Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Tomgangs-opvarmning af bil?

(1/4) > >>

Mads Aggerholm:
Kan nogen med viden om automobiler forklare mig noget jeg læste i denne artikel:

http://www.lokalavisen.dk/tomgang-skader-baade-motor-og-miljoe-/20180114/artikler/712319967/1009

Jeg hæfter mig netop ved denne pasus:
"Når motoren er kold, er forbrændingen dårlig, hvilket betyder, at der sendes flere forurenende partikler ud i miljøet. Den dårlige forbrænding belaster også motor og motorolie, så der opstår unødvendig slitage."

Nu drejer artiklen sig om, hvorfor man skal undgå at varme motoren ved tomgang. Men denne dårlige forbrænding (og de forurenende partikler og slitagen) kommer vel også hvis man starter bilen og kører med det samme?

Eller udledes der flere dårlige partikler (+ mere slitage etc.) ved tomgang end ved almindelig kørsel?

Faktisk havde jeg overvejet om der ikke kunne være en benzinøkonomisk og forureningsmæssig fordel ved netop at varme vognen op i tomgang et kvarters tid inden man kører. Men denne artikel kom mig så i forkøbet.
Min teori var, at en kold motor forurener mindre i tomgang, end hvis den belastes fra start. Og dermed ville bilen over hele turen i alt forurene mindre, end hvis man bare kører afsted med en kold motor.

Og så ville jeg også tro, at det slider mere på en kold motor at blive belastet med det samme, men det er måske ligemeget?

Kan nogen fortælle hvad der er rigtigt og forkert?

jj-:
Overbelastning og acceleration kan give ekstra forurening ved:
Traktortræk
https://www.youtube.com/watch?v=hIWlBtOOpRA

Mvh jj

Mads Aggerholm:
Hej jj-,

Ja, okay, jeg har nok formuleret mig lidt uklart: Min vogn er ikke en traktor, og slet ikke sådan et monster som dem i pågældende film.

Det er en almindelig personvogn. Seat Ibiza 'eco-et-eller-andet' med 1 liters motor.

Mvh
Mads

Morten Jødal:
Argumentationen i oplægget er OK.
Der er firmer, der lever af at levere motorvarere, der man forhindre problemet.
Men ellers er pointen, at tomgang ikke leverer ret meget varme, så det tager lang tid at varme motoren op på den måde. Ved en rimelig hurtig start og kørsel når motoren hurtigere arbejdstemperaturen.
Den først ekørte kilometer slider altid på motoren ...

Bent Andersen:
Katalysatoren er også længere tid om at blive varm (i tomgang).

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version