ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 14
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 6
I alt: 6
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motor, Varmespild (Læst 16382 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Motor, Varmespild
«
Dato:
20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?
Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .
Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.
Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #1 Dato:
20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!
Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.
Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været
forbudt
at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159
Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #2 Dato:
20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?
Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.
Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.
Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.
PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #3 Dato:
20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.
Til venstre TEC, til højre TEG.
Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.
Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.
https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0
Marek.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #4 Dato:
20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:
TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element
At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.
Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #5 Dato:
20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.
De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.
Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.
Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).
Tæt på 4 Watt.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #6 Dato:
21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.
Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #7 Dato:
21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.
Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #8 Dato:
01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Politi rykker ud til hospital i Silkeborg efter knivstik i nat
Trump overrækker medaljer til Sylvester Stallone, Kiss og Gloria Gaynor
Benins regering: Kupforsøg er blevet afværget
Ny hjemmeside skal hjælpe ensomme mænd
En person tilbageholdt efter 'hændelse' i London-lufthavn
Rekordmange opkald om påkørsler af hjorte
Soldater hævder at have overtaget magten i Benin
Politiet søger vidner til dødelig trafikulykke
Arrangører anholdt efter kvinder deltog i maraton uden hijab
Dansker vinder stor golfturnering i Australien
Markant flere svenske børn mistænkt for kriminalitet med sprængstoffer
33 børn meldes dræbt efter droneangreb i Sudan
Japans forsvarsminister: Kinesiske kampfly i 'farlige handlinger'
25 døde efter brand på natklub i Indien
Løkke overrasket over Venstre: 'Uden fortilfælde' at gå enegang
Will Ferrells nissekostume fra julefilm solgt for over to millioner
Mindst 18 migranter omkommet efter bådforlis ved Kreta
Juletræ i Betlehem lyser op for første gang siden krigen i Gaza
Størstedelen af smittede med udbredt sexsygdom har en resistent infektion
Borgere i Nordsjælland opfordres til at koge drikkevand efter fund af coliforme bakterier
Nyt fra ing.dk
Dansk biotekrobot ser bedre end den skarpeste laborant
Video: Fysikprofessoren forklarer julekagens knæk
Fysik i julekøkkenet: Det store hæveeksperiment
Fusionsfeberen raser: Nu må det briste eller bære
Danmark sender nu grøn brint til Tyskland - det både sviner og er hammerdyrt
Den mest fuldendte og mest underlige af Euklids bøger
1965: Det faseindicerende trafiksignal skal testes i Århus
Tysk vindmølle vil sætte rekord som verdens højeste
★★★☆☆☆ Ny UFO-dokumentar: Historierne er kendte – men ekspertpanelet gør den værd at se
Se eksperternes bud: Sådan ser julefrokosten ud om 25 år
Lyt til fortællingen: Hviler 45 danske teenagere på havets bund midt i Atlanten?
Danske folkekirkepræster banker på i private hjem: Nu starter en debat om misbrug af persondata
Ikke én time med gratis strøm i to måneder: Dunkelflaute har skylden
Europe’s response to cloud giants was “killed from within”: CEO now promises concrete results
Podcast: EU vil lægge vitale dele af GDPR og AI Act i graven
AI-boblen kan briste hurtigere, end mange tror
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Dansk forsvar er til grin for egne penge
I årevis har der været blæst om omstridte kinesiske kameraer: Nu taler den førende producent ud
Aarhus, Roskilde, Næstved og Odense dropper CO2-fangst: Nu bliver det svært at nå klimamål
Slut med at hæfte 'GMO' på al mad skabt med gensakse
GPS-jamming i Østersøen: Nyt russisk angrebstrick presser skibe og fly
Ny rapport: Datacentre er nødt til at bygge egne kraftværker
51-årig mand tiltalt for at stjæle jernbaneklokker forud for dødsulykke
AI udrulles i skoler, når Big Tech trykker på knappen: »Vi kører mod afgrunden«
Om fem år vil de fleste astronomers billeder være forurenet af satellitter
Trumps krig mod 1803-teknologi kan true danske virksomheders cloud
Synspunkt: Budgetoverskridelser i offentligt byggeri: Hvad adskiller 'gode' projekter fra de 'dårlige'?
Opskrift: Blinis med peberrodscreme, gulerodslaks og tang-caviart
Opskrift: Auberginesild i karrydressing
Her er Perseverances nye opdagelse på Mars: Små lysglimt
AI-forskere i opråb til EU-boss: Træk fejlagtig udtalelse tilbage
Kabel til Norge nede i tre døgn: Komponent ramt af samme fejl flere gange
Eksperter støtter kritik af dyr, dansk jernbane: »Noget er systemisk galt«
Budgetskred, hybridkrig og forsinkelser: Nu venter afgørende armlægning om milliarddyr energiø
Plejehjemspersonale opgav at redde beboer fra flammehav: Nu reagerer brandfolk
Ministerie afviste konstant Microsoft-exit: Men Bolette fik anderledes svar
Nyt pesticid-studie: Gift for insekter er også gift for vores tarmbakterier
Minister vil væk fra Trumps biomasse: Men står nu med et dilemma
ChatGPT tester »sidste udvej« for at tjene penge
Cyberpoliti efterforsker Apple for Siri-aflytning: Ingeniøren har eksklusiv adgang til sagen
Vi sætter stetoskopet på maven: Lyt til den sundhedstrend alle snakker om
Stadig ingen vil prøve kræfter med robotbiler: Firma venter på lovændring for at sende op mod 2.000 på vejene
Blogindlæg: Klimaforandringer til tiden
Vandflyveren var to minutter i lukketid: Nu skal den finde nyt sted at lande... og bliver elektrisk
Norsk forsker: Gør brændeovne til et krav i alle nye boliger
Ingeniørens direktør skifter job
Dansk radarvirksomhed meldt til politiet for at bygge testcenter uden tilladelse
Emil har droppet sit TDC-job for at finde danske sårbarheder: »Det er for sløjt«
Kinesisk elbil med ekstrem opladning kommer til Europa