* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 68
I alt: 68

Forfatter Emne: Sommertiden forsvinder!?  (Læst 4113 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sommertiden forsvinder!?
« Dato: 01, September 2018 - 21:38 »
Det set ud til, at vi nu endelig har udsigt til at slippe af med den umulige "sommertid", hvor vi to gange om året skal stille urene om.

HURRA!

Årsagen er, som vist de fleste har hørt, en "meningstilkendegivelse" udskrevet af EU-kommissionen, som satte rekord med 4,6 millioner svarere, hvoraf 84% ønskede tidsskiftet afskaffet. Det er jo et ret markant resultat, som formand Jean-Claude Juncker - da han havde haft nogle dage til at komme sig over chokket - erkendte, at man nok er nødt til at agere på.

Hans udmelding er blevet udlagt på to måder, nemlig at han vil foreslå "sommertid hele året" - eller "det må landene selv om".
Det sidste er jo egentlig en selvfølge, idet det nuværende EU allerede har tre forskellige tidszoner (Spanien og Portugal samt det vestlige Frankrig har endda valgt en anden end den naturlige). 

Så jeg vil koncentrere mig om det andet argument.
Da vi sidst debatterede sommertid, var vi flere, der gerne ville undgå skiftet, men jeg var i mindretal mht. retningen, og bl. a. skrev Mikael Boldt:
Vi kunne også gøre som Russerne, som har afskaffet skiftet mellem normaltid og sommertid, da de i 2011 fastholdt skiftet til sommertid og dermed i princippet har flyttet normaltiden 1 time frem

Dertil vil jeg gerne anføre følgende fra TV2 nyheder 31/8 2018, der citerer Jørgen Bak, formand for Landsforeningen mod Sommertid:
Citér
- Hvis man afskaffer normaltid, får vi nogle lange, mørke vintermorgener. Det tror jeg, folk vil blive kede af. Jeg synes, man skal tænke sig om, inden man vælger mellem sommertid og normaltid.
Han peger på erfaringer fra Rusland, hvor man gik over til sommertid hele året for få år siden.
- Det gav et ramaskrig over de mørke vintre. Folk vælger jo sådan, fordi de elsker de lyse sommeraftener, men de glemmer at tænke på de mørke vintermorgener.
Rusland ændrede efterfølgende tiden igen, så de nu har normaltid hele året i landet.

Mikael Boldt fremlagde også sidst en video fra videnskab.dk vi er alle B-mennesker:



- som jeg kommenterede med bl.a.:
I Mikael Boldts fine video udtaler lægen, at vi næsten alle er B-mennesker, idet vi biologisk set er indrettet på en 25 timers døgnrytme, men at vi af praktiske grunde er nødt til at stå "for tidligt" op og indrette os efter soldøgnet.
Og så kommer det afgørende:
Hjernens indbyggede ur kan "stilles" ved påvirkning af lys, da mennesket er et dagaktivt dyr. Vi skal altså stå op I LYS for at få overensstemmelse mellem naturen og hjernens tidsmåling.
Dette er præcis mit tidligere argument for, at sommertid er en dårlig ide, da rigtig mange med tidlig mødetid på arbejde nu er nødt til at vågne og spise morgenmad I MØRKE det næste par uger. ØV!

Jeg er ikke længere på arbejdsmarkedet og kan nu fint vente med at stå op til jeg får lys, men det overordnede argument holder - så lad os håbe det nyder fremme i EU-parlamentet, der nu også skal drøfte sagen.

Jeg vil lige supplere med en erfaring fra de år, da jeg arbejdede i en udviklingsafdeling og jævnligt havde brug for at kontakte en medarbejder med specialviden i et andet firma.
I de år var flextid meget udbredt, så jeg havde følgende "standardoplevelse" med mine opringninger:
Før 10: Desværre, han er ikke mødt endnu ...
11-13: Desværrre, han er til frokost ...
13-14: Desværre, han er til møde i afdelingen ...
Efter 14: Desværre, han er her ikke mere idag ...
Det vil sige, at ingen B-mennesker var til at træffe før 10, ingen A-mennesker efter 14, og 11-14 var begge slags  optaget af frokostpause og interne sager.
Men kl. 10-11 var alle Danmarks ingeniører på deres pind og klar til udadvendt kontakt!  ;) :D

Når jeg ser de gamle tråde igennem er det også påfaldende, hvor mange der slår på de lyse sommeraftener.
Jeg kommer netop fra årets måske sidste grillaften på min overdækkede terrasse i sommerhuset, i hyggebelysning og med udsigt til tiltagende tusmørke - FANTASTISK dejligt!
« Senest Redigeret: 01, September 2018 - 21:48 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Sommertiden forsvinder!?
« Svar #1 Dato: 03, September 2018 - 00:31 »
Morten, din jubel kan jeg kun dele og jeg glæder mig også. De to omstillinger om året slår mig hver gang ud af kurs i to...tre uger.

Hvilken tid det i sidste ende bliver er sekundært. Virksomheder og mennesker må jo selve bestemme hvornår dagen begynder og ender.

Dette relikt fra første (og anden) verdenskrig skal VÆK!.


Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Sommertiden forsvinder!?
« Svar #2 Dato: 04, September 2018 - 20:43 »
Jeg er helt enig! Det sommertidspjat kan ikke blive stoppet hurtigt nok.

Godt nok vil jeg foretrække at tiden bliver sat tid dét den rent faktisk er, i stedet for at køre 'permanent sommertid', som nogen af en eller anden grund synes. Målinger skal passe, ikke være permanent justeret med en eller anden værdi.

Hvis folk vil have 'permanent sommertid'-tilstande, så synes jeg man skulle lave om på mødetiderne, så man møder kl. 7 i stedet for kl. 8 på arbejde og i skolen, og tilpasse alle andre tidspunkter til 'en time tidligere'. Det er muligvis lidt mere besværligt, men dét er altså måden at gøre det på. Og det skal jo kun gøres én gang.

Jeg er for resten ikke selv synderligt generet rent fysisk, jeg er kun irriteret over - helt overflødigt - at skulle stille på ure to gange om året.
Men jeg anerkender at der er mange andre som har store gener (som Bent Andersen for eksempel), og jeg synes ærligt talt ikke det er fair at nogen skal have det skidt i dage- og måske ugevis fordi nogen andre gerne vil have lyse sommeraftener!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk