ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 137
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 56
I alt: 56
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motor, Varmespild (Læst 15520 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Motor, Varmespild
«
Dato:
20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?
Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .
Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.
Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #1 Dato:
20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!
Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.
Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været
forbudt
at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159
Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #2 Dato:
20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?
Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.
Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.
Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.
PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #3 Dato:
20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.
Til venstre TEC, til højre TEG.
Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.
Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.
https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0
Marek.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #4 Dato:
20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:
TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element
At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.
Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #5 Dato:
20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.
De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.
Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.
Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).
Tæt på 4 Watt.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #6 Dato:
21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.
Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #7 Dato:
21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.
Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #8 Dato:
01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide vaccineres mod RS-virus
Terrortruslen er faldet i Sverige
Tæt på 300 minearbejdere fanget under jorden i guldmine nær Johannesburg
USA anklager Sudan for at bruge kemiske våben i krigen
Nu begynder stor politiøvelse i København
Danmark og Canada indgår film-samarbejde
Venstre vil afskaffe lov, der er lavet til at beskytte sexarbejdere
Migranter fra USA ender i Djibouti efter strid med højesteret
Trump forsøgte at bevise folkedrab i Sydafrika med billede fra DR Congo
Forsvaret vil bruge kunstbesparelser til idrætsfaciliteter
Fem anholdt i Serbien for organiseret narkotransport til Danmark og resten af Norden
SpaceX får lov til at fortsætte opsendelse af Starship-raket
Joachim Boldsen stiller op til kommunalvalget for Konservative
Østrigsk nederlag sikrer Danmark bedste VM-resultat nogensinde
DSB har løst billetproblemerne
NorthSide beholder hiphop-trio på plakaten trods terrorsigtelse
Storbritannien returnerer øgruppe til Mauritius, men beholder militærbase
Elmer Møller misser direkte kvalifikation til French Open
Rudersdal Kommune får nu penge til at undersøge Birkerød Sø
Anbefaler ny medicin til alvorligt syge brystkræftpatienter
Nyt fra ing.dk
'Big Beautiful Bill' stemt igennem: Vil blokere for AI-lovgivning de næste 10 år
Dansk jubel over ny metanolfabrik: men svenskerne tryner os på et væsentligt punkt
Leder: Vi flyver som aldrig før. Klimaet betaler. Statsministeren havde en plan
Tre døde i ulykke i USA: Fly ramte strømledninger og styrtede ned i nabolag
Jurist har arbejdet knap 15 år med compliance: Her er hans læsehjælp til nye NIS2-vejledninger
Musks satellitter splitter rigsfællesskabet: Derfor byder Færøerne ham velkommen
Fritekst: ★★★★★★ OpenAI har aldrig handlet om ansvarlig AI: Opblæst Altman og founder-venner klædes af til benet
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Elon Musk er som forduftet og skærer nu ind til benet: »Jeg synes, jeg har gjort nok«
Nyt værktøj skal gøre kommuner i stand til at afvise indkøb af kinesiske biler
Ingeniøren får ny visuel identitet
Færge stødt på grund ud for fynsk havn - 50 passagerer fanget
Danmark halter bagud på kritiske teknologier: Vi har mistet vores konkurrencekraft
Spinkelt flertal bag 200 milliarder til mere svensk kernekraft
Trods skærpet konkurrence og aktiekursfald: Novo Nordisk vinder profilanalysen
135 meter langt containerskib stødte på grund i nordmands have
Verdens kraftigste supercomputere står frit fremme. Alligevel er Danmarks hemmelig
Svenskerne frarådet at klaske myg: I stedet skal de indfanges og sendes med posten
Slagsmål i dansk open source-netværk: »Har meget lidt med den frie kode at gøre«
Vesten sakker bagud på fremtidens krigs-teknologi: »Vi har et fortrin i Danmark, men vi udnytter det ikke«
Trump vil bygge rumbaseret missilskjold: »Jeg tvivler på, det kan lade sig gøre«
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: Kan købes i supermarkedet
Voldtægt, våbenfragt og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«
Efter udbudsfiasko: Ny politisk aftale om statsstøtte til havvind
Godt nyt for den skrællede kartoffel, der ikke bliver brun
Hele verden køber flere elbiler: Kina spiller en afgørende rolle
Lugt af råddenskab og beton: Museet for Søfart kæmper mod indtrængende grundvand
Synspunkt: REPowerEU: Russisk gas skal forbydes, men hvordan?
»Klynk, klynk, klynk« – GDPRs hovedarkitekt langer ud efter kritikerne
Blackout tænder advarselslamper i EU: Nu kræver parlamentet elnet i topform