Ingeniørdebat > Alt det andet, diverse

220V til 12V transformer - kraftig nok

<< < (6/6)

E. Tranberg:
Min afdøde far var også stor tilhænger af Nilfisk støvsugere, men ikke af at støvsuge som sådan.

Jeg er udmærket klar over at slangen kunne sættes i på udblæsningssiden, og når jeg skriver at de hverken kunne suge eller puste, så er det baseret på personlige erfaringer med adskillige eksemplarer af anakronismen.

Hvis man støvsuger inden det er nødvendigt, så er en gammel Nilfisk sikkert fin.

Det gjorde vi ikke i mit barndomshjem, og det gik så vidt at jeg for mine egne sparsomme midler købte en brugt Miele støvsuger, da jeg ikke kunne holde ud at se hvor dårligt Nilfisken gjorde det.

Er det ikke småting som dyser, der skal gennemblæses, gør min 1000W Miele med det smalle mundstykke det bedre end en blæsepistol.

Morten Jødal:

--- Citat fra: E. Tranberg efter 09, April 2018 - 14:22 ---Hvis man støvsuger inden det er nødvendigt, så er en gammel Nilfisk sikkert fin.

Det gjorde vi ikke i mit barndomshjem, og det gik så vidt at jeg for mine egne sparsomme midler købte en brugt Miele støvsuger, da jeg ikke kunne holde ud at se hvor dårligt Nilfisken gjorde det.

--- Afslutning på citat ---

Tranberg, jeg må konstatere, at vore historiske erfaringer er vidt forskellige - og af en art, så vi må lade enhver blive salig i sin tro.

Jeg vil dog lige tilføje det spørgsmål, om du - jfr. min lille anekdote om min værtindes Nilfisk - nogensinde undersøgte tilstanden af den indvendige filtpose i din fars Nilfisk?

Og så kan jeg tilføje, at ingen moderne støvsuger - uanset mærke - har en sådan pose længere. Nu bruger alle engangsposer, som man selvfølgelig skifter, når de er fyldte, for ellers bliver støvsugningen ineffektiv. Mange støvsugere har også et ekstra fint filter i udblæsningen. Det skal typisk skiftes for hver 10. pose.

E. Tranberg:
Jeg kender udmærket filtposen, som blev rystet ude på marken, ved at tage fat i det dertil indrettede greb og pumpe voldsomt op og ned.

At vaske den faldt os aldrig ind.

Jeg fastholder sammenligningen med Folkevognen

B Mønnike:
Med hensyn til støvsugere så var(er) Nilfiskens inderpose god til at filtre det meste af støvet fra, hvilket blev bedre da der også kom er ekstra tøj filterposer til. Jeg har to i mit værksted
Men rengøringen af stofposerne et forfærdeligt svineri, der bør foretages under kraftige vindforhold ,hvor så støvet blæses væk fra en.
Det blev meget bedre da papir engangsposerne kom til.

Men selv om poserne tager det meste af støvet, så slipper der noget igennem dem, der sammen med den støvmængde som udstødningen virvler op, generer astmatikere....og lægger sig som støv på møbler, lamper i langt større mængder end man egentlig forestiller sig.
Den helt rigtige støvsuger er en centralstøvsuger, der har udluftning til det fri. I hjem hvor sådanne forefindes bør man lægge mærke til hvor lidt støv der faktisk kan findes på møbler, bøger, lamper

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version