Ingeniørdebat > Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation

Den gamle Grammofon får nyt liv - måske

(1/2) > >>

Mikael Boldt:
Har lige besøgt min datter i Berlin og med havde jeg hendes morfars gamle B&O grammofon.
Instruktion i at bruge den og med en gammel for-forstærker til at sætte mellem  grammofon og anlæg, så skulle hun være kørende.

Dog manglede vi et overgangskabel mellem DIN og Phono, men det blev fundet amazon.de og bestilt (3 EURO inkl. porto).

Tilbage er blot spørgsmålet: "far, hvad er de sorte prikker langs kanten af pladetallerknen til?"

Svaret kender alle som har haft en grammofon:
"Det er til at finjustere omdrejningerne med. Sæt grammofonen i gang og lys på den med arkitektlampen. Hvis prikkerne "står stille" så er omdrejnings-indstillingen rigtig."

MEN
Vi bruger jo ikke gammeldags glødepærer mere. Hallogen er også på vej ud. Så  tilbage er diodelys - og det svinger ikke!

HVAD SÅ?

chrismark:

--- Citat fra: Mikael Boldt efter 01, Oktober 2018 - 16:04 --- Så  tilbage er diodelys - og det svinger ikke!

HVAD SÅ?

--- Afslutning på citat ---


AT hvarfornoget.  ::) Tilbage til landsbyskolen. ;D

Dioder kan blinke så hurtigt, at du kan overføre internet over dem. Læs lysleder. Alm glødetrådspær er dermod ekstrem træge.

Skal du bruge dioder til 50Hz er det nok med modstand direkte på 240V. Du skal bruge 2.

Mikael Boldt:
Kan LED bruges?

Jeg troede der var så meget elektronik forbundet at det var ensrettet.

Men, jeg er også kun VVS- ingeniør.

chrismark:
Du skal bruge en der har minimum forstand på elektronik. Et par løse  modsat rettede lysdioder (komponenter) og en modstand på ca. 22KΩ (regn efter), lidt ledning, krympflex, stik. Mere skal der ikke til før du har et "perfekt" blink til formålet forudsat, at det er alm. 220Volt du bruger.

Sophiante:
Jeg har stået i samme situation. Jeg havde en lille 12v LED pære (uden elektronik) som jeg forsynede fra en 12V transformator, fra lysnettet selvfølgeligt.
Det virker.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version