* * *
Medlemmer
  • Total antal medlemmer: 617
  • Sidste: Martin
Statistik
  • Total antal indlæg: 14976
  • Total antal emner: 1442
  • Flest online idag: 43
  • Flest på samme tid: 179
  • (26, Januar 2011 - 01:35)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?  (Læst 3590 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 505
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Dato: 04, November 2017 - 10:25 »
Min gamle spand fra 2005 begyndte at koste det samme i vedligehold som afdragene på en helt ny vogn, så nu har jeg anskaffet en fin Seat Ibiza med trecylindret 1.0 motor.

Der er jo kommet mange nye funktioner til i de sidste 12 år, blandt andet skriver den pænt til mig i display'et hvilket gear den mener jeg skal bruge.
Jeg synes forslagene er lige optimistiske nok: Ved acceleration vil den have at jeg sætter i tredie gear ved 35 km/t, ved 47 skal den i fjerde, og allerede ved 57-58 stykker vil den op i femte! Også selv om det går op ad bakke! Omdrejningstælleren ryger helt ned omkring 1.200.

Indtil videre har jeg fulgt 'forslagene', men jeg synes motoren 'knurrer' noget efter gearskift.
Egentlig fungerer acceleration udmærket, og jeg kan også se på det gennemsnitlige benzinforbrug pr. kørte 100 km at det ligger ganske pænt.

Jeg tænker at jeg måske trækker for meget på mine egne erfaringer fra for 20-30 år siden, hvor der ikke var så meget elektronisk halløj inde i vognen til at finjustere alt mellem himmel og jord. Jeg er ikke bil-ekspert, så det kan være der er udmærkede grunde til at den skal sættes i så høje gear ved så lave hastigheder.

Hvis jeg selv vælger gear, så vil jeg (under acceleration) køre i 3. fra 40-65, herfra i fjerde op til 85, og så i femte derfra og op.
Det er jo muligvis for meget til den anden side...

Er der nogen med viden om moderne automobiler som  kan fortælle mig om bilen 'har ret'?

Jeg vil jo helst ikke ødelægge motor og/eller gearkasse.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 149
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #1 Dato: 04, November 2017 - 18:24 »
Det er fordi din bil har fået turbo, du kan roligt lade den foreslå hvornår der skal skiftes gear. Min ændre skifte mønster hvis jeg kører op ad bakke eller i modvind, gør din ikke det?  Min er en Ford.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 375
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #2 Dato: 04, November 2017 - 18:35 »
Tja, jeg er så heldig endnu at have en bil (også 2005) hvor JEG bestemmer over bilen - ikke omvendt!

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 149
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #3 Dato: 04, November 2017 - 19:56 »
"Tja, jeg er så heldig endnu at have en bil (også 2005) hvor JEG bestemmer over bilen - ikke omvendt!"

Arr så slemt er det vel ikke at bilen foreslår hvornår du skal skifte gear?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.331
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #4 Dato: 04, November 2017 - 21:09 »
Jeg har bemærket at mange har vænnet sig til generelt at køre i for lavt gea.
min bil foreslår først højere gear når man kører i urimeligt lavt et. der er overladt en del til egen vurdering.
Der er også mange med manuelt gear, som ikke gider skifte så tit, som det er optimalt. Så de skulle hellere anskaffe en automatgear bil.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 491
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #5 Dato: 04, November 2017 - 22:13 »
I disse dage har jeg en Qashqai diesel som jeg syntes passer og kører rigtig godt til danske forhold. Her har jeg det omvendte fænomen at jeg oftere se gearindikatoren foreslå at geare ned, selvom det efter min mening kører fint i det højere gear.

Gearindikator under acceleration kan du ikke bruge til noget. Qashqaien har 6 gear og jeg orker ikke at skifte igennem dem alle. Nogle gange går jeg fra 3. til 6. direkte, men det fungerer kun hvis man får den op på mindst 75km/t i 3. Det klarer den nemt og hurtigt uden at anstrenge sig og det sparer også energi at undgå 4. og 5. gear.

Min egen lille teori er at Qashqaien diesel findes i både en 110HK og 130HK udgave. Jeg kører i en 130HK udgave, men kunne forestille mig at computeren er ens for 110HK og 130HK udgaven og deraf forskellen eller helgarderingen fra computerens side af.

Hvis din bil ryster eller brummer ubehageligt, så skift ned (eller kør' lidt hurtigere...) Det havde jeg gjort. Gearindikatoren er kun vejledende. Ved grænsetilfælde er forskellen i brændstofforbrug minimal.
« Senest Redigeret: 04, November 2017 - 23:47 af SuperClaus »
vh.
Claus

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 505
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #6 Dato: 05, November 2017 - 11:13 »
Mange tak for tilbagemeldingerne.

Gearindikator under acceleration kan du ikke bruge til noget.

Aha! Det tænkte jeg egentlig også på, men på den anden side 'ved' computeren vel at der accelereres, og burde tage højde for det(?)

Men jeg fortsætter med at bruge hørelsen og følelsen, og lader forslagene fra bilen forblive det de er: Forslag, som jeg kan følge eller la' være.

I øvrigt fører jeg benzinregnskab, så jeg kan veksle lidt mellem kørestile og se rimeligt hurtigt hvad der er godt (for økonomien i det mindste).
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #7 Dato: 05, November 2017 - 11:55 »
Min gamle ven (tidligere Mercedessælger) siger: Folk over 50 burde kun have automatgear.
Og jeg må medgive, at en VW skifter næsten lige så godt og blødt, som jeg selv kan, men den gør det hver gang. :)
Claus Nielsen

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 152
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #8 Dato: 06, November 2017 - 20:12 »
Og jeg må medgive, at en VW skifter næsten lige så godt og blødt, som jeg selv kan, men den gør det hver gang. :)
Hvis det er VW, er det vel ikke et rigtigt automatgear, men en DSG-gearkasse du mener ;-) . Sådan en sag skifter bestemt lækkert, men jeg synes nu stadig at en RIGTIG automatgearkasse med momentomformer er fedt at køre med (selvom jeg stadig har et par år til de 50). (Kører Saab 9-5 med automatgear og kæmpe moment p.g.a. turboladeren)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 223
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #9 Dato: 07, November 2017 - 04:11 »
Vi købte en Toyota Yaris med automatgear for nogen tid siden, nu spekulerer jeg på om den er med momentomformer eller en DSG ?

Hilsen
Søren Basbøll

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #10 Dato: 07, November 2017 - 09:47 »
Hej Søren
En Toyota Yaris var i 1. generation med momentomformer, fra ca 2007 til 2011 var det såkaldt robotgear, en elektrisk betjent almindelig gearkasse, derefter blev det milliongear som de gamle DAF havde det.
Claus Nielsen

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 223
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #11 Dato: 07, November 2017 - 11:29 »
Det lyder godt, så jeg ser frem til om nogen tid at prøve den. Jeg har altid undret mig over at princippet ikke var mere udbredt til biler, det virker jo fint på snescootere og andet i samme effektklasse.

Hilsen
Søren Basbøll

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.210
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #12 Dato: 07, November 2017 - 11:34 »
En Yaris hybrid, som er den automatgearsversion der tilbydes i Danmark, har en trinløs variabel transmission, CVT, men ikke i traditionel "DAF" forstand med variable remskiver, men med et planetgear med to elektriske motorer/generatorer.
Der er ingen kobling til at afbryde forbindelsen til forbrændingsmotoren, alle funktioner opnås ved de to elmotorers bevægelse af deres respektive dele af planetgearet.

Efter samme princip som at den ene udgangsaksel i et differentiale kører hurtigere end den anden i et sving, og at der ikke kommer kraft til det ene hjul, hvis det andet kan spinne.
Der er altså ingen friktionsbelægninger der kan slides, og ingen andre bevægelige dele end planetgearet og kæden (hvis de da stadig benytter den på Yaris).
Jeg kender til en Prius der kørte over 600.000 km som taxi i Danmark, og hvis en af cellerne i batteriet evt. bliver defekt, er det en banal gør-det-selv-opgave at udskifte den med en bedre fra en ophugget Prius. (I Sverige bliver en Prius totalskadet for rene bagateller, som alle biler, grundet de lave brugtpriser)

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=f7liItWuMNE" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=f7liItWuMNE</a>

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.210
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #13 Dato: 07, November 2017 - 11:39 »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI</a>

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 223
    • Vis profil
Sv: Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?
« Svar #14 Dato: 07, November 2017 - 14:03 »
Nu er den (fabrikeret) i Frankrig og er årgang 2016 så det er nok den planetgearsvariant du beskriver. Men det lyder jo udmærket, så tak for beskrivelsen!

Hilsen
Søren Basbøll

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:


DR-Nyheder

Nyt fra ing.dk