Ingeniørdebat > Miljøteknik

Genbrug af plastik

<< < (2/4) > >>

B Mønnike:
Jeg har længe undret mig over hvor man gjorde af PET flaskerne. Jeg kan ikke forstå at plasten  ikke kan genbruges, det er jo en termoplast.  Den rene råvare må være utroligt billig siden genbrug ikke kan betale sig. Her forestiller jeg mig ikke til fødevare anvendelse, men til alle de andre ting denne plast egner sig til. Dunke til smøreolie, sprinklervæske, presenninger , sejl  , dræn og vandingsrør, tagvandsfaskiner.

På vor kommunale genbrugsplads forefindes der cotainere til PWC og containere til plastdunke. Plast poser placeres i småt bændbart cntaineren




https://en.wikipedia.org/wiki/Polyethylene_terephthalate

Mikael Boldt:
PET-flasken du afleverer i pant-systemet genbruges, men som hvad, ved jeg ikke.

Man vasker og genfylder ikke længere , som man gjorde i starten da plastik-sodavand-flasken blev introduceret på det danske marked. Og her rører vi igen ved mit genbrugs problem: Jeg har det svært ved, at genbrugs-plastik kommer i berøring med de fødevarer jeg putter i munden. Der er jo ingen der forhindrer mig i at bruge en sodavandsflaske til beholder for plæneklipper-benzin til sommerhuset, og når sommeren er ovre, så aflevere den og få min pant.

Det kan da godt være at plast kan genbruges til non-food dunke, flece-trøjer, tagvands-faskine,r og vej-mærkningspæle men, dem skal vi jo nu også indsamle og genbruge. Det hober sig op, især når der produceres, på verdensplan, mere end 35000 ton/timen - 8760 timer om året.

Jeg har set masser af eksempler på indsamling og sortering af plast-affald, men jeg har kun set en fabrik i Danmark som brugte genbrugs-plast til at producere sorte affaldssække - og de gik konkurs for længe siden.

For 25 år siden lavede jeg en undersøgelse om det var muligt at genbruge plast-fiske kasser. Konklusion var at det var ikke muligt at genbruge plasten fordi den var nedbrudt af solens UV-stråler.

1 ton PET er det samme som ca 50000 flasker.  Hvad koster 1 ton frisk PET sammenlignet med 1 ton indsamlet, sorteret, knust og renset PET og kan forskellen i pris betale for bøvlet?
(Egentlig er ovenstående beregning ikke realistisk fordi, indsamling, sortering og forbehandling betales af os som affaldsproducenter og ikke af os som forbrugere - men sådan er det ikke alle steder.)

Morten Jødal:
Med min generalistviden er risikoen ved genbrug af PET meget lille, bl.a. på grund af det ret høje smeltepunkt (235-260°) - og materialet er da også i top på skalaen for genbrugelighed.
Vi kan se bort fra enhver bakterie- eller virusoverførsel, og det antal pantflasker, der (i Danmark) bruges til decideret giftige ting, må være uhyre ringe.

Hvad kommunerne har tænkt sig at gøre ved al den indsamlede blandede plast, er derimod et meget større problem. Hidtil har jeg kun hørt om en enkelt virksomhed, der seriøst vil gå ind i at adskille og oparbejde plast til nyt materiale ((og af hvilken kvalitet?).

Jeg kan godt tilslutte mig, at et stort antal lande må omkring den fase, vi forsøger at forlade herhjemme, hvor forbrænding er et kæmpefremskridt i forhold til lossepladser - men det forhindrer ikke, at vi selv skal gå videre -siger jeg, på trods af at min egen faglighed på affaldsområdet er koncentreret om forbrændingsanlæg!

Jeg får kun røde knopper, når "økologer" kalder forbrændingsfolk for "pyromaner" og har tilbøjelighed til at vurdere enhver affaldsbehandling ud fra, om der indgår biologiske processer (plus) eller ikke (klart minus!).
Mikael har helt fra starten af tråden vist en højere nuancering af problemet, så jeg vil kun tilføje, at den p.t. bedste tilgang muligvis ikke er den samme i Asien og i Nordeuropa.

B Mønnike:
Nu er der formodentligt ingen der forventer at genbrugsplast skal konkurrere med de originale materialer, men alle de termoplastiske kan smeltes og genanvendes.

Hvis det drejer sig om PET plastflasker eller andre sorterede termoplaster er der næsten ingen problemer med at makulere det og genextrudere det til brugbare elementer.

Specielt er genbrugsvarer velegnede til at at "starte"  og  "rense" maskiner maskiner ved farveskift som går lettere med varm plast frem for en manuel rensning af kolde extrudere og værktøjer, for temperaturerne er normalt 200-230 grader og det er bestemt ikke håndvenligt. Det er ret almindeligt at anvende plastrester med samme farve, den næste produktion skal køres med. Emnerne der kommer først ud makuleres til senere brug.

Men der er masser af ting der kunne laves af genbrugsplast, hvor hverken den højeste styrke eller fødevare sikkerhed er væsentlig. Ofte har man brug for en klods af en eller anden art som understøtning, hvor man anvender træ eller træpaller.
Der er bare den hage at træ suger vand og derfor er træ uønsket på værktøjsmaskineopstillinger  hvor der anvendes kølevand.

Det er 20 årsiden jeg sidst beskæftigede mig med plast fremstilling,hovedsagligt silikone, der ikke direkte kunne genanvendes, men makuleredee emner og slangeafklip blev støbt ind i en latexmatrix og anvendt som underlag på legepladser under gynger og kravlestativer. Et område dækmakulører har fået øje på

Men man kan jo med fordel blande plaster og få anvendelige resultater deraf ABS er en sådan blanding, nok bedst kendt som LEGOklodser. Så hvorfor ikke genbrugsplast til terassebrædder.

https://da.wikipedia.org/wiki/Akrylonitril-butadien-styren

https://plast.dk/det-store-plastleksikon/


 
 

jj-:

--- Citat fra: Mikael Boldt ---Jeg arbejder pt i Asien. Her er det ikke unormalt at, hver person i løbet af en dag tømmer 2-3 flasker vand - hver dag året rundt.

så når ideerne er opbrugt efter en måned er der stadigvæk 11 måneders flasker tilbage for resten af året.
--- Afslutning på citat ---

Man har tilsyneladende begyndt med genandvendelse:
Affaldets Vej - Genbrug af plastic
https://www.youtube.com/watch?v=YZFqFtterEM

Hvad kan man gøre mere?
Kan større pant på plastikColaFlasker hjælpe?

Plast, affald og genanvendelse  Fakta om plast og cirkulær økonomi
https://plast.dk/tema/plast-genanvendelse-cirkulaer-oekonomi/

Vi skal genanvende og genbruge langt mere plast
https://plast.dk/vi-skal-genanvende-langt-mere-plast/

Mvh jj

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version