* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Højtryksrenser - over 120 bar?  (Læst 9984 gange)

Thomas Berenth

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
Højtryksrenser - over 120 bar?
« Dato: 05, Marts 2019 - 06:59 »
Vi skal bruge en højtryksrenser til rensning af fliser, tag osv. samt til fjernelse af graffiti.
Så kommer der en klog mand og siger at det kun er de rensere på 130 bar og derover som rigtigt virker - kan det passe?
Der er trods alt et pænt prishop dertil.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Højtryksrenser - over 120 bar?
« Svar #1 Dato: 05, Marts 2019 - 15:03 »
Bar og Bar; Det handler i høj grad om vandmængde. Har selv Nilfisk C 130.1. Det rykker i hænder nå den starter. Var også fristed af 120Bar, men viste på forhånd, at ville blive skuffet.
Der er også det med div. dyser, og skaft forlænger.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Højtryksrenser - over 120 bar?
« Svar #2 Dato: 06, Marts 2019 - 09:02 »
Hverken fliser eller taghar godt af den behandling.
Hvis det er eternittag med asbest, er det ulovligt med højtryksrensning.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Højtryksrenser - over 120 bar?
« Svar #3 Dato: 07, Marts 2019 - 21:50 »
Jeg har en af de helt billige 110 eller 120 bar Nilfisk. Det er sjældent jeg har brugt den og den fungerer stadig efter 13 år.
Der var 2 dyser med, den ene er gået i stykker den anden fungerer stadig ok.

Jeg har brugt den til bilvask, rensning af fliser, grafittifjernelse og rensning/spuling af kloak. Der er rigeligt med tryk til alle opgaverne, faktisk for meget hvis man ikke passer på.

Bilvask:  med mindre du har en god lak, så kan lakken godt skalle af hvis dysen er for tæt på.

Rensning af fliser - som Harbst skriver så ødelægger du overfladen på fliserne og omend det ser flot ud lige efter, så kommer der alt for hurtigt alger på de spulede fliser. Brug en dedikeret flisebørste som følger med flere af de dyre pakker eller endnu bedre, spred noget sand over fliserne i en uges tid og fej det så væk. Algerens der bare sprøjtes på fliserne en gang om året fungerer også fint.

Grafittifjernelse: 110 bar er rigeligt til at fjerne graffiti, men også rigeligt til at fjerne en del af murværket hvis det er blødt gammelt kalkbyg og sikkert også hvis det er moderne hårdt cement med nogle år på bagen. Ved det første duer alm. amatørfjernelse alligevel ikke helt og en skygge af graffitien bliver tilbage. Jeg ringede derefter til en professionel graffitifjerner som ikke kunne gøre noget ved skyggerne fordi jeg havde spulet det længere ind med højtryksrenseren.

Spuling af kloak: Fungerer fint, men det giver ikke samme vandmængde, som når en professionel kommer med deres spulegrej.


Skulle jeg købe i dag ville jeg gå efter en af de dyre modeller (op til 2000kr) og gå efter en model med slange-oprul og en del ekstraudstyr og nok også trykregulering så man ikke altid kører med fuld tryk. Jeg tror faktisk at dysedesign og vandmængde er vigtigere parametre end tryk, men jeg aner ikke hvordan man skal finde den bedste når man står nede i byggemarkedet.
« Senest Redigeret: 07, Marts 2019 - 21:59 af SuperClaus »
vh.
Claus

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Højtryksrenser - over 120 bar?
« Svar #4 Dato: 08, Marts 2019 - 06:59 »
Det er muligvis ikke god tone her, men jeg vil nu alligevel komme med min personlige mening omkring fliserensning.

Jeg har fliser hele vejen rundt om huset og de er jo ikke kønne efter 25 år. Algerens hjælper ikke en s*** (bare min erfaring), at strø sand ud heller ikke.

Det eneste der gør mine fliser mindre grimme er at bruge højtryksrenseren! Det er muligt at man ikke BØR gøre det, men her er min filosofi:

1. gør ingen ting - fliserne er konstant grimme.
2. gør det man ikke bør gøre - fliserne er meget pænere, for en tid.

Selv om flisernes overflade måske bliver ødelagt vælger jeg løsning 2 en gang hvert andet år, eller deromkring.

Jeg beklager....

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Højtryksrenser - over 120 bar?
« Svar #5 Dato: 08, Marts 2019 - 13:08 »
Jeg har haft en mindre bunke sand  , ca 10 cm høj, liggende på nogle gamle skimlede fliser et halvt år tid. Da sandet blev fjernet, var de helt rene og flotte.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Højtryksrenser - over 120 bar?
« Svar #6 Dato: 09, Marts 2019 - 02:19 »
Man skal ikke beklage at dele ud af sine erfaringer, det er vel det vi er herinde for at gøre.

Hvis du kan nøjes med at rense en gang hvert 2. år er det en fin løsning.
« Senest Redigeret: 09, Marts 2019 - 09:32 af SuperClaus »
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Højtryksrenser - over 120 bar?
« Svar #7 Dato: 13, Marts 2019 - 14:09 »
Jeg har selv en Nilfisk højtryksrenser i den billige ende. Den fungerer fint, og den ene dyse kan sprede strålen lidt, så den ikke bliver for kraftig - fint til rensning af et udestuetag af polycarbonat.
Jeg har som tilbehør købt en "patio cleaner", som kan bruges til rensning af fliser. Her fordeles trykket i tre roterende børster, så det er ikke "rigtig" højtryksrens - ti gengæld kan jeg ikke se skader på fliserne!  :)
Den er vist 12 år gammel.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk