* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!  (Læst 7337 gange)

DRAH

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
« Dato: 29, Marts 2019 - 11:13 »
Hej,


Vi har et problem med at få fjernet noget materiale fra indersiden, i toppen af hætterne på nogle ventilløftere.. Hætterne er hhv 6.00 og 7.00mm i diameter på indersiden. Det er et ekstremt hårdt materiale de er udfærdiget af..

Jeg har 3D printet nogle holdere som gør at man kan holde dem ordentligt fast i en maskin-skruestik. Men det fræsejern vi har købt til at gøre arbejdet er ikke hårdt nok. Hætten er hul og flad i toppen inden i. Materialet er "Nitrid hærdet overflade, HRC50.

Jeg havde tænk på et diamantbor som dem de har i Bauhaus https://www.bauhaus.dk/craftomat-diamantbor-easydry-6-mm.html, men er bestemt ikke sikker på de er hårdføre nok. Og heller ikke på at det er den rigtige type bor at bruge. Materialet skal jo transporteres væk på en måde.

Så derfor skriver jeg til jer, i håb om at der sidder et klogere hoved end jeg med et forslag til en løsning ;)

På forhånd tak

VH
Dan

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
« Svar #1 Dato: 31, Marts 2019 - 11:15 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne.  Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.

En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.

Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.

Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også  kunne klare det.
Jørgen Harbst

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
« Svar #2 Dato: 31, Marts 2019 - 11:25 »
Se hårdmetalfilene et stykke ned på dette dokument :

https://billeder.sanistaal.dk/LEV/000483/1/PDF_AFSNIT%208.PDF

Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
« Svar #3 Dato: 31, Marts 2019 - 22:13 »
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030


DRAH

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
« Svar #4 Dato: 06, April 2019 - 09:05 »

Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne.  Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også  kunne klare det.



Hej Harbst,

Jeg får indført lidt flere specs på de omtalte hætter. Jeg uploader et par billeder der viser det.

Jeg har tænkt det samme som dig mht til hærdningen. Men man kan varme det op igen til mellem (gul og blå) og så hærde det igen. Det er lidt upræcist, men vel bedre end intet. Det skal jeg heldigvis ikke tage mig af ;)
Tak for linket. Jeg synes enkelt-afretterne ser spændende ud! Lad mig uploade billederne og yderligere specs, og se hvad du/I mener om det ... Har du set det Bent har skrevet?

-----

Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030



Hej Bent,

Tak skal du have. Den ser vi på nu! Jeg uploader specs og billeder. Ser frem til at høre jeres mening om det.

Indtil videre, tusind tak...


Venligst
Dan


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil

DRAH

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
« Svar #6 Dato: 25, April 2019 - 01:52 »
Hej igen,


Tusind tak for hjælpen venner! Nu vil vi forsøge med et par af de ting vi har fundet frem til her og så ser vi hvordan det går- Lørdag næste, skal kareten på felt og testes og dagen efter på bane. Hvis "hætterne" holder under testen bliver de brugt på banen. Jeg melder tilbage med udfaldet..

Igen, tak for hjælpen ;)

Vh
Dan

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk