* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 53
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33

Forfatter Emne: Akryl - glas tætning  (Læst 5955 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Akryl - glas tætning
« Dato: 29, April 2019 - 19:42 »
Nu drypper det igen ned fra taget i min veranda.

Det er en konstruktion som minder om drivhuse, aluprofiler med sider og tag af hærdede glasplader. Glaspladerne er monteret med silicone-fugemiddel og det har en enorm styrke (fandt jeg ud af da jeg måtte udskifte en af pladerne i døren med plast for at montere en kattelem).

Det specielle ved konstruktionen er at overgangen mellem tag og den lodrette langside består af buede akrylplader!
I denne overgang overlapper tagets glas akrylpladerne med ca 20mm - hvilket viser sig at være alt for lidt. Regnvand, som egentlig burde løbe af finder alligevel vej opad imellem pladesamlingen, og ind på gulvet.

Der burde nok have været en form for pakning i samlingen men det er der ikke. Min søgning efter fugemateriale som kan hæfte udendørs på akryl har ikke givet resultat. Indvendigt er det desværre umuligt at komme til samlingen fordi den skjules af alu-profilet. Men på ydersiden har jeg forsøgt at fuge overgangen med noget som måske kan hæfte på akryl, husker ikke lige hvad det hedder.
Men ak, den fuge falder simpelthen af efter nogen tid.

Nogen gode ideer?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Akryl - glas tætning
« Svar #1 Dato: 29, April 2019 - 19:50 »
Har du prøvet at se her?

https://acrylplader.dk/spoergsmaal-og-svar/limning.aspx

Deres anvisninger af to slags siliconefuger virker seriøs.

Metylenchlorid er noget stads, som du nok skal holde dig fra. Jeg har selv i min ungdom limet akryl med kloroform, som er nærtbeslægtet med methylenchlorid, men er endnu giftigere og ikke til at få fat i for almindelige mennesker.
Og som jeg fostår det, er dit problem jo også at lime akryl til et andet materiale, så det duer slet ikke.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Akryl - glas tætning
« Svar #2 Dato: 29, April 2019 - 20:58 »
En egentlig limfuge er der ikke tale om, da akrylpladerne er tynde og altså lidt bøjelige over bredden på ca 600mm. Desuden er overlapningen jo altså gammel med vand imellem, så det bedste var en fleksibel fuge jeg kan lægge på udendørs i kanten men ikke imellem selve overlapningen. Ja, en tegning havde været god.
Hvis det havde været glas mod glas ville jeg blot have brugt en simpel siliconefugemasse.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Akryl - glas tætning
« Svar #3 Dato: 30, April 2019 - 00:37 »
Kan du evt. montere en form for "dryptud" - f.eks. en aluprofil-liste som limes op under tagpladerne.
Aluprofilerne kan købes i de fleste byggemarkeder. De sælges i mange forskellige størrelser.
https://www.silvan.dk/pn-vinkelprofil-alu-10-mm-10-mm-1000-mm?id=2760-1832511
Måske kan denne lim bruges til montering af listerne: https://www.interglas.dk/lim_til_plexiglas_og_akryl___acrifix_116-p-554.html
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Akryl - glas tætning
« Svar #4 Dato: 30, April 2019 - 19:57 »
Tak for indslag.

Jeg har netop checket målene, akrylpladen er 3mm tyk, glaspladen 4mm og overlapningen 20mm.

Jeg har besluttet at forsøge med lidt indsprøjtning (i overlapningen) med Marine sealant fra Biltema, eller Danalim 522.
Begge er MS polymer som angiveligt hæfter på næsten alt, plus klarer +/-25% bevægelser og forbliver fleksible.

Det sværeste bliver nok rengøring imellem de tætsiddende flader.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk