* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: Motor, Varmespild  (Læst 11108 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Motor, Varmespild
« Dato: 20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?

Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .


Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.  :)

Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.  ;D
« Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Motor, Varmespild
« Svar #1 Dato: 20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!

Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.

Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været forbudt at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159

Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.

« Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Motor, Varmespild
« Svar #2 Dato: 20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?

Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.

Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.

Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.  ;D


PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
« Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Motor, Varmespild
« Svar #3 Dato: 20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.

Til venstre TEC, til højre TEG.


Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.

Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.

https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0

Marek.

« Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Motor, Varmespild
« Svar #4 Dato: 20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:

TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element

At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.

Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Motor, Varmespild
« Svar #5 Dato: 20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.

De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.

Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.




Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).

Tæt på 4 Watt.

« Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Motor, Varmespild
« Svar #6 Dato: 21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.



Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Motor, Varmespild
« Svar #7 Dato: 21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.



Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.




B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Motor, Varmespild
« Svar #8 Dato: 01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt  ;D
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene  ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk