Ingeniørdebat > Konstruktioner

Nyt batteri-design?

<< < (2/3) > >>

Bent Andersen:

--- Citat fra: Mads Aggerholm efter 25, April 2018 - 14:40 ---
--- Citat fra: Bent Andersen efter 22, April 2018 - 19:02 ---Kig på sølvoxid knapceller.

--- Afslutning på citat ---

Kan man uden dårlig samvittighed kyle dem i den almindelige skraldespand? Som køres til forbrændingsanstalten?

--- Afslutning på citat ---

De indeholder sølvoxid og zink, hvilket vel er uskadeligt.

chrismark:
Hvis Mads roder med batterier hvor der kræves strøm er eksempel her; Har startet min 2,4 Diesel på dem vel ca. 300A.

Jesssss. det er li-po Har lige købt 8 x 3s 2Ah 40C vægt ca. 2 Kg i stedet for de 30? Kg. bly.  Hva-ba ? ;D På billedet er vist nok omkring 8 ældre lipoer  3s ca. 24Ah og cirka 15-25C i alt. Grin i bare, men det er skide sjovt.! :)

VH. Marek.

E. Tranberg:
En LiPo, som man kan have i en lommen på en overfrakke, kan starte en 80 hestes dieseltraktor

Mads Aggerholm:

--- Citat fra: Bent Andersen efter 26, April 2018 - 17:46 ---
--- Citat fra: Mads Aggerholm efter 25, April 2018 - 14:40 ---
--- Citat fra: Bent Andersen efter 22, April 2018 - 19:02 ---Kig på sølvoxid knapceller.

--- Afslutning på citat ---

Kan man uden dårlig samvittighed kyle dem i den almindelige skraldespand? Som køres til forbrændingsanstalten?

--- Afslutning på citat ---

De indeholder sølvoxid og zink, hvilket vel er uskadeligt.

--- Afslutning på citat ---

Nå, men så er 'opfindelsen' jo allerede gjort.

Hvorfor skulle man så bruge nogen som ikke er sølvoxid? Eller det gør man måske heller ikke (mere)?

Søren Basbøll:
Jeg overvejer at vække noget analogt kameraudstyr til live igen (Leitz M5). Nu var den jo født med en CdS-måler der brugte en knapcelle Mallory PX625.

Så vidt jeg kan læse mig til, skulle et sølvoxidelement S625PX kunne erstatte den geometrisk og som forventet have en lidt højere spænding, stadig meget konstant under afladning.

Tanken er så at sætte et S625PX i apparatet, lave nogle forsøg og sammenligne med en selenmåler og kalibrere derefter. Jeg gætter på at filmfølsomheden skal sættes ca. 6 DIN lavere end filmen angives til.

Har nogle af jer erfaringer med den slags ?

Af lidt lignende art har jeg en Prado 250 lysbilledfremviser med vekselslæde som bruger den tids overspændingslamper med begrænset holdbarhed. Det er en 250W pære med bajonetfatning, på øjemål kunne det være en B15d, men spørgsmålet er om der findes direkte halogenerstatningspærer med eller uden transformator, 150W vil sikkert være passende til hjemmebrug ? Hvis der er tale om lavspændingspærer skal der nok en anden fatning til.

Hilsen
Søren Basbøll

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version