ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 643
Sidste:
Jørgen Schou
Statistik
Total antal indlæg: 15816
Total antal emner: 1411
Flest online idag: 166
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 15
I alt: 15
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motor, Varmespild (Læst 8808 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 675
Motor, Varmespild
«
Dato:
20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?
Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .
Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.
Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 675
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #1 Dato:
20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!
Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.
Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været
forbudt
at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159
Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal
»
Logget
Bent Andersen
Senior
Indlæg: 647
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #2 Dato:
20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?
Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.
Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.
Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.
PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 675
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #3 Dato:
20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.
Til venstre TEC, til højre TEG.
Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.
Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.
https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0
Marek.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark
»
Logget
Bent Andersen
Senior
Indlæg: 647
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #4 Dato:
20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:
TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element
At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.
Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 675
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #5 Dato:
20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.
De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.
Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.
Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).
Tæt på 4 Watt.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 675
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #6 Dato:
21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.
Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 675
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #7 Dato:
21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.
Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.429
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #8 Dato:
01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Seneste Debatindlæg
Ræve i haven
af
Sophiante
[16, Maj 2022 - 20:23]
Højere internet hastighed
af
SuperClaus
[15, Maj 2022 - 00:27]
Krig mod det hele
af
jj-
[07, Maj 2022 - 19:48]
Klart/gennemsigtigt plast...
af
Mads Aggerholm
[03, Maj 2022 - 20:22]
Sving - glide - Dør
af
Kobbernagel
[26, April 2022 - 14:53]
Venezuela & Irak
af
jj-
[23, April 2022 - 19:48]
Tyrkisk drone til Ukrain ...
af
jj-
[12, April 2022 - 19:10]
Hvordan beregner man bøjn...
af
B Mønnike
[06, April 2022 - 18:17]
Volodymyr Zelensky
af
B Mønnike
[05, April 2022 - 14:09]
Windowsprogrammer på Linu...
af
E. Tranberg
[02, April 2022 - 23:30]
Why Leaders Lie
af
jj-
[20, Marts 2022 - 19:33]
Er levebrødspolitikerne a...
af
jj-
[17, Marts 2022 - 19:45]
Who is the last dictator?
af
jj-
[08, Marts 2022 - 20:01]
Something wicked this way...
af
B Mønnike
[08, Marts 2022 - 10:35]
Inside Fukushima: What Ha...
af
B Mønnike
[08, Marts 2022 - 10:15]
Google ads:
DR-Nyheder
Ukrainske flygtninge bliver fordelt mere jævnt blandt de praktiserende læger
Rekordstor gruppe efterforskere er sendt til Ukraine for at undersøge krigsforbrydelser
Finlands parlament stemmer for at blive medlem af Nato
Coronalukkede centre koster Fitness World 221 millioner kroner
KD-næstformand var ikke informeret om formandens afgang
Storbritannien vil have ændret skilsmisseaftalen med EU
Nasa-robot tager besynderligt billede på Mars
SF stemmer for at ophæve Claus Hjort Frederiksens immunitet
Salget af rejsepas starter 1. juni
Dronningen fejrede Fredensborg Slots 300-års jubilæum
Nato-chef efter samtale med Tyrkiet: Vi skal stå sammen
Amputationssagen: Fyret topchef får over seks millioner med i hånden
54-årig mand fængsles for at kværke kvinde ihjel i Slagelse
Væltet lastvogn lukkede Fynske Motorvej
Isabella Arendt stopper som formand for Kristendemokraterne
Padelformand: Nok ingen medaljer til Danmark
Hizbollah-bevægelsen mister flertal i Libanons parlament
VM-trofæ vises frem i Parken til efteråret
Stort tidligere krigsskib fejrer tyve år som attraktion på havets bund
Bødskov: Danmark må stå uden for, hvis EU vil træne ukrainske soldater
Nyt fra ing.dk
Transportbåndet og vandmøllehjulet Wanda indsamler og sorterer affald i floden Juan Diaz
Tungmetaller i kroppen kan forstærke udviklingen af antibiotikaresistente bakterier
Seneste Omikron-variant har forpurret sygehusbehandling med antistoffer
Spilgigant lægger sine udvikler-værktøjer i skyen
Trods grønne fremskridt: Polen energiforbrug var 80 procent fossilt i 2021
Boligejeres radonmålinger viser for megen radioaktiv gas i overraskende mange boliger
Væk fra russisk gas: En brødovn er ikke bare en ovn
Med kikkerten fik Galileo øje på det uperfekte - så faldt kirkens hårde dom
Japan risikerer over halvanden million tabte arbejdspladser på grund af elbiler
Selvsejlende, kaptajnløst containerskib gennemfører testtur på 800 km (næsten) uden hjælp
Slamdeponi: Nu skal gytjen nok blive på Lynetteholm med de problemer, det kan give
Døde insekter på nummerplader viser stort fald: Risiko for voldsomme prisstigninger på fødevarer
Klapning kan have ødelagt havmiljøet i Oslofjorden
Kvantemekanisk tunneleffekt får dna til at mutere
Betonen smuldrer: Amagers ældste højhus nedrivningsmodent på ottende år
Efter corona-vaccinerne: Massiv interesse for mRNA-lægemidler
1914: Elektromagneter vinder udbredelse i industrien
Spørg Fagfolket: Hvordan måler man en dynes bæreevne?
SYNSPUNKT Større prisudsving bliver elmarkedets nye normal
Svensk grøn stålproducent får forudbestillinger på halvanden million ton om året
Metaller til fremtidens elbiler findes fire kilometer under havets overflade
Nanopartikel med 'stealth'-funktion sniger medicin gennem kroppen
Værd at Vide: Svære vilkår for køkkenhaver på Månen
Dokumentation: Her er det sorte hul i Mælkevejens centrum
Elbilsbatteri oplades til 80 procent på fem minutter