* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 77
I alt: 77

Forfatter Emne: sprinklervæske  (Læst 4805 gange)

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
sprinklervæske
« Dato: 11, August 2018 - 13:00 »
På Samvirkes hjemmeside fandt jeg en opskrift på sprinklervæske:
https://samvirke.dk/artikler/sadan-laver-du-din-egen-sprinklervaeske

men jeg kan så se, at der tilsætter både salmiakspiritus og eddikesyre.
Jeg mener disse produkter er henholdsvis syre og base, og vil dermed ophæve hinanden.

Er det ikke bedre kun at bruge et af produkterne. Hvis ja, hvilket vil så være det bedste.

Hvh. A Høj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: sprinklervæske
« Svar #1 Dato: 11, August 2018 - 18:35 »
Ja, det er en lidt pudsig opskrift, og måske heller ikke 100% gennemtænkt, men der er alligevel mening i galskaben.

De vigtigste ingredienser i sprinklervæsken er:

- Vand

- Evt. sprit aht. frostsikring, og ret ligegyldigt for den øvrige virkning (overdosér ikke!)

- Opvaskemiddel - som er et tensid (sæbestof).

Det skal dog siges, at der kan optimeres på, hvilke tensider, der er mest effektive i forhold til de lipider (fedtstoffer), der er almindelige i vejsmuds, og nogle af de professionelle sprinklervæsker indeholder et mere optimalt tensid. Da jeg for mange år siden så en undersøgelse af forholdet, hed det Extran nr. "et-eller-andet". Extran er et varemærke, og der er flere slags. Nummeret har jeg glemt for længst, og der skal laves mange liter, før prisen på sprinklervæsken kommer langt nok ned til at berettige indkøb af en liter koncentreret Extran, som er ret dyrt.

- Ammoniumioner, som er en kompleksbinder, der fastholder en del uorganiske komponenter i vejsmuds, så det kan skylles væk med sprinklervæsken.

Og her er hemmeligheden!
Ammoniumioner har formlen NH4+, og den billigste måde at skaffe ammoniumioner på er at købe dem som ammoniakvand, der er NH3 opløst i vand, men som ved opløsningen spaltes delvist i ammoniumioner og hydroxylioner (OH-).
Men hydroxylionerne er ganske rigtigt basiske, og det er ikke ønskeligt i sprinklervæsken, så man tilsætter også lidt syre - en billig og ikke for stærk syre, derfor et af de to forslag i opskriften. Det fremskynder også opsplitningen i ioner, så der kommer flere ammoniumioner.

Men da du nu provokerer mig til at tænke over sammensætningen, så findes der en anden måde at skaffe ammoniumioner på:
Tilsæt ½ tsk. hjortetaksalt i stedet for ammoniakvand og svag syre.
Hjortetaksalt hedder på kemisk ammoniumcarbonat og bliver i opløsning til ammoniumioner og carbonationer. De første er dem vi også har i ammoniak, de andre kommer fra kulsyre (som er CO2 opløst i vand og en svag syre). Saltet har altså samme virkning som de to flydende komponenter tilsammen - og findes i ethvert velassorteret køkken, især ved juletid.
Naturligvis undtagen hos de forbrugere, der kun bruger færdigkøbte småkager eller bager af tilsæt-kun-vand-pulvere.

Prisen på hjortetaksalt vil ikke ruinere dig, og et brev slår til i 4-5 år, hvis du kun bruger det til dette formål, så det vil være mit råd.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk