* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 40
I alt: 40

Forfatter Emne: Destilleret vand til dampstrygejern  (Læst 13572 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Destilleret vand til dampstrygejern
« Dato: 28, Juli 2018 - 09:26 »
I alle de vejledninger, jeg har kunnet finde, frarådes brug af destilleret eller demineraliseret vand. Hvis vandet er meget kalkholdigt anbefales halvt postevand og halvt destilleret eller demineraliseret vand. Hvorfor kan man ikke bruge udelukkende destilleret eller demineraliseret vand?
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #1 Dato: 28, Juli 2018 - 20:59 »
Uden at være sikker, tror jeg at for rent vand kan give utilsigtet bivirkninger i skiftet fra væske til dampfase. Lidt i stil med at meget rent vand kan underafkøles kraftigt før det fryser (fryser først når der bliver tilført en urenhed). Men en mere kemikyndig kan nok be- eller afkræfte den teori.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #2 Dato: 29, Juli 2018 - 01:31 »
De effekter, Leeberg taler om, har noget at gøre med vands fysiske egenskaber, og jeg tror ikke på forklaringen. Temperaturforskellen mellem vand og strygejernets varmelegeme er simpelthen for stor.
Der er snarere tale om et materialevalg i strygejernet, som kan give korrosion i vandbeholderen, hvis ikke mineraler i vandet overtrækker den med en tynd beskyttende hinde under brug. Samme type effekt opnås under indkøring af højtemperaturdampkedler, hvor der gerne tidligt i processen skal dannes Fe2O3 på stålrørene, så holder de meget længere.
Den proces foregår ved temperaturer, som forhåbentlig ikke opnås under strygning!
Men noget tilsvarende med tynde kalkaflejringer er måske muligt?

Jeg bør dog tilføje, at min daværende forlovede - nu min kone - købte sit første dampstrygejern i 1964, da dampstrygejern netop var kommet frem. Jernet virker endnu, men er dog reduceret til sommerhusbrug for ca. 10 år siden.
Jeg har i alle årene sørget for at levere demineraliseret vand til strygejernet, så medmindre man afgørende har forringet materialevalget siden, har teorien måske slet ikke noget på sig?
For fabrikanterne er vel ikke så udspekulerede, at de på den måde lokker forbrugeren til selv at hjælpe apparatet til en udløbsdato, så man må købe et nyt?
Mvh. Morten Jødal

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #3 Dato: 29, Juli 2018 - 12:43 »
"Daværende forlovede, dampstrygejern,1964, nu min kone"
Du var vel ikke så udspekuleret, at du sagde: Hvis du lover at stryge mine skjorter, vil jeg gifte mig med dig" :)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #4 Dato: 30, Juli 2018 - 02:05 »
Mange beholdermaterialer vil korrodere urimeligt hurtigt hvis der ikke afsættes et lille kalklag indvendigt.
Det gælder blandt andet kølersystemet i biler og emaljerede varmtvandsbeholdere.
Der ikke sagt at et voldsomt kalklag er en  fordel.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #5 Dato: 31, Juli 2018 - 20:27 »
"Det gælder blandt andet kølersystemet i biler"

Jeg vil helt sikkert ikke købe en brugt bil af dig.  :o

I biler bruges en blanding af glukol og vand, som er frost- og korrosionsbeskyttende. De glade 50er dage med vandkanden er længst forbi.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #6 Dato: 01, August 2018 - 19:20 »
Fake news er fake news. Selv om der er glukol i kølevandet afsætter vandet eT beskyttende kalklag, da man ikke anvender demineraliseret vand  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #7 Dato: 01, August 2018 - 19:45 »
Bjarke, er du ekspert i den præcise sammensætning af kølervæske?
Væsken består af ethylenglykol eller propylenglykol (bemærk det staves med y og ikke u på dansk). samt korrosionshæmmende tilsætninger - samt et farvestof, der farver væsken blå, grøn eller rød.
Jeg har ikke analyseret kølervæske, så jeg ved ikke om additiverne til selve frostvæsken også kunne tænkes et kompleksbinde calciumioner? Det er der en del organiske stoffer, der gør. Og så afsættes der ikke noget kalklag.
Jeg nævnte jo selv teorien om det beskyttende kalklag i dampstrygejernet, men vil dog tilføje, at det i så fald kun er vigtigt de første gange, for i områder med hårdt vand bliver laget hurtigt for tykt!
Kølervæske til biler har jeg ikke været i kontakt med i årevis. Min væske bliver skiftet på værkstedet ved faste intervaller, og jeg har ikke haft behov for at efterfylde i de seneste 5 biler, jeg har ejet. Så der undlader jeg helt at dømme om, hvem der er "fake"!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #8 Dato: 02, August 2018 - 15:41 »
I dag bliver kølevæsken kontrolleret for glucol % ved serviceeftesyn, så den kan klare frostgrader, men det meste af kølervæsken  er vand, da vand er den bedste varmetransportør.

Man kan godt bruge almindeligt postevand til en efterfyldning en enkelt gang, men er der et kontinuerligt svind skal skal  man finde årsagen til lækagen og derudover hælde ny kølervæske på.
Hvis svindet skyldes en utæthed i kølersystemet skal det repareres snarest.

Men er det toppakningen der er brud på, så vandet kommer ind i cylinderen, kan det blive ret dyrt, da motoren vi tage skade. Det vil tage en mekaniker få minutter, at finde ud af om dette er tilfældet for vandet vil fjerne sodaflejringer på tændrør og ventiler.
 
Når toppakningen så skiftes (ret dyrt) vil kunne se hvilken cylinder hvor pakningen har været utæt. Brændkammeret er hel metallisk rent.


Kalkindholdet i postevand er forvindende lille.

Hårdhedsgraden på vand måles i °dH, som er udtryk for, hvor mange milligram (mg) kalk, der er i en liter vand. Fx betyder 100 °dH, at der er 100 mg kalk pr. liter.

Kølesystemets indre overflade er så stor at kalken fra en enkelt liter ikke skades af 100mg kalk fordelt på hele fladen. Jeg har aldrig haft problemer demed.

Men hører man til de forsigtige, ja så koster demineraliseret vand jo ikke en bondegård og så er kalk problemet løst.

Om kølevæsken er frost sikker, måles med et refraktometer, der både fås i en optisk version (som findes på alle værksteder) og en digital ditto. Refratometret anvendes også til kontrol af bremsevæske (og skæreolier og andre emusioner)

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #9 Dato: 02, August 2018 - 21:11 »
Fake news er fake news.

Vær venlig ikke at slå ind på dén kurs. Det kan du roligt overlade til Trump og konsorter.

Jeg forventer en sober og faktaorienteret debat her. Alt det andet kan du smide på "Den Korte Avis."


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #10 Dato: 02, August 2018 - 23:06 »
Kalkindholdet i postevand er forvindende lille.

Hvad mener du med "forsvindende?
Jeg kan tydeligt mærke forskel på mit sommerhusvand (17° dH) og mit vinterhusvand (6° dH) - især på, hvor tit jeg skal afkalke min elkedel! Som tidligere nævnt bruger jeg demineraliseret vand i dampstrygejernet.

I dag bliver kølevæsken kontrolleret for glucol % ved serviceeftesyn, så den kan klare frostgrader

Ja, et refraktometer er et nyttigt og meget bredt anvendt måeinstrument, hvis man kan finde ud af at aflæse resultatet. Det kan man naturligvis, hvis man vælger et der er specielt kalibreret til glykolindholdet i kølervæske.
Men den måling siger ikke noget om kalk, og du forholder dig ikke til:
Bjarke, er du ekspert i den præcise sammensætning af kølervæske? [...]  om additiverne til selve frostvæsken også kunne tænkes et kompleksbinde calciumioner?

Jeg er stadig ikke kølervæskeekspert, men har lige hurtigt googlet og fundet et indhold af dinatriumtetraborat (borax) - der ganske vist ikke er et organisk stof, som jeg antydede forrige gang, men en meget kendt kalkbinder, i denne kølervæske.

Med hensyn til:
Fake news er fake news.
er jeg 100% enig med Bent Andersen, men skal tilføje, at jeg forstår begrebet som bevidst vildledende oplysninger. Vi kan nok ikke undgå, at man af og til kommer til at udtale sig om noget man ikke har lige så meget forstand på, som man selv troede ...
Så bliver man forhåbentlig modsagt af andre debattører - på sagligt grundlag!

« Senest Redigeret: 02, August 2018 - 23:08 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #11 Dato: 03, August 2018 - 18:35 »
Vi taler om at fylde …...1-2 liter vand på en bilkøler og ikke om at tappe køleren for at lave THE for så at fylde nyt vand  på køleren igen og igen som du gør det på din fløjtekedel, Morten.

PÅ mange advokaters gravstene står der HGAS ( Hvilket betyder;Han glemte at sondre :) ) som du gør det i det følgende:

""Ja, et refraktometer er et nyttigt og meget bredt anvendt måeinstrument, hvis man kan finde ud af at aflæse resultatet. Det kan man naturligvis, hvis man vælger et der er specielt kalibreret til glykolindholdet i kølervæske.
Men den måling siger ikke noget om kalk, og du forholder dig ikke til:"""

Til Hvad forholder jeg mig ikke til?????? Jeg fortæller da ret tydeligt hvordan man måler køleevnen af kølevæsken, hvad har det med kalk at gøre????

Må jeg være her. Jeg forklarer da omstændeligt at 100 mg kalk ikke vil og ikke kan genere en motors virkemåde.


Hvori består min usaglighed ?????




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #12 Dato: 03, August 2018 - 21:45 »
Vi taler om at fylde …...1-2 liter vand på en bilkøler og ikke om at tappe køleren for at lave THE for så at fylde nyt vand  på køleren igen og igen som du gør det på din fløjtekedel, Morten.
Det er mange år siden jeg kasserede min sidste fløjtekedel - og jeg burde måske ikke have nævnt elkedlen, men i stedet kaffemaskinen, for den måtte jeg også afkalke fornylig, selv om jeg på grund af mine drikkevaner sjældent bruger den. Ventilen stoppede, så den hvæsede damp ud i stedet for at poste varmt vand.
Men jeg ved da, at der også i kølersystemet på en bil er en ventil, der regulerer cirkulationen. Det er lige der en evt. kalkaflejring vil sætte sig.
Du forholder dig ikke "detaljeret" til dette problem - derimod til den for tråden totalt ligegyldige måling af glykolindholdet.
""Ja, et refraktometer er et nyttigt og meget bredt anvendt måeinstrument, hvis man kan finde ud af at aflæse resultatet. Det kan man naturligvis, hvis man vælger et der er specielt kalibreret til glykolindholdet i kølervæske.
Men den måling siger ikke noget om kalk, og du forholder dig ikke til:"""
(umiddelbart hvor du stopper, kommer det citat af mig - om kalk - som du ikke forholder dig til)
Til Hvad forholder jeg mig ikke til?????? Jeg fortæller da ret tydeligt hvordan man måler køleevnen af kølevæsken, hvad har det med kalk at gøre????
Det centrale tema i forhold til dampstrygejern er forkalkning ved fordampning af vand - og dertil mulig korrosion.
Jeg påviste i et tidligere indlæg, at der faktisk er et kalkbindende additiv i mindst 1 kølervæske, så denne fabrikant mener ikke kalkproblemet i køleranlæg er "forsvindende".

Dertil mener jeg som Bent Andersen, at det er useriøst at skrive "fake news" til en der er uenig med dig.
Samt - for egen regning - at en tråd kan blive uinteressant ved at begynde at debattere detaljer, der intet har med hovedemnet at gøre. Det er sket med denne!
Så da jeg nu har svaret på dine personlige spørgsmål til mig, vil jeg stoppe for ikke at gøre det værre. Vil du have flere detaljer, må du gå over til personlig besked.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Destilleret vand til dampstrygejern
« Svar #13 Dato: 04, August 2018 - 18:43 »
Overhovedet ikke Morten.....

 men 100mg kalk postevand skader ikke en motors kølesystem. At kalk kan skade et dampstrygejern er nok sandt


Men morsomt er det at den verdensberømte Asaa motor fra Asaa maskinfabrik, den såkaldte TUK TUK blev kølet ved fordampningskøling. Man startede den. Og nården så var håndvarm fyldt man kølekarret med det vand der nu var mulig og nemmest. Demineraliseret vand i Afrika var en sjælden vare. Men idag er den savnet som kværnmotor i det afrikanske landbrug, på grund af dens holdbarhed.

Men Dansk motor og maskinsamling ved Grenå har en usædvanlig samling af disse motorer. Fra de mindste til de største. Over 30 styk. Museet er bestemt et besøg værd når man har sommerhus eller ferierer på Mols.

https://motorsamlingen.dk/samlingen



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk