* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 80
I alt: 80

Forfatter Emne: Tomgangs-opvarmning af bil?  (Læst 16705 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Tomgangs-opvarmning af bil?
« Dato: 14, Januar 2018 - 15:01 »
Kan nogen med viden om automobiler forklare mig noget jeg læste i denne artikel:

http://www.lokalavisen.dk/tomgang-skader-baade-motor-og-miljoe-/20180114/artikler/712319967/1009

Jeg hæfter mig netop ved denne pasus:
"Når motoren er kold, er forbrændingen dårlig, hvilket betyder, at der sendes flere forurenende partikler ud i miljøet. Den dårlige forbrænding belaster også motor og motorolie, så der opstår unødvendig slitage."

Nu drejer artiklen sig om, hvorfor man skal undgå at varme motoren ved tomgang. Men denne dårlige forbrænding (og de forurenende partikler og slitagen) kommer vel også hvis man starter bilen og kører med det samme?

Eller udledes der flere dårlige partikler (+ mere slitage etc.) ved tomgang end ved almindelig kørsel?

Faktisk havde jeg overvejet om der ikke kunne være en benzinøkonomisk og forureningsmæssig fordel ved netop at varme vognen op i tomgang et kvarters tid inden man kører. Men denne artikel kom mig så i forkøbet.
Min teori var, at en kold motor forurener mindre i tomgang, end hvis den belastes fra start. Og dermed ville bilen over hele turen i alt forurene mindre, end hvis man bare kører afsted med en kold motor.

Og så ville jeg også tro, at det slider mere på en kold motor at blive belastet med det samme, men det er måske ligemeget?

Kan nogen fortælle hvad der er rigtigt og forkert?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #1 Dato: 14, Januar 2018 - 19:15 »
Overbelastning og acceleration kan give ekstra forurening ved:
Traktortræk
https://www.youtube.com/watch?v=hIWlBtOOpRA

Mvh jj

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #2 Dato: 14, Januar 2018 - 20:41 »
Hej jj-,

Ja, okay, jeg har nok formuleret mig lidt uklart: Min vogn er ikke en traktor, og slet ikke sådan et monster som dem i pågældende film.

Det er en almindelig personvogn. Seat Ibiza 'eco-et-eller-andet' med 1 liters motor.

Mvh
Mads
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #3 Dato: 14, Januar 2018 - 21:21 »
Argumentationen i oplægget er OK.
Der er firmer, der lever af at levere motorvarere, der man forhindre problemet.
Men ellers er pointen, at tomgang ikke leverer ret meget varme, så det tager lang tid at varme motoren op på den måde. Ved en rimelig hurtig start og kørsel når motoren hurtigere arbejdstemperaturen.
Den først ekørte kilometer slider altid på motoren ...
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #4 Dato: 15, Januar 2018 - 11:35 »
Katalysatoren er også længere tid om at blive varm (i tomgang).

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #5 Dato: 15, Januar 2018 - 11:54 »

Men ellers er pointen, at tomgang ikke leverer ret meget varme

Hvad leverer den så ? "ikke ret meget varme " er nu 100% varme.

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #6 Dato: 15, Januar 2018 - 17:54 »
Mit eget synspunkt er at man skal lige lade den køre et minut eller to ubelastet fordi der på en gennemkold motor ikke er olie på fladerne; det er hårdt for den hvis den er belastet da den hverken har tætning eller smøring.

Derefter noget gas i måske ét gear lavere end ved økonomikørsel.

I øvrigt mener jeg, at Swedol eller lignende (Slick-50) korrekt anvendt mindsker problemet meget.

Hilsen
Søren Basbøll

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #7 Dato: 15, Januar 2018 - 19:35 »
Myth Idling your car engine is the best idea for winter driving.
https://www.youtube.com/watch?v=ZX_1ncRcjzk

Du kan finde flere argumenter ved at søge med:
don't idle your car
Optimizing motor idle revolution to minimise polution
Oil lubrication as a function of temperature

Mvh jj

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #8 Dato: 15, Januar 2018 - 19:52 »
Jeg vil stadig postår, at en kold motor fourener mere end varm. Det må være nogle meget kvikke og geniale mennesker der opdagede, at en motor bliver hurtiger varm (tid) ved høje omdrejninger end i tomgang. Min diesel har meget ringe virkningsgrad hvis jeg kører den iskold. (vil ikke rigtig køre). Her kan den finde på og ose lidt.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #9 Dato: 15, Januar 2018 - 20:09 »
Myth Idling your car engine is the best idea for winter driving.
https://www.youtube.com/watch?v=ZX_1ncRcjzk

Fin video. Skulle jeg se filmen, eller læse kommentarerne? Udfaldet varierer afhængig af hvad man fokuserer på :-)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #10 Dato: 15, Januar 2018 - 20:20 »
Jeg vil stadig postår, at en kold motor fourener mere end varm. Det må være nogle meget kvikke og geniale mennesker der opdagede, at en motor bliver hurtiger varm (tid) ved høje omdrejninger end i tomgang.

Jaeh, men den bruger vel mindre benzin i tomgang. Og forurener derfor lige så meget på en time, som fem minutters kørsel på kold motor?
Okay, det er tal jeg bare har hevet ud af luften, for det jeg egentlig prøver at skyde mig ind på er, om bilen samlet set forurener mindst ved f.eks. ½ times tomgang og derefter 65 km's kørsel med varm/lunken motor, eller bare start og så derudaf med kold motor?

Vognen kører i omegnen af 25 km/l med varm motor, og bruger 0,7 l/timen ved tomgang. Det bliver så ~3,3 liter ved tomgang-og-kørsel til dén tur.
Med kold motor ligger den de første par minutter på noget med 10 km/l, og så daler det ned mod de 25 km/l efterhånden som vi glider derudaf.
Det sidste er lidt svært at finde ud af hvad bliver i liter benzin pr. tur.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #11 Dato: 16, Januar 2018 - 10:38 »
Hvad leverer den så ? "ikke ret meget varme " er nu 100% varme.

Det var dog utroligt, så meget gang der pludselig er i den tråd!
Så der er kommet mange indlæg siden jeg skrev denne flotte bemærknng, som kunne misforstås.

Altså: I tomgang er virkningsgraden dårlig - ikke mindst ved dieseldrift.
Så der leveres sodpartikler og uforbrændte kulbrinter i udstødningsrøret - og "ikke ret meget varme" der hvor den kunne gøre gavn: i motorblokken. Især målt pr. tid: hurtig kørsel forbruger alt andet lige mere brændsel pr. minut end tomgang, og det er kun en mindre del, der afleveres som mekanisk energi. Altså produceres der også en del mere varme pr. tid ved kørsel end ved tomgang.
En motorvarmer opvarmer normalt motorolien, så varmen forplanter sig i motorblokken. Det giver en lettere start og god driftstemperatur fra starten.
Søren Basbølls økonomiberegninger vil jeg ikke kaste mig ud i, da jeg ikke kender opvarmningsprofilen.
Men det er god latin blandt motorfolk, at sliddet på motoren også er højere, når den er kold end når den er varm - og det er da også en faktor i økonomien!
Mvh. Morten Jødal

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #12 Dato: 16, Januar 2018 - 14:55 »
En motorvarmer opvarmer normalt motorolien, så varmen forplanter sig i motorblokken.
Opvarmer de fleste motorvarmere ikke kølevandet? (Dyppekoger i en frost-plug i motorblokken)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #13 Dato: 16, Januar 2018 - 20:21 »
Undskyld!
Lapsus  :(
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #14 Dato: 16, Januar 2018 - 21:21 »
Du har ret Søren.
Ligeså snart der kommer belastning på før motoren er velsmurt, hvad en motor med lodrette cylindre ikke er efter et stykke tid i stilstand, er en belastning  uhensigtsmæssig.  Når olien er blevet varmere og mere letflydende smører den bedre, friktionen mindskes. Når motoren er blevet varm så passer tolerancerne bedre, mellem stempelringe, mellem cylinder og stempel og lejer i øvrigt. Og Sweedoil og ligende Molybdæn produkter samt fyldsyntetiske olier er guf for koldstarter.

Nu går jeg ud fra at Søren tænker på sin bådmotor. Er det stadig en Lister Søren ? Her kom jeg til at tænke på dig, da jeg på et veteranmotor show net så en start af en kold  gammel Lister med håndstart. Den var ret stædig, men da den kom i gang kunne man høre forskellen efter et par minutters gang.


 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk