* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 21
I alt: 21

Forfatter Emne: Røgalarm, hvilken type  (Læst 6364 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Røgalarm, hvilken type
« Dato: 01, November 2017 - 13:23 »
Jeg skal til at sætte røgalarmer op herhjemme.
Under min research er jeg blevet opmærksom på, at der ikke kun findes de klassiske røgpartikel-sensorer, men også CO-alarmer til en fornuftig pris.
Umiddelbart er jeg lun på CO detektering, da der jo ikke altid er røg ved en brand og en CO-forgiftning ikke er til at spøge med.

Har I erfaringer/argumenter for den ene eller den anden type?

På forhånd Tak.

PS: jeg er klar over, at CO-alarmerne kun lever 5...7 år, det er OK for mig.

PPS: jeg bor i lejlighed med centralvarme og har ikke brændeovn eller gas.



« Senest Redigeret: 01, November 2017 - 13:28 af Bent Andersen »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Røgalarm, hvilken type
« Svar #1 Dato: 04, November 2017 - 21:03 »
En blot nogenlunde pålidelig CO detektor er en dyr sag som skal calibreres ret tit for at man kan stole på den. Jeg tror ikke på at Co detektering til hjemmebrug er relevant. De nyere optiske detektorer er pålidelige og også følsomme for de langsomme glødebrande, som ellers danner store mængder livsfarlig CO.
Man kan lave en CO detektor med en halvleder som aktivt element. Ulempen er at den også kan vær følsom for alt muligt andet også, fra vanddamp til parfume.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Røgalarm, hvilken type
« Svar #2 Dato: 05, November 2017 - 17:16 »
Tak for svar. De da skal sidde i soveværelse og gang er problemet med vanddamp og lignende ikke stort.

Men jeg fandt en løsning: en kombineret røgpartikel- og CO alarm. Åbenbart er SnO2 CO-sensorerne nede i en pris som er fornuftig.
Så nu slipper jeg for at tage stilling til problemet  :)


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Røgalarm, hvilken type
« Svar #3 Dato: 07, November 2017 - 01:03 »
Den gængse halvleder detektor er med tinoxid som halvleder.
Da den skal varmes til et par hundrede grader for at fungere, har de batteridrevle behov for nyt batteri ret tit. Det selv om de kun er aktive som CO detektorer  i kort tid af gangen med lange pauser.
Husk at checkke batteriet ugentligt, ellers risikerer du heller ikke at have funktion af røgsetektoren.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Røgalarm, hvilken type
« Svar #4 Dato: 07, November 2017 - 23:22 »
Ja, den med batterilevetiden havde jeg også luret, jvf. mit oprindelige spørgsmål.
Men tindioxid-sensorerne er åbenbart blevet bedre.
Den kombinerede røg/CO-alarm jeg fandt lover i alt fald 10 år med den fast monterede lithium-celle, så nu må vi se.
Hvis ikke jeg vender tilbage til emnet før om 10 år har det virket.  ;D


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Røgalarm, hvilken type
« Svar #5 Dato: 08, November 2017 - 08:12 »
Hvis CO detektoeelementet er mikroskopisk lille og hvis det kun er aktivt i kort tid med lange pauser imellem, kan strømforbruget da holdes nede.  Husk alligevel med jævne mellemrum at kontollere om røgdetektordelen er aktiv. kontrol af Co delen er langt vanskelligere.
hold siliconespray og andre areosoler langt væk fra den. de kan dræbe CO detektoren.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk