* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 74
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 78
I alt: 78

Forfatter Emne: Søgefunktion i Windows 10  (Læst 7857 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Søgefunktion i Windows 10
« Dato: 20, December 2018 - 12:53 »
I tidligere udgaver af Windows var der en meget fin søgefunktion, hvor man kunne finjustere sin søgning til bestemte filtyper, medtage eller ikke medtage skjulte filer og systemfiler osv. Den var jeg glad for!
I Windows 10 er den erstattet af en lille lup på proceslinjen, hvor man kan begynde at skrive en tekst og derpå får enten alt for mange, eller - for mig hyppigere - slet ingen hits, selv om der burde være nogle.
Efter gentagne gange at have søgt på filer, jeg selv havde lagt ind og vidste eksisterede - men hvor? - uden resultat, begyndte jeg at undersøge sagen systematisk og opdagede da, at søgningen ikke medtager andre diske end C-drevet.
På min stationære PC har jeg to harddiske: mit C-drev er SSD, men derudover har jeg en traditionel harddisk, hvor jeg har de allerfleste af mine data, herunder min mappe med dokumenter.
Hvilket betyder, at de fleste søgninger efter et bestemt emne bliver resultatløse!
Kun hvis jeg har lagt noget i Dropbox, kommer det med, fordi der ligger en lokal kopi på C-drevet.
Jeg har desuden en transportabel harddisk, som jeg bruger til backup og jævnligt har behov for at søge på - men det må jeg gøre manuelt, Windows' søgefunktion kan ikke se den!

Den situation finder jeg ret uholdbar og spørger derfor her i forum:

1. Har jeg overset et sted, hvor man kan indstille "luppen" til at medtage mere eller mindre?

2. Har jeg overset andre og bedre søgemuliger i Windows? Fx et sted i Stifinder?

3. Findes der alternativt et søgeprogram (helst freeware, da det burde være en selvfølge i styresystemet!), med større fleksibilitet, som man kan installere.

Problemet er endnu et eksempel på Microsofts stigende selvrådighed: Hvis man ikke gør tingene på præcis deres måde - som altså nu om dage ikke omfatter at have flere harddiske - så er der ingen understøttelse! Og ingen mulighed for selv at justere indstillingerne anderledes!

Derfor også det sidste desperate spørgsmål

4: Er der nogen i forum, der kan fortælle om bedre muligheder under andre styresystemer (MacOS, Linux)?
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Søgefunktion i Windows 10
« Svar #1 Dato: 20, December 2018 - 15:12 »
Jeg går ud fra, at det er Stifinder du omtaler.

På de tre W10 maskiner, som jeg har, ser stifinder ud som vist på billedet. Der har jeg valgt min HDD som er D-drevet og søgt på XXX.

I båndet ovenover kan jeg da vælge alle de muligheder, som var til stede på alle de tidligere versioner af Stifinder, så jeg forstår ikke helt, hvad du spørger om.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Søgefunktion i Windows 10
« Svar #2 Dato: 21, December 2018 - 18:31 »
Hej Efry.

Tak for hjælpen.

Nej, det er i første omgang ikke Stifinder jeg omtaler, og min stifinder ser anderledes ud - se billedet.
Den sidste fane med "Søg" mangler på alle mine 3 Win10-PCer, hvoraf 2 er med "Home" udgaven og den sidste med "Pro". Men dit svar fik mig til at kikke efter den, og jeg fandt søgefunktionen på et for mig helt ulogisk sted - til højre lidt længere nede. Da jeg klikkede der dukkede den op som fane, præcis som på din udgave (men jeg har ikke ændret på fabriksindstillingen - jeg havde ikke fundet muligheden).

Den "lup", jeg omtalte, er første punkt på proceslinjen forneden. Se det andet billede - den røde cirkel er min tilføjelse.
Jeg vil nu prøve at indstille Stifinder og se om det også ændrer på luppens funktion.

Under alle omstændigheder har dit indlæg hjulpet mig videre, så jeg nu har adgang til en brugbar søgefunktion. Tak!

... men jeg mener fortsat, at M$ tænker i en ensporet logik, som gør det vanskeligt at finde diverse funktioner. Det er også galt i min nyeste Officepakke, hvor jeg har ganske svært ved at udføre opgaver, som før var ligetil. Selv når man har fundet den rette menu, derpå det rette ikon og den rette underindstilling, har man brugt tre gange så lang tid som før da det drejede sig om at finde et menupunkt på en fane - og alle de almindelige lå på en af de to værktøjslinjer, jeg permanent havde fremme. "Hurtig adgang" er slet ikke lang nok til alt, hvad jeg gerne vil kunne gøre med 1 klik!

P.S. På min proceslinje er næste ikon en "filmstrimmel" med en enkelt rude markeret. Klikker jeg på den, skifter skrivebordet til at vise alle åbne vinduer med småt. Kan nogen forklare mig den dybere ide med dette? Alle de øvrige ikoner på min proceslinje (billedet viser kun begyndelsen) har jeg selv tilføjet og har helt styr på - men dette undrer mig.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Søgefunktion i Windows 10
« Svar #3 Dato: 21, December 2018 - 19:11 »
How to Search for Files and Folders on Windows 10
https://www.youtube.com/watch?v=Ym8Pzh63WVw

Citat fra: Morten Jødal
3. Findes der alternativt et søgeprogram (helst freeware, da det burde være en selvfølge i styresystemet!), med større fleksibilitet, som man kan installere.
Total Commander
https://en.softonic.com/solutions/apps/total-commander

-Du kan finde flere alternativer ved at google med:
windows 10 free file manager

Mvh jj

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Søgefunktion i Windows 10
« Svar #4 Dato: 21, December 2018 - 21:20 »
Det glæder mig, at du er hjulpet videre.

Luppen på proceslinien opfatter jeg kun som en mulighed for at søge et program, og jeg anvender den sjældent, men skal man ændre noget i f. eks. printerindstillingerne, så kan søgeordet 'printer' give nogle muligheder for at vælge det rette sted.

Den ikon, som du kalder 'filmstrimmel' kan være god i tilfælde, hvor man har mange vinduer åbne og ønsker at arbejde videre med et specielt. Det giver et langt bedre overblik over de tilgængelige vinduer. Har man f. eks. 6 gange Notepad og 5 stk LibreOffice åbne, kan denne ikon hurtigt vise indholdet i dem alle og dermed give en hurtig mulighed for at vælge det ønskede vindue.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Søgefunktion i Windows 10
« Svar #5 Dato: 22, December 2018 - 10:53 »
Jeg bruge total commander til de mere avancerede søgninger.
vh.
Claus

PSP

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
    • http://www.tech-p.dk
Sv: Søgefunktion i Windows 10
« Svar #6 Dato: 24, December 2018 - 09:06 »
Windows Indexering kan tilpasses:
Åbn Kontrolpanel
I øverste højrehjørne søges på "index"
Vælg Indekseringsindstillinger.
Her er det muligt at vælge hvilke drev og filer der indekseres, samt om det kun er filegenskaber eller også indholdet.

vh
Poul Skadborg

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Søgefunktion i Windows 10
« Svar #7 Dato: 28, December 2018 - 13:05 »
Jeg kan også varmt anbefale 'Agent Ransack':
https://www.mythicsoft.com/agentransack/

Jeg var ved at blive idiot af, at windows stifinder ikke kunne finde en fil med en eller anden klartekst, bare fordi filen hed noget med '.php' i stedet for '.txt'.

Agent Ransack finder alt - alle vegne!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk