* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 82
I alt: 82

Forfatter Emne: 220V til 12V transformer - kraftig nok  (Læst 21670 gange)

Thomas Berenth

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
220V til 12V transformer - kraftig nok
« Dato: 11, Februar 2018 - 10:24 »
Jeg har købt en mini kompressor til at rengøre elektronik og andet, hvor støvsugeren ikke rækker.
Problemet er så at når jeg bruger den transformer, jeg normalt bruger til køletasken tik stikkontakt, kører kompressoren minimalt og puster ikke. Jeg spurgte i THansen - de havde en transformer der heller ikke var tilstrækkelig.
Kompressorens manual siger at sikringen i tilslutningen skal være mindst 15A, er det hér problemet ligger ?
(Den kører godt nok i bilens cig-stik)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #1 Dato: 11, Februar 2018 - 11:35 »
Der må vel stå noget om hvor meget strøm den bruger. Uden den oplysning er vi på herrens mark.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #2 Dato: 11, Februar 2018 - 13:24 »
Hvis dit indlæg skal forstås sådan, at sikringen til lysnettet skal være mindst 15A, så er det en voldsomt stor maskine!
15A * 230V = 3450W!
Heri er forhåbentlig indregnet en sikkerhedsfaktoer - eller transformertab - for det overstiger, hvad du kan have i en dansk 230V-installation, hvor største tilladte sikring er 13A. Du kan have 16A i 400V-grupper, men ikke i 230V.

Nu har jeg ingen viden om, hvor store sikringer, der sidder i din bils anlæg, - men de 287,5A, man får ved at konvertere direkte, lyder dog urealistisk højt.

Er det på sekundærsiden, der skal kunne ydes 15A? Det svarer ved 12V til 180W, hvad der lyder mere realistisk for en minikompressor! Men stadig meget for en konverter - jeg har købt en hos THansen, som havde to modeller, hvoraf den største gav omkring 6A på sekundærsiden - men nu var det til computerbrug, så jeg ved ikke om det er anderledes, hvis man efterspørger en model, der passer til bilens stik.
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #3 Dato: 11, Februar 2018 - 15:51 »
Kan man evt. bruge en bilbatteri-oplader som strømkilde?
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #4 Dato: 11, Februar 2018 - 20:04 »
To forbehold:
For det første skal også denne være kraftig nok. Min yder fx kun 4A under normal opladning og har et maksimum på 6A.
For det andet ved jeg ikke hvor jævn strømmen skal være?
Uden at jeg har sat mig grundigt ind i opbygningen af en bilbatterilader vil jeg fro den leverer pulserende jævnspænding, som altså kan variere mellem nul og en del mere end 12V. Det kan bilbatteriet sagtens tåle, men kan din kompressor?
Som sagt er min viden på området mangelfuld, men spørg dig for hos en mere vidende person før du gør forsøget!
Mvh. Morten Jødal

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #5 Dato: 11, Februar 2018 - 21:02 »
REDIGERET: Det var selvfølgelig ikke ret gennemtænkt, som andre herinde jo også har påpeget: Den jeg foreslår, giver jo vekselstrøm..... :P

Kunne man ikke bruge en strømforsyning til 12 V halogenlamper, f.eks. denne:

https://www.harald-nyborg.dk/p1978/transformer-50-210va

Vil understrege, at jeg ikke er voldsomt elektronikkyndig, men der er givetvis andre herinde der kan fortælle om den vil kunne bruges (eller hvorfor den ikke kan...)
« Senest Redigeret: 19, Februar 2018 - 09:11 af Kobbernagel »

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #6 Dato: 11, Februar 2018 - 21:28 »
Der er ingen tvivl om at den omformer til din køletaske er for lille, de afgiver normalt op til 5 ampere. Denne kompressor skal nok have 8-10 ampere.

Jeg ved ikke om den til halogenlamper duer, der er effekt nok i den, men jeg mener at de afgiver vekselstrøm, og så skal du have en ensretter på osv.

Denne her kunne du bruge:

https://www.lightinthebox.com/da/high-quality-12v-10a-120w-konstant-spaending-ac-dc-skifte-stroemforsyning-konverter-110-240v-til-12v_p1520506.html?category_id=24451&prm=1.2.1.1

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #7 Dato: 12, Februar 2018 - 01:15 »
En stempelkompressor skal have en meget kraftig strøm i startøjeblikket for overhovedet at komme i gang. Når den fæørst er i drift afhænger strømforbruget af hvor meget luft der tappes.
Det er det første stempelslag der er det største problem, derefter tager svinghjulseffekten over så strømmen bare i middel skal give den nødvenddige effekt. Med krav om 15A sikring kan startstrømme sagtens være en del højere, som f.eksempel 30 A.En sikring holder kortvarig til meget mere strøm end den pålydende værdi angiver. 

De elektroniske små 12V forsyninger , kan kun lige give den strøm, som de er mærket med. Derimod kan en rigtig(stor tung) strømforsyning med trafo og enretter kortvarigt give en ordentlig startstrøm, bare dioderne er kraftige nok

Det er billigere o g nemmere at købe en kompressor beregnet til 230V. 
« Senest Redigeret: 12, Februar 2018 - 18:29 af harbst »
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #8 Dato: 13, Februar 2018 - 21:58 »
Jeg har også en lille (2 cylinder!) 12V kompressor i min lejlighed i mangel af bedre plads og rigtigt værksted. Jeg kører den fra et lille 11Ah batteri og det virker fint. En strømforsyning der klarer den i kontinuert drift er dyr. Halogentrafoer duer ikke (de er AC).

Strømforbrug er højt i starten men meget kort tid. Derefter er det arbejdstrykket (lufttryk) du kører kompressoren ved der afgør det faktiske strømforbrug under normaldrift.

En kæmpe ulempe ved løsningen er at sådan en kompressor normalt ikke har en tryktank og derved er man begrænset til korte pust med nogenlunde højt tryk (slangen fungerer som lille luftlager) eller længere pust med hverken flow eller tryk af betydning. De er jo typisk lavet til at pumpe bildæk og der er både tryk og volumen begrænset. Mange af de små kompressorer er også kun designet til at køre 10-15 min. af gangen pga. varme.

På amazon.de har jeg set små 220V kompressorer med ned til 6l tank. https://www.amazon.de/dp/B00K1BY3TW/ref=sspa_dk_detail_1?psc=1

Det er en meget bedre løsning. Skulle jeg købe en i dag havde jeg ofret lidt ekstra penge og købt en lydsvag

https://www.amazon.de/dp/B00JZQOTXO/ref=sspa_dk_detail_5?psc=1

 

vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #9 Dato: 14, Februar 2018 - 01:16 »
Hej  Morten
Der er ikke noget som hedder pulserende jævnspænding.
Jævnspænding er som navnet siger jævn.
Elektronikfolket kan være mere nøjeregnende og taler om rippel ,når der er små periodiske variationer i en jævnspænding eller jævnstrøm.


Hvis man ensretter en vekselspænding, helt uden filter, får man det der med god gammel terminologi kaldtes en ligestrøm. Ikke at forveksle med jævnstrøm.

Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #10 Dato: 14, Februar 2018 - 02:11 »
Tysk Gleichstrom = dansk jævnstrøm

Jævnstrøm betyder ikke at det nødvendigvis er udglattet.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #11 Dato: 14, Februar 2018 - 18:53 »
Tysk Gleichstrom = dansk jævnstrøm

Jævnstrøm betyder ikke at det nødvendigvis er udglattet.

Ja, og når nu vi er ved pindehuggeriet, så er næsten alt hvad man kommer i kontakt med spændingsstyret.
Altså:
Geichspannung.
Jævnspænding.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #12 Dato: 15, Februar 2018 - 10:27 »
Efter lidt googleri må jeg erkende at udtrykket pulserende jævnspænding bruges af mange i dag.
Ved akkuoplader, som Morten skrev om, er spændingen jo givet ved batteriets aktuelle spænding, medens strømmen kan være ret så pulserende, alt efter hvordan laderen er lavet.

 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #13 Dato: 15, Februar 2018 - 16:47 »
Jeg gætter på, at min meget billige oplader til bilbatterier (som jeg de sidste år kun har brugt på min havetraktor første gang efter vinterpausen) består af en trafo plus en ensretterbro (Graetz) - og muligvis ikke andet. I så fald til spændingen ved ren sinus variere mellem nul og 1,41 gange det trafoen er indrettet til - så både spænding og strøm vil variere.
Mit ærinde var ikke at diskutere hvad fagfolk kalder dette spændings-/strømforløb, men alene at påpege, at indretningen nok er for simpel til at strømforsyne en minikompressor - hvis min formodning om den simple opbygning er korrekt. Dertil er de billige udgaver af bilakkuladere slet ikke kraftige nok.
Mvh. Morten Jødal

Thomas Berenth

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #14 Dato: 15, Februar 2018 - 23:37 »
Hmmm. En trykflaske med Nitrogen ville også være en løsning, men der er vel ikke nogen, som har sådan én på lager ?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk