Ingeniørdebat > Alt det andet, diverse

220V til 12V transformer - kraftig nok

(1/6) > >>

Thomas Berenth:
Jeg har købt en mini kompressor til at rengøre elektronik og andet, hvor støvsugeren ikke rækker.
Problemet er så at når jeg bruger den transformer, jeg normalt bruger til køletasken tik stikkontakt, kører kompressoren minimalt og puster ikke. Jeg spurgte i THansen - de havde en transformer der heller ikke var tilstrækkelig.
Kompressorens manual siger at sikringen i tilslutningen skal være mindst 15A, er det hér problemet ligger ?
(Den kører godt nok i bilens cig-stik)

Bent Andersen:
Der må vel stå noget om hvor meget strøm den bruger. Uden den oplysning er vi på herrens mark.

Morten Jødal:
Hvis dit indlæg skal forstås sådan, at sikringen til lysnettet skal være mindst 15A, så er det en voldsomt stor maskine!
15A * 230V = 3450W!
Heri er forhåbentlig indregnet en sikkerhedsfaktoer - eller transformertab - for det overstiger, hvad du kan have i en dansk 230V-installation, hvor største tilladte sikring er 13A. Du kan have 16A i 400V-grupper, men ikke i 230V.

Nu har jeg ingen viden om, hvor store sikringer, der sidder i din bils anlæg, - men de 287,5A, man får ved at konvertere direkte, lyder dog urealistisk højt.

Er det på sekundærsiden, der skal kunne ydes 15A? Det svarer ved 12V til 180W, hvad der lyder mere realistisk for en minikompressor! Men stadig meget for en konverter - jeg har købt en hos THansen, som havde to modeller, hvoraf den største gav omkring 6A på sekundærsiden - men nu var det til computerbrug, så jeg ved ikke om det er anderledes, hvis man efterspørger en model, der passer til bilens stik.

Uffe Kaagaard:
Kan man evt. bruge en bilbatteri-oplader som strømkilde?

Morten Jødal:
To forbehold:
For det første skal også denne være kraftig nok. Min yder fx kun 4A under normal opladning og har et maksimum på 6A.
For det andet ved jeg ikke hvor jævn strømmen skal være?
Uden at jeg har sat mig grundigt ind i opbygningen af en bilbatterilader vil jeg fro den leverer pulserende jævnspænding, som altså kan variere mellem nul og en del mere end 12V. Det kan bilbatteriet sagtens tåle, men kan din kompressor?
Som sagt er min viden på området mangelfuld, men spørg dig for hos en mere vidende person før du gør forsøget!

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version