* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat  (Læst 11009 gange)

Gastroand

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Dato: 06, April 2018 - 11:46 »
Hej med jer.

Jeg ønsker at få bygget en beholder af et eller andet materiale med god termisk isolering. Det kunne være "flamingo".  I denne beholder skal der være et varmelegeme der varmer vand op til 75 grader og en propel af en art der cirkulerer vandet så der cirka lige varmt i hele karet/beholderen. Over disse ting placeres et gitter af en art, således at emnerne i vandet ikke kommer i berøring med propel og varmelegeme. Det er vigtigt at vandet forbliver 75 grader. Jeg forestiller mig at beholder skal kunne rumme ca 300 liter vand. Der er til at tilberede store mængder mad pakket i vakuumposer. (Sous-vide).

Er der nogen der har en ide om hvordan man griber den slags an? Hvor får man i det hele taget sådan et varmelegeme?

Har I nogle ideer?

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #1 Dato: 06, April 2018 - 15:40 »
Har set dette varmelegeme. Det er på 9Kw, og vil kunne køre på en 3 faset 16 Amp. gruppe. Opvarmningstiden vil afhængig af varmetabets størrelse være ca. 3 timer.

https://www.dba.dk/andet-varme-varmelegeme-9k/id-1041476173/

A Høj

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #2 Dato: 06, April 2018 - 16:42 »
Køb en gaaaaamel kumerfryser.
Køb en bliiiiiiilig varmvands beholder.
Sæt slaaaaaaaanger imellem.
Sæt pumpen (cirkulations) i gang.
Og du er færdig.  !  ;D

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #3 Dato: 06, April 2018 - 16:49 »
Det er noget overdrevent med et 9 kW varmelegeme . Det er svært at skaffe effekten til det i de fleste almindelige husinstalationer.
Du behøver vel heller ikke at varme vandet op med el på kort tid .
Du kunne lægge en varmeslange i bunden , og lade den være en del af din varmvandscirkulation i huset.  Det kan bruges som forvarmning til ca.  60 ° Derefter kunne cirkulationen være gennem en lille elvandvarmer.
Omrøringen i beholderen kunne være med slanger til en ekstern cirkulationspumpe hvor vandet også løber gennem elvandvarmeren. Så behøver du ikke plads til gitter.
Overvej om det ikke kan gøres med luft i stedet for vand. Det handler jo bare om at lave en præcis temperaturregulering. Med et godt elektronisk  termometer og en styring af et varmelegeme burde du kunde holde de 75° +- 0,5 °. 
Så undgår du det store energispild med opvarmning af 300l vand.
Har du i øvrigt overvejet hvordan og hvor nøjagtigt du vil styre temperaturen i vandkarret. Det duer ikke med en almindelig simpel bimetal"termostat", med mindre du accepterer nogle graders temperatursving. 
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #4 Dato: 06, April 2018 - 16:54 »
Lidt løse tanker.

300 liter er en stor beholder - industrikøkken udstyr.

Hvis man stikker en dyppekoger ned i en beholder skal den skærmes af så plastik poserne ikke brænder sig fast.

Alternativt kunne vandet opvarmes udenfor beholderen og cirkulere rundt.

I gamle dage brugte man kappebeholder til opvarmning af brugsvand i centralvarme-systemer. Beholderen har brugsvand indvendigt og i kappen cirkulerede "radiatorvandet" fra oliefyret. En kappe beholder var ikke god til til at afkøle radiatorvandet, tilgengæld var varmefordelingen igennem brugsvandet ganske god.

industrikøkken gryde er nok overkill når det eneste der skal ske er at holde vandet varmt (75C)
En Polyethylen vandtank kan klare opgaven. Kan også rengøres, hvis nødvendigt.

Cylinder eller kube?

Varmelegemets effekt og beholderens isoleringsgrad er 2 vigtige enheder som skal stemme overens.

Isolering med polystyren. Varmeledningsevnen for polystyren er ca 38 W/mK

Hvor meget må temperaturen svinge? Jo mindre svingning, jo dyrere termostat.
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #5 Dato: 06, April 2018 - 17:03 »
Det er måske en god ide med kummefryseren . Den er nok ikke dimensioneret til at være fuld af vand. Men med en udvendig afstivende ramme kan det vel gå.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #6 Dato: 06, April 2018 - 19:02 »
Jeg vil gerne melde mig som støtte af Chrismarks forslag om en gammel kummefryser. Og jeg tror ikke den mekaniske holdbarhed vil blive noget problem - de materialevalg, der bruges for at fryseren kan klare lidt hårdhændet håndtering af indholdet, vil med stor sandsynlighed også kunne holde til vandtrykket.

Et konkret forslag: Stil dig op uden for indkørslen til den kommunale genbrugsplads en lørdag og vent på der kommer en med en fryser på traileren. Tilbyd ham/hende at flytte den her og nu i stedet for at køre indenfor! Det bliver jo desværre betragtet som tyveri, hvis du i stedet tager den i buret inde på pladsen ...

Eller annoncér på en passende lokal hjemmeside eller på facebook, at du gerne afhenter en ubrugelig fryser!

På den måde får du denne enhed gratis og kan afprøve den med vand inden du anskaffer andet.

Kummefryseren har også den fordel, at den har et låg, som sparer meget energi, når vandet skal op på 75°.

Til gengæld må jeg påpege, at til det angivne formål skal der bestemt ikke opvarmes 300 L vand, da poserne med vakuumpakket mad fylder en stor del af volumenet ud. Måske skal der kun være 100 L vand?

Også på grund af formålet er en vandfyldt beholder langt at foretække for en luftfyldt. Det drejer sig jo ikke blot om at holde temperaturen på 75°, men også om god varmetransport fra vand til mad. Og det går fint, når poserne nærmest flyder i vand, men blæser man bare luft på dem, vil de midterste stort set ingen varme modtage, og varmekapaciteten i luft er jo desuden mange gange lavere end i samme volumen vand!

Jeg kan tilslutte mig ideen om at foretage opvarmningen i en mindre beholder ved siden af og bruge en cirkulationspumpe. Så skal der kun to slanger ind i rummet med madvarerne.

Et 9 kW varmelegeme finder jeg slet ikke urealistisk, når det er trefaset. Der er rigelig kapacitet i en 3*16 A gruppe - og da hele ideen er at få maden til at blive varmet op i løbet af ikke for lang tid, må varmelegemet ikke være for lille.

Jeg går ud fra, at din enhed skal bruges dagligt - og så kan du jo med den foreslåede konstruktion blot lukke låget, når maden er hentet op, og bevare en pæn del af varmen til næste dag.

Held og lykke med projektet!
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #7 Dato: 07, April 2018 - 14:23 »
Sous Vide er jo madkunst!

Som jeg forstår det så sætter man vandtemperaturen til det man ønsker kødets kerne temperatur skal være - og så venter man 2,3,4...10 12 timer afhængigt af kødet.

Besøgte siden www.sousvide.dk og fandt følgende temperaturer.

Oksekød:
Meget rødt / Extra-Rare / Bleu: 48 °C
Rødt / Rare / Saignant: 54 °C
Medium-Rød / Medium-Rare / À Point: 57 °C
Medium / Demi-Anglais: 62 °C
Medium-Gennemstegt / Medium-Well / Cuit: 65 °C
Gennemstegt / Well Done / Bien Cuit: 72 °C

Gris:
Rosa: 59 °C - Egner sig bedst til mørbrad, koteletter, kamsteg
Svag rosa: 61 °C - Egner sig til de fleste udskæringer
Gennemstegt 65 °C - Forarbejdede udskæringer som bacon, flæsk, hamburgerryg og lignende smager bedst hvis de bliver gennemstegt

Jeg tror derfor at Morten Jødals vurdering af vandmængden på 100 liter i et 300 liter kar er for lidt.
Når det gælder store mængder kød(og grønt) i en Sous Vide tror jeg det er vigtigt med meget vand og tvungen cirkulation for, at resultatet bliver ensartet.
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #8 Dato: 07, April 2018 - 23:10 »
Jeg er enig med Morten. Vandtrykket i en kummefryser er næppe et problem og så er den isoleret så varmetabet vil være lavt med et lukket låg.
En udvendig vandvarmer  varmer vandet op og en cirkulations pumpe sørger for, at det varme vand komme ind beholderen. De styres af en termostatafbryder. En anden cirkulationspumpe kører hele tiden udenfor karret hvor den henter det varme vand et sted og afleverer det et andet sted så der bliver bevægelse i karvandet uden en propel.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #9 Dato: 09, April 2018 - 14:12 »
Det er da unødvendigt med 2 cirkulationspumper

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #10 Dato: 10, April 2018 - 11:32 »
Den indledende opvarmning af vandet kan vel klares ved at bruge vand fra den varme hane? Det gør jeg med min egen lille sous vide gadget (ganske vist i langt mindre mængder end der er tale om her).

Undrer mig dog lidt over temperaturen - 75 grader? Hvad skal du dog tilberede? Som regel anvender jeg lige omkring 60 grader til oksekød. I dag står den på tun-steaks som får 40 grader i knap 45 minutter  8)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #11 Dato: 10, April 2018 - 21:43 »
Well done oksekød er 72 grader: https://www.sousvide.dk/oksekoed/

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #12 Dato: 11, April 2018 - 09:04 »
Well done oksekød er 72 grader: https://www.sousvide.dk/oksekoed/
Så ville jeg også mene, at 75 grader er very well done... (Det lyder ikke som noget jeg ville bryde mig om at spise - det bliver jo ikke rigtigt tørt når man "sous-vider" men en mærkelig grå masse, bliver det nok... ;-) )

KSClausen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Konstruktion af beholder med varmelegeme og termostat
« Svar #13 Dato: 17, April 2018 - 08:17 »
Prøv at kigge mod lysstøbere. De har nogle store kar til opvarmning af paraffin. De
er konstrueret til at holde på varmen, da de normalt kun lukkes ned for rensning
og vedligehold.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk