* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Ældre Laptop - at vække den til live igen  (Læst 31330 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #15 Dato: 03, Juli 2019 - 16:26 »
Hvis miraklernes tid ikke er forbi, så er der  en mulighed for at den kan være her i dag.

Så kommer tiden med partitionering og hvad der nok vil være uvant for jer: At finde og fjerne de programdele der automatisk henter visse ting ned som for eksempel levende billeder og lyd samt opdateringer.

Takker meget,
Søren

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #16 Dato: 03, Juli 2019 - 16:34 »
Hvad vi ikke kan svare på i dette forum, kan de ovre på https://ubuntudanmark.dk/forum/
Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #17 Dato: 03, Juli 2019 - 21:54 »
Hvis miraklernes tid ikke er forbi, så er der  en mulighed for at den kan være her i dag.

Så kommer tiden med partitionering og hvad der nok vil være uvant for jer: At finde og fjerne de programdele der automatisk henter visse ting ned som for eksempel levende billeder og lyd samt opdateringer.

Takker meget,
Søren

Så er du meget optimistisk, Deutsche Post siger 4...5 dage.

Lubuntu selv laver ikke ballade med billeder, animationer osv. Jeg kvajede mig for nogle dage siden og måtte lave en ny installation. Jeg observerede at under installationen sker der næsten intet på netværket, så det er meget begrænset hvad den henter.
Det er mere et spørgsmål om dine browser indstillinger.

Jeg har vedlagt en stick med Opera 45 (32-bit) og Opera 62 (64-bit) samt et lille dokument om mine erfaringer og et par tips.

Det danske Ubuntu Forum ser ud som en død sild, der sker ikke meget. Jeg kan anbefale det "store forum":
https://ubuntuforums.org/index.php


Held og Lykke,

Bent.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #18 Dato: 10, Juli 2019 - 19:36 »
Jeg prøvede såvel 64- som 32 bit Lubuntu til en gammel HP Elitebook 2530P med Core2 due processor L9400 1,86GHz

Det trådløse netværkskort blev ikke fundet, og efter installation på harddisken ville maskinen ikke starte op fra samme.

Linux er og bliver Linux. Jeg prøver måske igen om endnu 5 år.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #19 Dato: 10, Juli 2019 - 22:32 »
Jeg prøvede såvel 64- som 32 bit Lubuntu til en gammel HP Elitebook 2530P med Core2 due processor L9400 1,86GHz
...
Linux er og bliver Linux. Jeg prøver måske igen om endnu 5 år.
Du skal ikke vente yderligere 5 med den laptop, for så kommer det aldrig til at virke.

Jeg googlede "hp elitebook 2530p linux" og fandt problemløsninger på installering af linux dateret 2010.

Problemet er at hp ikke kan nøjes med en standard installation men skal have hp-linux drivere til modem og grafikkort. De findes på hp's hjemmeside. Jeg tror derfor ikke du får en smal lubuntu til at virke.

Du skal nok op i en størrelse ubuntu 18.04 - som er den sidste 32 bit
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #20 Dato: 10, Juli 2019 - 22:42 »
Problemet med Linux instruktioner er at de er lavet af computernørder, som springer 1-25 "indlysende" trin over.

"Hvis vi er nødt til at fortælle det, vil du alligevel ikke forstå det"

Selvfølgelig vil jeg om 5 år prøve med en 5-10 år nyere laptop

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #21 Dato: 10, Juli 2019 - 23:57 »
Så kom julemanden!

Jeg er meget taknemmelig for hjælpen, og jeg er ikke helt så bange som enkelte af jer for at der ikke skal komme noget brugbart ud af det, trods alt har jeg prøvet det en del gange. Det kan være at der går et par dage, da jeg har noget der gerne skulle ud af huset fra en (kendt) computer. Derefter har jeg god tid.

Tak for hjælpen, jeg vender tilbage,

Søren Basbøll

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #22 Dato: 11, Juli 2019 - 18:06 »
Jeg prøvede såvel 64- som 32 bit Lubuntu til en gammel HP Elitebook 2530P med Core2 due processor L9400 1,86GHz

Det trådløse netværkskort blev ikke fundet, og efter installation på harddisken ville maskinen ikke starte op fra samme.

Linux er og bliver Linux. Jeg prøver måske igen om endnu 5 år.

Jeg tror ikke problemet lå i Lubuntu, men i din BIOS. Den skal stilles tilbage til fabriksindstillingerne. Jeg har prøvet adskillige installationer uden vanskeligheder overhovedet. Selv touch-tasterne over tastaturet virker efter hensigten, ditto WLAN, BT, Ethernet, USB osv.

En Lubuntu 19.04 (64-bit) burde virke med det samme, men tænk på at installationen tager 45 min. til en time.
« Senest Redigeret: 11, Juli 2019 - 18:11 af Bent Andersen »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #23 Dato: 13, Juli 2019 - 23:35 »
Blot som ekstra information:
Her er et screenshot af mit skrivebord under Lubuntu 19.04 (.jpg, 62 KB). Der er alt hvad jeg behøver. Og det kører super-stabilt.

@E. Tranberg: kan det tænkes at du overså installationens trin 2? DVDen er ikke nok, derefter skal man klikke på "Install Lubuntu" på skrivebordet.


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #24 Dato: 23, Juli 2019 - 03:07 »
Jeg klikkede skam på "install Lubuntu", men maskinen kunne ikke boote fra harddisken bagefter.

 

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #25 Dato: 23, Juli 2019 - 23:36 »
Jeg klikkede skam på "install Lubuntu", men maskinen kunne ikke boote fra harddisken bagefter.

Jo den kan.
Hvis du nåede så langt i installationen at din DVD blev smidt ud, eller du blev opfordret til at fjerne dit installationsmedium er alt i orden.

Derefter har du bootproblemer (tror du). Men Lubuntu har gjort det rigtigt, problemet ligger et andet sted.

HP og andre har tilsluttet sig et konsortium som promoverer TPM = "Trusted Platform Module" som er hardware kryptering. Netop det problem løber OSS eller Linux/Lubuntu ind i.
Jeg ved ikke hvordan Lubuntu omgår problemet, men fakta er at den kommer igennem. Men efter installationen kan du have op til en times "black screen" mens krypteringen bliver bearbejdet.

Det kan heldigvis løses med et par linier i konfigurationen, derefter optræder det ikke igen.


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #26 Dato: 29, Juli 2019 - 16:45 »
Et par linjer i konfigurationen

Der hopper kæden af, for instruktionen er skrevet af edb-hajer til edb-hajer.

Minder mig om da man kæmpede med dosversionen af PKUnzip, hvor "hjælpen" bestod i en volapyk'sk opremsning af hele tastaturets specialtegn, så det lignede en taleboble hvor figuren bander.

http://ricardo.ecn.wfu.edu/~cottrell/pkzip.html#commandtrans

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #27 Dato: 30, Juli 2019 - 00:16 »
Tranberg, du har ikke forstået baggrunden for denne tråd.

Det handler om en HP 6910p laptop (som er en super-maskine), men hvor det ikke er muligt at geninstallere Windows.

Skal jeg smide den i skraldespanden? Nix.

Jeg har den nu kørende med Lubuntu, og den er bedre, mere stabil og hurtigere end den var med Win og den kan mere end dengang.

Din søgning mht. til din 2530p indeholder den samme tankefejl jeg havde: man tror at nyere versioner af Ubuntu ikke understøtter ældre maskiner.
Forkert! Alle drivere og support for ældre maskiner. findes stadig i de nye versioner.
Både du og jeg landede i "Microsoft- tænkning" hvor ældre hardware ikke understøttes og man kan smide maskinen væk.

Mht. til "nørdet". Hvis du anede hvor meget tid jeg brugte i forsøget på at geninstallede Win på denne maskine, og hvor meget jeg måtte nørde rundt for til sidst at opgive... ja, så kan jeg kun få latterkramper.
Hvorimod problemet med min Lubuntu installation kun varede en hurtig søgning, hvorefter det var løst.

Og "pkzip"? Den fyldte 42 KB og kunne alt. Senere overtog M$ den og lagde en grafisk overflade på og kaldte den WinZip. Så fyldte den 1,4 MB, var langsommere og kunne ikke det samme som pkzip.

« Senest Redigeret: 31, Juli 2019 - 20:35 af Bent Andersen »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #28 Dato: 30, Juli 2019 - 20:22 »
Bent, det er rigtig godt, at du har været så hjælpsom i forhold til Søren Basbøll.

Men vi er et par andre, der følger tråden af ren nysgerrighed, heriblandt Tranberg, som jeg tror du misforstår i det sidste spørgsmål.
Jeg har ikke hidtil blandet mig, men vil nu gerne tolke:


HP og andre har tilsluttet sig et konsortium som promoverer TPM = "Trusted Platform Module" som er hardware kryptering. Netop det problem løber OSS eller Linux/Lubuntu ind i.
Jeg ved ikke hvordan Lubuntu omgår problemet, men fakta er at den kommer igennem. Men efter installationen kan du have op til en times "black screen" mens krypteringen bliver bearbejdet.

Det kan heldigvis løses med et par linier i konfigurationen, derefter optræder det ikke igen.

Jeg tror Tranberg ligesom jeg og måske andre knap så nørdede læsere drømmer om at få "et par linjer kode" skrevet ud i klar tekst! Evt. med [navn] eller noget andet maskinspecifikt i firkantklammer, hvis der er noget af den slags i linjerne?
Og naturligvis med en antydning af, hvor de bør sættes ind!
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #29 Dato: 30, Juli 2019 - 21:17 »
Kære Alle,
jeg svarer gerne, men I må forstå at jeg kun er Lubuntu bruger siden de sidste uger. Jeg har for 15 år siden prøvet med Red Hat Linux, men opgav det, og havde derefter det samme indtryk af Linux som Tranberg.
Jeg er nu overbevist om det modsatte.

Jeg er helt våd bag ørerne mht. Ubuntu/Lubuntu/Linux og ved præcis nok til at være farlig :)

Problemet med visse HP og Lenovo laptops med Intel chipset ligger i TPM og diverse DRM blokeringer, altså kopibeskyttelse af film mm., hvor producenterne holder kortene tæt til kroppen.

OK, her kommer problem og løsning:

Hvis der under installationen og boot kommer fejlmeldinger á la denne:

[drm:drm_atomic_helper_commit_cleanup_done [drm_kms_helper]] *ERROR* [CRTC:26:pipe A] flip_done timed out

så løses det ved at ændre denne linie i /etc/default/grub

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

til:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash video=SVIDEO-1:d"

Derefter udføres kommandoen:

sudo update-grub

Genstart og problemet er væk.

Lad nu være med at spørge mig "hvorfor", for jeg ved det ikke. Her kommer vi tilbage til søgningen som jeg nævnte.

Eller måske kan Mikael hjælpe?


PS: "grub" står for "GRand Unified Bootloader" og styrer hele opstarten af Linux. /etc/default/grub er konfigurationsfilen dertil.

« Senest Redigeret: 30, Juli 2019 - 21:24 af Bent Andersen »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk