Ingeniørdebat > Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation

Schuko kontakter - igen

<< < (2/6) > >>

Bent Andersen:
Jeg gætter på at danskerne er opvokset med LK kontakterne og derfor har svært ved at blive venner med de større Schuko typer.
Dermed er der ikke nået "kritisk masse" i detailhandelen.

Det er rigtigt at stikkontakter kun må installeres af en autoriseret installatør, men det gælder nyinstallation eller ændring af installation.
Udskiftning af en eksisterende kontakt må man gerne selv, men som sagt, der er nok for få der har eksisterende Schuko kontakter til at der er et marked for gør-det-selv folk.

SuperClaus:
Man må kun skifte noget selv når der ikke er en chance for at man kan vende noget forkert! Det gælder også stikkontakter. På den måde er man altid begrænset til ledninger eller installationer uden jord.

Det er dog ikke det samme om at det er forbudt at sælge stik og dåser med jord eller flere faser.

Bent Andersen:

--- Citat fra: SuperClaus efter 12, November 2017 - 20:16 ---Man må kun skifte noget selv når der ikke er en chance for at man kan vende noget forkert! Det gælder også stikkontakter. På den måde er man altid begrænset til ledninger eller installationer uden jord.

Det er dog ikke det samme om at det er forbudt at sælge stik og dåser med jord eller flere faser.

--- Afslutning på citat ---

Lad os få ryddet et par myter af vejen:

https://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2011/Schuko-myter-og-fakta

Se afsnittet "Må enhver selv sætte de nye stikkontakter op?"


SuperClaus:
Bent:
Der var jeg lidt for hurtig eller ikke opdateret på reglerne. 230V installationer med jord må man så gerne udskifte selv, dog kræver det HFI eller HPFI installeret hvilket langt de fleste har nu om dage. Så jeg må trække min skrivelse om at udskifte noget når der ikke er er en chance for at vende noget forkert tilbage.

Godt at se at nogle regler går den vej.


Det betyder også at Sophiante faktisk må lave de ændringer som beskrives i det indledende indlæg.

Morten Jødal:

--- Citat fra: harbst efter 12, November 2017 - 12:02 ---... på grund af mange års tradition for den fjollede LK stikkontakt beregnet for de specielle danske trebenede stik
Man må også have stikkontakter beregnet for det fransk/ belgiske system med et jordben på selve stikkontakten og et tilsvarende hul i stiproppen. 

--- Afslutning på citat ---
.
Jeg forstår ikke, hvorfor den danske model skal kaldes "fjollet"
Den er udviklet i DK, men stort er ikke altid bedst ... vi slipper ikke af med Schuko, fordi de profiterer af et stort hjemmemarked - men det danske stik er både mindre og fiksere - og LKs stikkontakt er så pillesikker, at vi roligt kan lade vores småbørn udforske deres naturlige nysgerrighed i kravlehøjde, selv om der er stikkontakter i nærheden!
En dansk stikprop med jordben forhandles i ethvert byggemarked, og har de sidste mange år gerne måttet monteres af privatmennesker (de folk, der havde lidt håndelag og en polsøger, der kunne finde faseledningen, har gjort det i mere end et halvt århundrede, uanset hvad der var lovligt!).

Det fransk/belgiske system finder jeg direkte tåbeligt - og usikkert i forhold til klodsede og/eller berusede voksne, som kan løbe ind i de strittende jordben! Men det slipper vi naturligvis heller ikke af med, for Frankrig er også et stort land ...

Og det skal lige tilføjes, at der midt i halvfemserne var meget nær enighed om en fælles europæisk standard - som lå nær den schweiziske. Hvem blokerede for denne enighed? Ikke Danmark, men naturligvis UK, hvis standard er endnu mere tåbelig!

Jeg har forøvrigt for nogle år siden boet på et engelsk hotel, der selvfølgelig havde britiske stik i væggen - men hver eneste lampe var forsynet med et af de små svejsede universalstik, som vi kender overalt - undtagen ellers i UK.
Men en polsøger stukket ind i det tredje hul gør det ganske let at montere stikket i de to øverste - og det virker fint!
Det havde hotelpersonalet forlængst opdaget ...

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version