* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 58
I alt: 58

Forfatter Emne: Tomgangs-opvarmning af bil?  (Læst 16697 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #15 Dato: 18, Januar 2018 - 11:43 »
Bilsagkundskaben har i årevis haft konsensus om at opvarmning i tomgang er unødvendig og nærmest skadelig.
Få nu bare installeret et fyr eller en >1kW elektrisk motorvarmer.

https://www.ebay.de/itm/Standheizung-Elektrisch-1-8KW-Vorwarmung-fur-Kuhlwasser-Universal-fur-PKW-LKW/350613045461?hash=item51a22a80d5:g:AKIAAOSwd4tUKnlQ

Moderne bilmotorer - også i småbiler - holder let over 200.000 km når folk ikke tænker mere over betjeningen end de gør med deres køleskab.

Der skete en abrupt forbedring af levetiden ved indførelsen af katalysatoren, som krævede en præcis regulering af brændstoftilførslen, hvorved afvaskningen af cylindervæggene med mængder af uforbrændt benzin ophørte.

Stempelringene tætner ved hjælp af forbrændingstrykket, og i tomgang er forbrændingstrykket lavt, hvorfor der slipper flere ufuldstændige forbrændingsgasser ned i krumtaphuset og forurener olien.





HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Tomgangs-opvarmning af bil?
« Svar #16 Dato: 18, Januar 2018 - 13:29 »
Gennem nogle år valgte jeg at installere en el-motorvarmer (kølevand) i 4 biler efter hinanden. (Og en elektrisk timetæller styret af motorolietrykket. Bare for sjov.)
Det gav mig stor tilfredshed at motoren allerede var driftsvarm når jeg startede om morgenen.
Jeg tilsluttede varmeren gennem et tids-ur når jeg kom hjem sidst på dagen. Timeren startede kl. 4 morgen og sørgede for at både kølevand og motorolie var driftsvarme dvs. 70°C (kølevand) og 45°C (motorolie).
Benzinforbruget faldt noget og motorerne levede så længe jeg havde bilerne.
Kun "dovenskab" hindrer mig i at fortsætte vanen med behageligt opvarmet bil - også - og især - om vinteren.

Hilsen HP
p

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk