Ingeniørdebat > Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation

Destilleret vand til dampstrygejern

(1/3) > >>

eigilw:
I alle de vejledninger, jeg har kunnet finde, frarådes brug af destilleret eller demineraliseret vand. Hvis vandet er meget kalkholdigt anbefales halvt postevand og halvt destilleret eller demineraliseret vand. Hvorfor kan man ikke bruge udelukkende destilleret eller demineraliseret vand?

Leeberg:
Uden at være sikker, tror jeg at for rent vand kan give utilsigtet bivirkninger i skiftet fra væske til dampfase. Lidt i stil med at meget rent vand kan underafkøles kraftigt før det fryser (fryser først når der bliver tilført en urenhed). Men en mere kemikyndig kan nok be- eller afkræfte den teori.

Morten Jødal:
De effekter, Leeberg taler om, har noget at gøre med vands fysiske egenskaber, og jeg tror ikke på forklaringen. Temperaturforskellen mellem vand og strygejernets varmelegeme er simpelthen for stor.
Der er snarere tale om et materialevalg i strygejernet, som kan give korrosion i vandbeholderen, hvis ikke mineraler i vandet overtrækker den med en tynd beskyttende hinde under brug. Samme type effekt opnås under indkøring af højtemperaturdampkedler, hvor der gerne tidligt i processen skal dannes Fe2O3 på stålrørene, så holder de meget længere.
Den proces foregår ved temperaturer, som forhåbentlig ikke opnås under strygning!
Men noget tilsvarende med tynde kalkaflejringer er måske muligt?

Jeg bør dog tilføje, at min daværende forlovede - nu min kone - købte sit første dampstrygejern i 1964, da dampstrygejern netop var kommet frem. Jernet virker endnu, men er dog reduceret til sommerhusbrug for ca. 10 år siden.
Jeg har i alle årene sørget for at levere demineraliseret vand til strygejernet, så medmindre man afgørende har forringet materialevalget siden, har teorien måske slet ikke noget på sig?
For fabrikanterne er vel ikke så udspekulerede, at de på den måde lokker forbrugeren til selv at hjælpe apparatet til en udløbsdato, så man må købe et nyt?

knudr:
"Daværende forlovede, dampstrygejern,1964, nu min kone"
Du var vel ikke så udspekuleret, at du sagde: Hvis du lover at stryge mine skjorter, vil jeg gifte mig med dig" :)

harbst:
Mange beholdermaterialer vil korrodere urimeligt hurtigt hvis der ikke afsættes et lille kalklag indvendigt.
Det gælder blandt andet kølersystemet i biler og emaljerede varmtvandsbeholdere.
Der ikke sagt at et voldsomt kalklag er en  fordel.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version