes en del på WWW om emnet, men viden er nu en gang bedre end tro. ;D

Marek.

Sophiante:
Jeg tvivler på, at de kondensatorer har tilstrækkelig lav indre modstand til at starte en bil.

Bent Andersen:
Lad os regne lidt på det.
Jeg går ud fra, at de 6 stk. 500 F kondensatorer skal forbindes i serie (det er 2,7 V typer).
Det giver 83,3 F.
Den lagrede energi er 1/2 x C x U2. Det giver ~6 kJ.
Dit LiPo er på ~15 V, 5 Ah. Batterikapacitet x U x 3,6 er energien i kJ. det giver ~270 kJ

Dine blybatterier er nok på ~80 Ah pr. stk. (jeg gætter her, men ellers ville der ikke være grund til at bruge to.
Det giver 160 x 12 x 3.6 = ~7 MJ.

Alt i alt ville jeg hænge det "patent" ud på lokummet. Og vi har slet ikke talt om den nødvendige startstrøm til motoren, som vel ligger omkring 500 A.


chrismark:
Jeg har ikke selv regnet rigtig på noget. Min starter er på 2Kw. Det er ca. 167 A. Det skal jeg bruge i ca. 1 sekund + glødestrøm. De der Farad er jeg også lidt i tvivl om hvorledes man regner på. Normalt er 1F + 1F i serie 0,5F. Men hvis jeg oplader dem separat og derefter kobler dem sammen, kan energien vel ikke bare forsvinde? Eller hvad ? Som jeg har forstået har en supercapacitor indre modstand tæt på 0,0 og derfor kan give give voldsome strøme.
Den video jeg så af en bensinmotor virkede meget overbevisende selvom det nok var en ca.1Kw starter. Og hvor meget sjov kan man købe for ca. 130,- kr, ja en 1/2 bog.

Marek.

2Kwh i 1sekund er 0,5Watth i energibehov til starter. Eller hvad ?
Her er et eksempel; https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

https://da.wikipedia.org/wiki/Superkondensator

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Starthjalper-Premium-2000037609/
Gad og vide hvorledes man propper de 400A gennem de ledninger.  ;D

harbst:
Det kan godt være at din starter har en mærkeeffekt på 2kw. Men deraf kan du ikke bestemme hvor stor strøm,den tager i startøjeblikket. Der er stømmen bestemt af starteren og ledningernes modstand,induktans og batteiets formåen.
Mærkeeffekten gæller ved starterens formelle omdrejningstal, medens startstrømmen opstår medens den stadig står stille.

Hvis man vil sætte kondensatorer i serie skal der er yderligere komponenter til for at sikre at de også i længden kommer til at dele spændingen ligeligt.
endelig har kondensatorer den kedelige egenskab at spændingen falde proportionalt med ladningen man trækker fra dem.

Jeg tror det bliver meget svært at starte en kold bilmotor med kondensatorer.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version