* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 72
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 81
I alt: 81

Forfatter Emne: Den gamle Grammofon får nyt liv - måske  (Læst 6451 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Den gamle Grammofon får nyt liv - måske
« Dato: 01, Oktober 2018 - 16:04 »
Har lige besøgt min datter i Berlin og med havde jeg hendes morfars gamle B&O grammofon.
Instruktion i at bruge den og med en gammel for-forstærker til at sætte mellem  grammofon og anlæg, så skulle hun være kørende.

Dog manglede vi et overgangskabel mellem DIN og Phono, men det blev fundet amazon.de og bestilt (3 EURO inkl. porto).

Tilbage er blot spørgsmålet: "far, hvad er de sorte prikker langs kanten af pladetallerknen til?"

Svaret kender alle som har haft en grammofon:
"Det er til at finjustere omdrejningerne med. Sæt grammofonen i gang og lys på den med arkitektlampen. Hvis prikkerne "står stille" så er omdrejnings-indstillingen rigtig."

MEN
Vi bruger jo ikke gammeldags glødepærer mere. Hallogen er også på vej ud. Så  tilbage er diodelys - og det svinger ikke!

HVAD SÅ?
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Den gamle Grammofon får nyt liv - måske
« Svar #1 Dato: 01, Oktober 2018 - 16:25 »
Så  tilbage er diodelys - og det svinger ikke!

HVAD SÅ?


AT hvarfornoget.  ::) Tilbage til landsbyskolen. ;D

Dioder kan blinke så hurtigt, at du kan overføre internet over dem. Læs lysleder. Alm glødetrådspær er dermod ekstrem træge.

Skal du bruge dioder til 50Hz er det nok med modstand direkte på 240V. Du skal bruge 2.
« Senest Redigeret: 01, Oktober 2018 - 16:32 af chrismark »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Den gamle Grammofon får nyt liv - måske
« Svar #2 Dato: 01, Oktober 2018 - 16:30 »
Kan LED bruges?

Jeg troede der var så meget elektronik forbundet at det var ensrettet.

Men, jeg er også kun VVS- ingeniør.
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Den gamle Grammofon får nyt liv - måske
« Svar #3 Dato: 01, Oktober 2018 - 16:58 »
Du skal bruge en der har minimum forstand på elektronik. Et par løse  modsat rettede lysdioder (komponenter) og en modstand på ca. 22KΩ (regn efter), lidt ledning, krympflex, stik. Mere skal der ikke til før du har et "perfekt" blink til formålet forudsat, at det er alm. 220Volt du bruger.


Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Den gamle Grammofon får nyt liv - måske
« Svar #4 Dato: 01, Oktober 2018 - 18:21 »
Jeg har stået i samme situation. Jeg havde en lille 12v LED pære (uden elektronik) som jeg forsynede fra en 12V transformator, fra lysnettet selvfølgeligt.
Det virker.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Den gamle Grammofon får nyt liv - måske
« Svar #5 Dato: 03, Oktober 2018 - 00:02 »
Alle har åbenbart glemt en glimlampe. Perfekt til formålet med en seriemodstand direkte til 230 V. Min grammofon har endda en indbygget som lyser på strobo-punkterne.

Chrismark, din 22 kohm modstand skal være lidt af en "børge", for du kommer til at fyre 2,2 W af i den...
« Senest Redigeret: 03, Oktober 2018 - 00:08 af Bent Andersen »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Den gamle Grammofon får nyt liv - måske
« Svar #6 Dato: 08, Oktober 2018 - 20:37 »
Gad og vide hvad Mikael mener om vores forslag?
Det er ikke alle der kan se 25/50/100 blink.
Bents forslag om glimlampe er jo lige til benet og prøve her og nu. Den findes i mange forlængerledninger med glim.

Personligt tvivler jeg på om nogen kan skelne mellem 25 og 50Hz

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Den gamle Grammofon får nyt liv - måske
« Svar #7 Dato: 09, Oktober 2018 - 05:06 »
25 blink i sekundet er for hurtigt til at man kan opfatte det direkte. Men derfor kan det alligevel have en synsvirning.
En almindelig glødelampe lyser op og dæmpes ned 100 gange pr sekund. glødetråden i en 230 V glødelampe er så tynd at lysudbyttet kan følge med på 100 Hz.

 Netfrekvensen er 50 perioder pr sekund, men lampen lyser op i begge halvdele af perioden, da den jo lyser lige godt på begge strømretninger. Det gør glimlampen også. Derfor blinker de med 100 Hz.
  For lysrørslamper,herunder "lavenergilamper", og led lamper afhænger blinkene helt af hvordan forkoblingen er lavet. Ingen af dem kan virke direkte på lysnetspændinge, men må have en forkobling, som evt. er indbygget i soklen.

Med den to antiparallele lysdioder og en fælles formodstand vil de også tilsammen give 100 Hz lys.
Nøjes ikke med en lysdiode og en modstand, for så vil den få 355 V i spærreregningen . Det holder den ikke til.

Virkningen af de hurtige blink er at bevægende stregbilleder kan se ud som om de står stille. Det passer hvis hvert blink svarer til  tiden for flytningen et helt antal stregafstande. 
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk