Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Ny bil, med 'optimistiske' gearforslag?

(1/4) > >>

Mads Aggerholm:
Min gamle spand fra 2005 begyndte at koste det samme i vedligehold som afdragene på en helt ny vogn, så nu har jeg anskaffet en fin Seat Ibiza med trecylindret 1.0 motor.

Der er jo kommet mange nye funktioner til i de sidste 12 år, blandt andet skriver den pænt til mig i display'et hvilket gear den mener jeg skal bruge.
Jeg synes forslagene er lige optimistiske nok: Ved acceleration vil den have at jeg sætter i tredie gear ved 35 km/t, ved 47 skal den i fjerde, og allerede ved 57-58 stykker vil den op i femte! Også selv om det går op ad bakke! Omdrejningstælleren ryger helt ned omkring 1.200.

Indtil videre har jeg fulgt 'forslagene', men jeg synes motoren 'knurrer' noget efter gearskift.
Egentlig fungerer acceleration udmærket, og jeg kan også se på det gennemsnitlige benzinforbrug pr. kørte 100 km at det ligger ganske pænt.

Jeg tænker at jeg måske trækker for meget på mine egne erfaringer fra for 20-30 år siden, hvor der ikke var så meget elektronisk halløj inde i vognen til at finjustere alt mellem himmel og jord. Jeg er ikke bil-ekspert, så det kan være der er udmærkede grunde til at den skal sættes i så høje gear ved så lave hastigheder.

Hvis jeg selv vælger gear, så vil jeg (under acceleration) køre i 3. fra 40-65, herfra i fjerde op til 85, og så i femte derfra og op.
Det er jo muligvis for meget til den anden side...

Er der nogen med viden om moderne automobiler som  kan fortælle mig om bilen 'har ret'?

Jeg vil jo helst ikke ødelægge motor og/eller gearkasse.

Mikker:
Det er fordi din bil har fået turbo, du kan roligt lade den foreslå hvornår der skal skiftes gear. Min ændre skifte mønster hvis jeg kører op ad bakke eller i modvind, gør din ikke det?  Min er en Ford.

Sophiante:
Tja, jeg er så heldig endnu at have en bil (også 2005) hvor JEG bestemmer over bilen - ikke omvendt!

Mikker:
"Tja, jeg er så heldig endnu at have en bil (også 2005) hvor JEG bestemmer over bilen - ikke omvendt!"

Arr så slemt er det vel ikke at bilen foreslår hvornår du skal skifte gear?

harbst:
Jeg har bemærket at mange har vænnet sig til generelt at køre i for lavt gea.
min bil foreslår først højere gear når man kører i urimeligt lavt et. der er overladt en del til egen vurdering.
Der er også mange med manuelt gear, som ikke gider skifte så tit, som det er optimalt. Så de skulle hellere anskaffe en automatgear bil.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version