* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Håndlavede lædersko  (Læst 4063 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Håndlavede lædersko
« Dato: 28, Oktober 2018 - 16:33 »
Dette emne er nok ret langt væk fra ingeniør-relaterede interesser!
I min fødeby - en lille flække - havde man flere skomagere som ved håndkraft reparerede folks sko, men også fremstillede helt nye sko til folk med særlige behov.
Skomageren fremstillede en par sko på basis af individuelle opmålinger og jeg havde lejlighed til at følge processen hele vejen.
Jeg fandt det interessant at se fremstillingen. Skomageren havde ruller med læder i forskellige tykkelser og farver og med grundlag i opmålingen kunne han lave et par sko, som passede.
Sålen blev i reglen lavet af blåligt "Bjørnelæder", som blev forenet med overlæderet.
Denne proces blev kunstfærdigt lavet dels ved syning ved håndkraft og dels ved hjælp af små træpløkker.
Imponerende håndværk, syntes jeg.
Har andre haft samme oplevelse?

Venlig hilsen
HP
Og læderlugten var helt speciel.
Jeg tror jeg blev lidt af en plage for skomageren med alle mine spørgsmål.
p

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Håndlavede lædersko
« Svar #1 Dato: 28, Oktober 2018 - 22:31 »
Idag laves sko stadig  enkelt  i hånden, men hovedsagligt i bandagist-regi, fordi det er en kostbar proces idag, hvor selv  massebroducered standard lædersko er kostbare.er findes engelske skofirmaer der laver personlige sko efter mål.
De siges at være ret kostbare. Jeg ved at Mærsk Makinniy Møller havde engelske sko der specielt var lavet til ham ;D

Design drømmeskoene fra det britiske luksusbrand Church’s eller italienske Moreschi og få exceptionel indsigt i håndværket bag skoene, når mærkets egne eksperter kommer på visit hos Troelstrup.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Håndlavede lædersko
« Svar #2 Dato: 04, November 2018 - 10:12 »
Som supplement til Bjarkes meget præcise svar skal jeg lige gøre opmærksom på, at skomageren i den lille flække også levede af nye såler og hæle - som nu udføres af Mister Minit, der findes i mange butikscentre, samt udblokninger, når børnesko blev for små (de smides nu ud) og reparationer af bl.a. skoletasker - syninger af sømme og reparation af håndtag. Skoletasker idag er sjældent lædervarer og lever ikke så længe!

Jeg var i min ungdom selv ret ferm til læderarbejde, men har mistet både øvelse og værktøj i de år jeg ikke har udført håndværket, så da en lille hjemmelavet specialtaske måtte kasseres efter 30 års flittig brug, forsøgte jeg at få to skomagere i Aalborg (som stadig har enkelte forretninger med dette skilt over døren) til at lave mig en ny. Den første nægtede blankt, den anden løste opgaven næsten lige så godt som jeg selv kunne have gjort det i ungdommen - men for så mange penge, at det med garanti er sidste gang jeg forsøger den slags!

Så konklusionen er nok, at for almindelige menesker er behovet for håndskomageri simpelthen for lille til at branchen kan overleve, bortset fra ortopædi og ekstrem luksus.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk