Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Effektivitet af elmotor i bil.

(1/1)

Mikker:
Hej. Jeg har købt en ren el-bil, Hyundai Kona med det store batteri, 64 KW.  Jeg har købt udelukkende for miljøets skyld................NOT, men fordi det er sjovt. Nogle her der kan fortælle om virkningsgraden af sådan en motor?  Tesla skriver at de har fået mere ud af deres motor: "Det sker vel at mærke uden at øge effekten på det store 100 kWh batteri i den kraftige Model S. I stedet får modellen nye elmotorer, der med ny gearing, nye lejer og forbedret smøring og køling både får flere kræfter og kører længere på en opladning."  Mit spørgsmål er egentlig om hvor meget man kan forbedre en elmotors effektitivt?

Bent Andersen:
Der er ikke meget at hente. Svjv bruger Tesla 3-fasede induktionsmotorer med FOC, hvor effektiviteten i selve motoren ligger over 90%. Det samme gælder permanentmagnet synkronmotoren i din Kona. Man kunne selvfølgelig bruge sølv i stedet for kobber til viklingerne, men det giver et prisproblem.

Det eneste man kan gøre er, at formindske tab i transmission og lejer, og det er jo netop hvad de henviser til.

jj-:

--- Citat fra: Mikker ---Mit spørgsmål er egentlig om hvor meget man kan forbedre en elmotors effektitivt?
--- Afslutning på citat ---

High-efficiency motors and sustainability - Electric Motor Engineering.
https://www.electricmotorengineering.com/high-efficiency-motors-and-sustainability/

ABB motor sets world record in energy efficiency – saves half a million dollars.
https://new.abb.com/news/detail/1789/ABB-motor-sets-world-record-in-energy-efficiency-saves-half-a-million-dollars

Another way to make an energy efficient motor _ Machine Design.
https://www.machinedesign.com/motorsdrives/another-way-make-energy-efficient-motor

HOW ITS MADE: Tesla Electric Motor Manufacture
https://youtu.be/v66vBb1FK2k

Mvh jj

harbst:
Tabene i en elmotor  skyldes både  strømvarme i kobberet ( eller sølvet)  og tabebne i jernet. Jerntabet kan igen deles i hysteresetab og i hvirvelstrømstab.  Derfor er der meget at vinde med at vælge det rigtige jern, laminere det og holde en lav magnetisk feltstyrke. det sidste betyder mere jern og dårligere plads til kobberviklingen, som igen øger strømvarmetabet. Optimeringen er ikke så enkel.

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version