ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig.
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 479
Sidste:
PTRasmussen
Statistik
Total antal indlæg: 16022
Total antal emner: 1421
Flest online idag: 162
Flest på samme tid: 2687
(03, April 2026 - 11:51)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 62
I alt: 62
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!! (Læst 16149 gange)
DRAH
Debattør
«
Dato:
29, Marts 2019 - 11:13 »
Hej,
Vi har et problem med at få fjernet noget materiale fra indersiden, i toppen af hætterne på nogle ventilløftere.. Hætterne er hhv 6.00 og 7.00mm i diameter på indersiden. Det er et ekstremt hårdt materiale de er udfærdiget af..
Jeg har 3D printet nogle holdere som gør at man kan holde dem ordentligt fast i en maskin-skruestik. Men det fræsejern vi har købt til at gøre arbejdet er ikke hårdt nok. Hætten er hul og flad i toppen inden i. Materialet er "Nitrid hærdet overflade, HRC50.
Jeg havde tænk på et diamantbor som dem de har i Bauhaus
https://www.bauhaus.dk/craftomat-diamantbor-easydry-6-mm.html
, men er bestemt ikke sikker på de er hårdføre nok. Og heller ikke på at det er den rigtige type bor at bruge. Materialet skal jo transporteres væk på en måde.
Så derfor skriver jeg til jer, i håb om at der sidder et klogere hoved end jeg med et forslag til en løsning
På forhånd tak
VH
Dan
Logget
harbst
Senior
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #1 Dato:
31, Marts 2019 - 11:15 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne. Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også kunne klare det.
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
«
Svar #2 Dato:
31, Marts 2019 - 11:25 »
Se hårdmetalfilene et stykke ned på dette dokument :
https://billeder.sanistaal.dk/LEV/000483/1/PDF_AFSNIT%208.PDF
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
«
Svar #3 Dato:
31, Marts 2019 - 22:13 »
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030
Logget
DRAH
Debattør
«
Svar #4 Dato:
06, April 2019 - 09:05 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne. Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også kunne klare det.
Hej Harbst,
Jeg får indført lidt flere specs på de omtalte hætter. Jeg uploader et par billeder der viser det.
Jeg har tænkt det samme som dig mht til hærdningen. Men man kan varme det op igen til mellem (gul og blå) og så hærde det igen. Det er lidt upræcist, men vel bedre end intet. Det skal jeg heldigvis ikke tage mig af
Tak for linket. Jeg synes enkelt-afretterne ser spændende ud! Lad mig uploade billederne og yderligere specs, og se hvad du/I mener om det ... Har du set det Bent har skrevet?
-----
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030
Hej Bent,
Tak skal du have. Den ser vi på nu! Jeg uploader specs og billeder. Ser frem til at høre jeres mening om det.
Indtil videre, tusind tak...
Venligst
Dan
Logget
chrismark
Senior
«
Svar #5 Dato:
06, April 2019 - 13:57 »
Skal der laves huler, skæring i noget hårdt men ledende er nr.1 gnistbearbejdning.
Første bedste eks.
http://www.pkj.dk/det-kan-vi/gnistbearbejdning
Eller se her;
https://www.google.com/search?hs=UFS&channel=fs&q=gnistbearbejdning&tbm=isch&source=univ&client=ubuntu&sa=X&ved=2ahUKEwjQsb-zs7vhAhWsw6YKHSU1D8kQsAR6BAgJEAE&biw=799&bih=557
Man sliber ikke, men el-gnister. (EDM)
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_discharge_machining
Logget
DRAH
Debattør
«
Svar #6 Dato:
25, April 2019 - 01:52 »
Hej igen,
Tusind tak for hjælpen venner! Nu vil vi forsøge med et par af de ting vi har fundet frem til her og så ser vi hvordan det går- Lørdag næste, skal kareten på felt og testes og dagen efter på bane. Hvis "hætterne" holder under testen bliver de brugt på banen. Jeg melder tilbage med udfaldet..
Igen, tak for hjælpen
Vh
Dan
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Seneste Debatindlæg
Produktion af fødevarer
af
jj-
[03, September 2026 - 10:30]
HåndtryksTvang som smitte...
af
jj-
[22, August 2026 - 20:25]
Skabes Fremtidens virksom...
af
jj-
[18, August 2026 - 19:56]
En dansk techmillionær vi...
af
jj-
[30, Juli 2026 - 20:01]
Kan man begrænse lyn med ...
af
jj-
[29, Juli 2026 - 19:45]
Brandsikring i Frankrig o...
af
jj-
[25, Juli 2026 - 20:15]
Lader 'Europa 26.000 menn...
af
jj-
[29, Juni 2026 - 20:10]
Undskyldning for og imod
af
jj-
[21, Juni 2026 - 20:00]
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[14, Juni 2026 - 10:04]
Supersygehus i Aalborg
af
jj-
[28, Maj 2026 - 19:42]
Nitrit i drikkevand.
af
jj-
[08, Maj 2026 - 19:46]
Undgå kollisioner med tog
af
jj-
[02, Maj 2026 - 20:17]
Pyrolyse luftfourening.
af
jj-
[22, April 2026 - 20:14]
Store bedeDags afskaffels...
af
jj-
[17, Marts 2026 - 20:42]
Mørk chokolade
af
jj-
[12, Marts 2026 - 20:22]
Google ads:
DR-Nyheder
Anklagemyndighedens telefoner virker igen
Serbiens præsident har opløst parlamentet
Stor øvelse vil udløse skud og høje brag
Flere værnepligtige bliver i Forsvaret, viser ny analyse
69-årig affyrede skud tæt forbi mands hoved under skænderi
Ingen direkte regionaltog mellem Københavns Lufthavn og Slagelse
Politiet har afgivet varselsskud nær Ringsted
Toldkrig mellem USA og Canada: Trump vil forbyde import af alkohol og mejeriprodukter
Efter næsten 20 år i Folketinget: Venstre-veteran vil være borgmesterkandidat i Silkeborg
Serbien skal til valg den 25. oktober
Ni afgange mellem København og London aflyst
Regeringsparti presser forsvarsminister i sag om arktiske soldater: 'Forældet' princip skal have et eftersyn
Israel vil lukke britisk konsulat i Jerusalem
Teknisk problem påvirker flytrafikken fra Storbritannien
El-løbehjul blev målt til at kunne køre 146 kilometer i timen
S-togtrafik var standset på København Syd
Ny præsident for Højesteret er valgt
Stevie Wonder giver koncert i Danmark for første gang i 12 år
40-årig mand anholdt for blufærdighedskrænkelser ved skole
Dansk eksport satte rekord i juli
Nyt fra ing.dk
Enige eksperter: Ja – AI, sociale medier og skærme er medvirkende årsager til laveste PISA-resultater
Knap 200 nybyggede boliger skal rives ned i København: Læs forklaringen her
Regeringen er på bar bund: Nu kræver eksperter svar om datacentres elforbrug
OpenAI påstår at have løst kæmpe matematikgåde: Nu slås forskere om æren og én mio. dollars
Trafikanter blæser på bomme, blink og klokker: Markant stigning i antallet af nærved-ulykker
Opsigtsvækkende eksperiment mod oversvømmelser: Lad vandet fosse ind
Forkert stål og ekstra regninger: Her lægger Banedanmark og leverandørerne arm i Danmarks store eltogs-projekt
Hundredevis af mapper med bevismateriale slettet af politiets nye it-system
Politiker raser over budgetkaos hos Energiø Bornholm: »Det skriger til himlen«
Kamp om havbunden: Jyske kommuner vil stoppe sugning af sten og grus til Nordsjælland
Dansk virksomhed presset til at skrotte nye datacentre: El-kaos halverer projekterne
Danske elever har aldrig været dummere på papiret: »Et trafikuheld i slowmotion«
Bilfabrik slået yderligere i knæ: Nedlægger 4000 stillinger
Energibranchen i opråb: Akutplan for elnettet spænder ben for en vigtig teknologi
Tv-kanal: Ukrainske F-16 mangler missiler – må bruge maskingeværet
Novo tester halvering af spildevand
Digitaliseringsstyrelsen i alvorlig brøler: Julie fik adgang til fremmeds følsomme papirer – og blev bedt om at lede efter mere
Landmænd skal være 'utrolig uheldige' for at blive fanget i lovbrud: Myndigheder tjekker kun én procent
Rumfartøjer kom til Merkur efter kringlet tur: Nu skal planetens mysterier afsløres
Rigsrevisionen med skarp kritik af myndigheders havbrug-behandling: »Skader omkringliggende havmiljø«
Én fejl går igen, når små og mellemstore virksomheder vil automatisere
Leder: Skatteministeren må lægge vanvidsprojektet til ejendomsvurderinger frem under en kritisk lup
Statsrevisorer kalder pesticidkontrol 'stærkt foruroligende' - miljøminister lover at stramme op
Blogindlæg: Garbage In - Ejendomsvurdering Out
El-hungrende datacentre overvejer at bruge gas: »Det er katastrofalt«
Forsker: Afgørelse gør Wolt-budenes forsøg på overenskomst til karteldannelse
Super-El Niño vokser voldsomt: Verden mærker de værste konsekvenser i løbet af næste år
Den bøjer i vinden som en flagstang: Ny dansk vindmølle kan stilles op på en dag
Vestjysk vrede rammer ømt punkt: Eksperter udpeger fire overflødige megaprojekter
Mens protesterne vokser er 29 nye datacentre på vej mod Danmark: Her skal de ligge
Blogindlæg: Motortest på vej
Robotterne sat i fuld sving på danske fabrikker - men der er meget at lære af Kina
Synspunkt: Dansk Metal tager fejl: Kvanteteknologi har allerede fundet vej til fabriksgulvet
Henrik udskyder pensionen: »Jeg kan fortsætte arbejdet uden at få ondt i kroppen«
1975: Første gang i Danmark: Sallingsundbroen bygges i forspændt beton
Har fysikerne endelig fundet en partikel af mørkt stof?
PET ramt af slettefejl: Dømte kan være blevet sikkerhedsgodkendt
Kvælstofkampen kører på både fakta og fup
Rigspolitiet lukker møgsag: Tusindvis af straffesager vil aldrig blive undersøgt
Energinets nødplan afvist: »Det er en katastrofe«
Efter sukker-chok i Nakskov: Fjernvarmen tvunget til at futte mere udskældt biomasse af
Er Novos AI-revolution blevet et datacenter for Vejle Kommune?
Vilde skridt: Trump truer datacenter-skeptikere og forsøger at påvirke afgørende retssag mod OpenAI
Elnettet er rødglødende: Teknisk stemme har tre bud på at lette presset
Børneattester kan være ramt af bekymrende fejl hos politiet: »Det er meget alvorligt«
Første af sin slags i Europa: Fabrik i København skal fremstille kvantechips
Novos supercomputer skifter hænder efter rødt regnskab: Her er den nye plan
Fløjkrig i Viborg Byråd: Politikere forhaler afgørelse om omstridt vandkraftværk
Politikere indkaldt til hastemøde: Rigspolitichef vil afsløre ny sag om it-fejl
Våd klud i ansigtet på støjramte borgere: Overdækket motorvej koster kassen og hjælper kun lidt