ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 669
Sidste:
yoyew42253
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1407
Flest online idag: 96
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 83
I alt: 83
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motor, Varmespild (Læst 11141 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Motor, Varmespild
«
Dato:
20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?
Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .
Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.
Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #1 Dato:
20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!
Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.
Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været
forbudt
at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159
Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #2 Dato:
20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?
Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.
Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.
Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.
PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #3 Dato:
20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.
Til venstre TEC, til højre TEG.
Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.
Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.
https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0
Marek.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #4 Dato:
20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:
TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element
At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.
Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #5 Dato:
20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.
De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.
Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.
Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).
Tæt på 4 Watt.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #6 Dato:
21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.
Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #7 Dato:
21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.
Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #8 Dato:
01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Seneste Debatindlæg
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
Google ads:
DR-Nyheder
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødhjælp til Gaza: 'Fortsætter med at fremme nye initiativer'
Problemer giver op til 40 minutters længere rejsetid mellem København og Odense i tog
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 personer er kommet til skade
Støtteforening til overvægtige: 'Børns overvægt er ikke deres egen skyld'
Grønland har inviteret dansk sundhedsminister på besøg - vil have Løhde til at møde ofre for spiralkampagne
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan føre til eskalering af konflikten på Israles nordlige grænse'
Ukrainske energianlæg ramt af russiske angreb
Japan genoptager støtten til palæstinensisk flygtningeorganisation
To teenagedrenge anholdt for at stikke 23-årig ned
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-indsamling 173 millioner
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én kritisk såret i Dnipro
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk delstat efter voldsomt brokollaps
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring om fredelig ramadan bliver ignoreret i Sudan
Stormen Nelson raser flere steder i Europa
Israelsk militær: Højtstående Hamas-medlem elimineret
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker fødder på indsatte i kvindefængsel
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver ridder af England
Rusland blokerer for FN-overvågning af sanktioner mod Nordkorea
Harvard Universitet fjerner bogbind lavet af menneskehud
OL-drømmen var pakket langt væk, men nu skal Line til Paris: 'Det bliver så fedt!'
Nyt fra ing.dk
Syv brunkulsfyrede anlæg i Tyskland står over for endelig nedlukning
Kun én eneste landvindmølle blev tilsluttet elnettet i 2023
Tidligere Wikileaks-medlem forrådte Julian Assange: »Jeg kan ikke retfærdiggøre det, vi lavede«
Man må svømme, før man kan gå i rummet: Astronauter på dybt vand
Europa kommer sent til atomkraftens fremtid: »Et kapløb er undervejs«
Global opvarmning er med til at udskyde frygtet negativt skudsekund
Ekspert efter kollaps: Spinkle bropiller må skyldes arkitektoniske hensyn
Storbritannien kalder på handling: AI vil få energiforbruget til at eksplodere
Voldsom soludbrud varsler kaos: Vi er ikke rustet til at modstå udfald på elnettet
Verdens største solcelleproducent fyrer hver tredje medarbejder
Myter og mangel på kaos står i vejen for sikker drift
Containerskib mistede fremdrift inden påsejling af bro
Aktivt kul og ozon kan fjerne 95 procent af medicinrester i spildevand
Ungarn blokerer EU-lov om naturgenoprettelse
Lods stod ved roret, da Mærsk-chartret skib påsejlede bro
Texas åbner verdens første kommercielle fabrik til grøn diesel
AI gør svindelnummer lettere: »Jeg synes, det er enormt bekymrende«
Analytiker: Polen - eller Nato - kunne let have elimineret ‘vildfarent’ russisk missil
Blogindlæg: #PFAS uden grænser
Techtopia #321: Techgiganternes kamp mod misinformation
Myndigheder strammer op efter kritik af sikkerheden: Nye test skal forberede på nedbrud og angreb
EU vil speede godkendelse af biotekprodukter op
Kongen overrakte guldmedaljer til to af Danmarks topforskere
Mangel på el spænder ben for grøn stål i Sverige
Avedøreværket mangler tørt brændsel: Regn har gjort dansk halm og flis drivvådt
Løb med professoren
Hvilke elbiler vil overleve med over 100 brands på markedet?
Japansk peberrod skal redde papyrusruller
Drik alene og kør sammen
Værd at vide: Omstridt afstemning sender antropocæn til tælling
Skal vi kopiere USA? Her er tre bud på nyt ministerium for statens sikkerhed
Ugens debat: Store vinger på vingerne
EU vil matche Rusland: Skal producere millioner af 155 mm-artillerigranater årligt
Bristet dæmning på Nordic Waste udløser nu advarsel: »Mikrofiller kan udgøre en sundhedsrisiko«
Verdenshavene steg dobbelt så meget i 2023 som året før
Apple slæbt i retten: Stavnsbinder brugere til egne telefoner og apps
Ørsted og Elia: Nye mølleparker bør være ‘hybrider’ som Kriegers Flak
Blogindlæg: Lækker BMW er også en blindgyde
Over hundrede investeringer i kritisk infrastruktur undersøgt med særlig sikkerhedslov
Blogindlæg: Barrierernes fald: Fra myter til muligheder
Sådan kan Danmark beskyttes mod missilangreb - for 19 mia. kroner
Leder: Temu-bølgen indtager verden på alle niveauer
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Ni selskaber vil lagre CO2 i den danske undergrund
Topmøde skudt i gang med aftale: »Vi skal udløse atomkraftens potentiale«
Hvad er det for en bunker i Gråsten?
Vindmøller til hustage blæser på kritik: Se de nyeste koncepter her
Danmarks undergrund er 250 mio. år ældre end vi troede - og fra Grønland
Jordskred fjernede svensk motorvej: Mistanke om fundamentsjusk
Spørg Fagfolket: Hvor effektivt er et omfangsdræn i tilfælde af skybrud?