* * *
Medlemmer
  • Total antal medlemmer: 586
  • Sidste: Victobak
Statistik
  • Total antal indlæg: 15071
  • Total antal emner: 1430
  • Flest online idag: 26
  • Flest på samme tid: 179
  • (26, Januar 2011 - 01:35)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 22
I alt: 23

Forfatter Emne: Effektivitet af elmotor i bil.  (Læst 395 gange)

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
Effektivitet af elmotor i bil.
« Dato: 06, Maj 2019 - 20:41 »
Hej. Jeg har købt en ren el-bil, Hyundai Kona med det store batteri, 64 KW.  Jeg har købt udelukkende for miljøets skyld................NOT, men fordi det er sjovt. Nogle her der kan fortælle om virkningsgraden af sådan en motor?  Tesla skriver at de har fået mere ud af deres motor: "Det sker vel at mærke uden at øge effekten på det store 100 kWh batteri i den kraftige Model S. I stedet får modellen nye elmotorer, der med ny gearing, nye lejer og forbedret smøring og køling både får flere kræfter og kører længere på en opladning."  Mit spørgsmål er egentlig om hvor meget man kan forbedre en elmotors effektitivt?
« Senest Redigeret: 06, Maj 2019 - 20:45 af Mikker »

Bent Andersen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 586
    • Vis profil
Sv: Effektivitet af elmotor i bil.
« Svar #1 Dato: 08, Maj 2019 - 11:11 »
Der er ikke meget at hente. Svjv bruger Tesla 3-fasede induktionsmotorer med FOC, hvor effektiviteten i selve motoren ligger over 90%. Det samme gælder permanentmagnet synkronmotoren i din Kona. Man kunne selvfølgelig bruge sølv i stedet for kobber til viklingerne, men det giver et prisproblem.

Det eneste man kan gøre er, at formindske tab i transmission og lejer, og det er jo netop hvad de henviser til.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 987
    • Vis profil
Sv: Effektivitet af elmotor i bil.
« Svar #2 Dato: 10, Maj 2019 - 18:45 »
Citat fra: Mikker
Mit spørgsmål er egentlig om hvor meget man kan forbedre en elmotors effektitivt?

High-efficiency motors and sustainability - Electric Motor Engineering.
https://www.electricmotorengineering.com/high-efficiency-motors-and-sustainability/

ABB motor sets world record in energy efficiency – saves half a million dollars.
https://new.abb.com/news/detail/1789/ABB-motor-sets-world-record-in-energy-efficiency-saves-half-a-million-dollars

Another way to make an energy efficient motor _ Machine Design.
https://www.machinedesign.com/motorsdrives/another-way-make-energy-efficient-motor

HOW ITS MADE: Tesla Electric Motor Manufacture
https://youtu.be/v66vBb1FK2k

Mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.342
    • Vis profil
Sv: Effektivitet af elmotor i bil.
« Svar #3 Dato: 11, Maj 2019 - 23:44 »
Tabene i en elmotor  skyldes både  strømvarme i kobberet ( eller sølvet)  og tabebne i jernet. Jerntabet kan igen deles i hysteresetab og i hvirvelstrømstab.  Derfor er der meget at vinde med at vælge det rigtige jern, laminere det og holde en lav magnetisk feltstyrke. det sidste betyder mere jern og dårligere plads til kobberviklingen, som igen øger strømvarmetabet. Optimeringen er ikke så enkel.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:


DR-Nyheder

Nyt fra ing.dk