* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: Energieffektiv tørring af relativt store mængder kaffegrums  (Læst 7268 gange)

Masterswingking

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
Hej derude :-)

Jeg har et lille start-up, hvori vi laver kosmetikprodukter med kaffegrums.

Lige nu modtager vi kaffegrumset fra festivaller, hoteller og restauranter. Det resulterer i, at kaffegrumset indeholder en del væske. Kaffegrumset skal efter tørring være tilstrækkeligt tørt til, at blive opbevaret forsvarligt uden risiko for mikrobiologisk aktivitet. Det drejer sig om ca. 50-100kg pr måned.

Derfor spørger jeg jer:

- Hvad er den mest energirigtige måde, at tørre kaffegrumset på, under forsvarlige og bæredygtige forhold?

- Hvordan burde man i et drømmescenarie opbevare kaffegrumset inden det bliver til produkter?


Jeg glæder mig til at høre jeres bud :)


De bedste hilsner
Simon
« Senest Redigeret: 25, April 2018 - 19:39 af Masterswingking »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Energieffektiv tørring af relativt store mængder kaffegrums
« Svar #1 Dato: 25, April 2018 - 20:59 »
Så vidt jeg husker (men det er længe siden jeg var omkring området) skal du ned på under 15% vandindhold for at være på den sikre side. Det ved du måske allerede selv mere præcist?

Det kan opnås på to principielt forskellige måder, men begge omfatter at du lægger din råvare tyndt ud og sørger for god ventilation.

Mulighed 1:
Du har billig energi og slipper den fugtige afgas ud i atmosfæren.
Den mulighed er attraktiv, hvis du har fjernvarme fra et anlæg, der er fyret med kølevand fra et kraftværk eller spildvarme fra en industri.

Mulighed 2: Du bruger el til at opvarme indbkæsningsluften, men lader afgassen passere en varmeveksler, så dampen kondenserer, og den indvundne energi overføres til frisk indblæsningsluft.

Mulighed 2 er klart den mest økologisk rigtige på sigt, men kræver et mere kompliceret anlæg. Jeg tvivler på om din ret ringe mængde våd kaffegrums kan bære investeringen!

Uanset hvad du vælger, kan du naturligvis få "gratis" energi, hvis du har et solfangeranlæg, der kan fyre op i varmelegemerne.
Og da jeg fornemmer, ud fra din virksomheds art, at du går efter et økologisk kundesegment, kunne det måske være en PR-mæssig fordel at etablere et solfangeranlæg - uanset om det kun kan dække en mindre del af dit energiforbrug.

Den "ideelle" opbevaring af stort set alle organiske materialer hedder "tørt og mørkt". For kaffegrums må pkt. 1 være vigtigere end pkt. 2. Men jeg har ingen specialviden om dette produkt.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Energieffektiv tørring af relativt store mængder kaffegrums
« Svar #2 Dato: 26, April 2018 - 01:24 »
Du kunne putte det i tætte stofposer og så tørre i en tumbler . brug en af dm med lavt elforbrug og som indeholder en varmepumpe.
Tæt stof kan være den slags, som man bruger til dundyner.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Energieffektiv tørring af relativt store mængder kaffegrums
« Svar #3 Dato: 26, April 2018 - 08:30 »
100 kg / måneden = 5 kg / arbejdsdag.

Varmluftsovn 70-90C. 3 bageplader i ovnen ad gangen med ca ½kg grums jævnt fordelt per plade.  1- 1½time.

Kaffegrums er som mel, derfor duer en dehydratorer, et korntørringsanlæg, eller en tørretumbler ikke.

(harbst: hvis kaffegrums kommes i en tæt pose har vanddamp vel ikke en chance for at fordampe ud gennem posen, hvis melet skal blive tilbage?)
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Energieffektiv tørring af relativt store mængder kaffegrums
« Svar #4 Dato: 28, April 2018 - 02:32 »
Det gælder om at have en pose,som er støvtæt men diffusionsåben for vand.
Det er meget tæt bomuldsvæv.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Energieffektiv tørring af relativt store mængder kaffegrums
« Svar #5 Dato: 29, April 2018 - 22:33 »
Kaffegrums er da ikke som mel, i hvert fald ikke hvis det er malet som normalt dansk købekaffe.

Tysk kaffe er meget fint malet.

Hvad med at presse det i en cylinder med en fin si i bunden, som der er i espressomaskiner?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk