* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 77
I alt: 77

Forfatter Emne: Ældre Laptop - at vække den til live igen  (Læst 31426 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #30 Dato: 01, August 2019 - 10:09 »
Mit vidensniveau er minimum 2 stadier for lavt.

Med Windows kan jeg google fejlkoderne og via hardware ID finde de rette drivere, som af sig selv havner hvor de skal.

Med Linux forventes en helt anden grad af viden, som ikke bare opnås ved systematisk skimning af internetfora, hvilket ellers bringer mig langt med alt andet jeg har behov for eller lyst til at opnå viden om.

Det er en intelligensprøve, og jeg er tydeligvis dumpet



Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #31 Dato: 01, August 2019 - 16:19 »
For et par dage siden fik jeg så omsider lagt Lubuntuen ind, med skam at melde tog det længere tid end ventet at få noget andet ud af huset.

Endnu megen tak til Bendt og en pinlig ting er det at noget af det første jeg opdagede, var at Bendt havde sendt mig en PM en måned tidligere med et generøst tilbud som jeg ikke så fordi jeg normalt ikke tager billeder ned.

Selve indlægningen gav næsten ingen problemer for mig som nok må regnes for en krydsning mellem en snegl og en skildpadde. Det sværeste og til dels stadig uløste problem er i opsætningen af BIOS hvor min arvede kontorLenovo har fem mulige medier at BOOTe fra men giver mig kun mulighed for at vælge mellem de tre. Teksten er lidt kryptisk for de uindviede men kan gættes og ved simpelt hen at starte forfra lykkedes det at få fat i det rigtige medie, altså DVD'en. Bemærk at dette har intet med Linux at gøre, det er før vi er nået til OS.

Derefter BOOTes fra DVD'en, vejledningen følges, jeg valgte sideordnet partitionering hvilket her betyder 50% til hver, navn og password vælges og der tygges med nettet tændt i en syv pandekagers tid for mit vedkommende.

Jeg havde ingen problemer med den Intelbug som har været omtalt.

Der genstartes og så kører det.
--------------------------------
Problem: Jeg kan ikke uden videre ved start-up vælge det gamle OS og da jeg ikke har lært at skrive(password), kun at læse, er jeg uden e-mail pt. Jeg tror det siger mere om BIOS'en end om Linux.

Til gengæld lover jeg at se efter mine PM i dette forum.
---------------------------------
Så om selve Linux lidt mere en anden gang.

Hilsen og endnu en tak til Bendt,
Søren


« Senest Redigeret: 01, August 2019 - 16:25 af Søren Basbøll »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #32 Dato: 01, August 2019 - 20:41 »
Søren, tak for tilbagemeldingen, jeg er glad for at det fungerer.
En ting du vil opleve er, at alle opdateringer kun foregår over Internet, derfor er det i dit tilfælde en god ide at smide alle programmer væk som du ikke behøver (en update-kommando opdaterer alle installerede programmer).
Din GUI program-manager hedder "Muon" (du finder den i startmenuen), den er det bedste valg for deinstallering af GUI programmer.
Det første jeg smed ud var "fcitx", som er keyboard input på kinesisk (!)

Ikke-GUI programmer vedligeholdes over tekst-terminalen (ctrl-alt-T), men det behøver du kun sjældent.

God fornøjelse, og når du har spørgsmål, så skriv her

Bent.

« Senest Redigeret: 01, August 2019 - 20:49 af Bent Andersen »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #33 Dato: 01, August 2019 - 21:19 »
Mit vidensniveau er minimum 2 stadier for lavt.

Med Windows kan jeg google fejlkoderne og via hardware ID finde de rette drivere, som af sig selv havner hvor de skal.

Med Linux forventes en helt anden grad af viden, som ikke bare opnås ved systematisk skimning af internetfora, hvilket ellers bringer mig langt med alt andet jeg har behov for eller lyst til at opnå viden om.

Det er en intelligensprøve, og jeg er tydeligvis dumpetk

Tranberg, det ser jeg på en anden måde, du undervurderer dig selv.
Jeg tror, at både du og jeg er vokset op med DOS, hvor man fedtede rundt med "autoexec.bat" og "config.sys", hvorefter Windows 3.11 og 95 fulgte.
Dér lærte vi noget om PCer, som ikke nødvendigvis var det bedste, men trods alt...
Derfor er vi begge i en komfortzone med Windows, skønt Win 7 og Win 10 er en helt anden historie.

"Learning Curve" for Ubuntu er forbavsende kort i forhold til dengang, efter ca. 2 måneder er jeg kompetent som bruger, og jeg behøver slet ikke at optræde som administrator, det klarer det grafiske interface for mig. Problemet er nærmere at smide gammel (MS) ballast væk og se med nye øjne.

Mht. at finde løsninger til fejlmeddeleser i Ubuntu fungerer det præcis så godt som ved Windows.

Jeg forsøger ikke at overtale nogen til Linux, men beretter blot om mine egne erfaringer, som er milevidt fra, hvor Linux stod for 10 år siden.


Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #34 Dato: 01, August 2019 - 23:17 »
I øvrigt: her er det nyeste billede af mit skrivebord.

Der er kommet et meget vigtigt nyt program dertil: "Timeshift".

Det tager en backup af hele systemet, inkl. konfiguration (på HDD, extern HDD, USB-stick mm.).
Dvs. når man installerer noget nyt, og det ikke fungerer/crasher/ændrer ting, behøver man ikke en nyinstallation, men kan rulle alt tilbage til en tidligere tilstand inden for et par minutter. Genialt!!

Timeshift har fjernet min angst for at gøre noget forkert i en ukendt verden (Linux/Lubuntu) og givet mig mod til (lærerige) eksperimenter.

Skrevet fra min HP 6910p m. Lubuntu 19.04 :)

« Senest Redigeret: 01, August 2019 - 23:23 af Bent Andersen »

JPM

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #35 Dato: 01, August 2019 - 23:48 »
Hvis nogen af jer har løst til at prøve kræfter med Linux på lidt nyere hardware (7 - 8 år gammel) så er i velkommen til at spørge.
Jeg har selv rimelig god erfaring med Linux som Desktop.

jeg har 3 Lenovo thinkpads (7-8 år gammel) de kører alle 3 med Linux, (Linux Mint Mate 19.2).
jeg har sat alle 3 op med Dualboot Win10 og Linux.

Jeg har prøvet adskillige versioner af Linux, Ubuntu, Mint, openSuse, Fedora, mfl..
Jeg finder dog de Debian baserede Linux ( Ubuntu, Mint )varianter lettest at installere.

Men som sagt, har i lyst at prøve kræfter med Linux, så hjælper jeg gerne ....

Hilsen
John   

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #36 Dato: 03, August 2019 - 13:08 »
Nu har jeg også prøve kræfter med Lubunto og det er den letteste omgang installation af linux jeg nogensinde har prøvet (bortset fra NOOBS til Raspberry Pi).

Jeg har egentlig kun brug for en afspiller med konstant VPN adgang til dr.dk , der fejler de større linux distributioner ved at være lidt for komplicerede.

Når det er sagt, så forstår jeg godt Ebbe og frustrationerne over en laptop der er "bundet" til Vista. Har døjet med at få en Win7 til at køre på en sådan maskine og måtte give op!

Endelig, så nægter jeg at bruge computere uden SSD til styresystemet. Livet er for kort til at vente på en roterende disk!
vh.
Claus

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #37 Dato: 03, August 2019 - 14:58 »
De HP EliteBooks, der her er tale om, har jeg haft til at køre på Win 7, 8,1 og 10 uden problemer.

De ældste kører XP, af hensyn til kompabilitet med gammel soft- og ekstern hardware.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #38 Dato: 03, August 2019 - 20:27 »
Når det er sagt, så forstår jeg godt Ebbe og frustrationerne over en laptop der er "bundet" til Vista. Har døjet med at få en Win7 til at køre på en sådan maskine og måtte give op!

Det var nu min maskine der var født med Vista og downgraded til XP. Den mest hæslige kombination der findes, og umulig at opdatere/geninstallere.

Derfor også mit forsøg med Lubuntu (ren desperation), som førte til et lykkeligt resultat.

De første forsøg med "normal" Ubuntu viste at den er for tung til en 10 år gammel maskine, selv med 4 GB RAM. Lubuntu var udvejen, og LXQt som desktop environment er rent guld.

Bent.


Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #39 Dato: 04, August 2019 - 08:05 »
Jeg har som moderator flyttet Chrismark's indlæg til en selvstændig tråd.
(Undskyld Bent, din bemærkning "@chrismark: ny tråd, please, ingen hijacking. Tak." blev slettet i skyndingen - Det er sjældent at jeg bruger denne debatfunktion)
Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #40 Dato: 04, August 2019 - 18:16 »
Mikael, no probs, mit indlæg bidrog heller ikke til tråden :)


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #41 Dato: 04, August 2019 - 20:46 »
Det er nu ikke alt der virker som forventet.
På en ældre maskine virkede (kun måske) xubuntu.
Div. Win. programmer vil ikke gennem Wine.

Bent Andersen

  • Gæst
Update: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #42 Dato: 23, August 2019 - 21:49 »
Jeg har nu samlet erfaringer med min gamle HP 6910p med Lubuntu 19.04 - og de er gode.
Jeg har også oplevet katastrofer med mine eksperimenter, men Timeshift har reddet min røv hver eneste gang.

Min HP kører nu stabilt med tre brugere:
Mig selv (sagde hunden) som har admin rettigheder.
En gæstebruger som har de samme programmer, men ingen admin rettigheder.
En "Familie og Venner" bruger som er temmelig hjernedød, men har Office og Browser.

Alle har naturligvis et password ved login.

Og her er vi ved min fascination af Unix/Linux: brugeradministrationen er fantastisk og egentlig skudsikker.

Gæstebrugeren kan rode lidt rundt, men har 0 adgang til mine filer. Hvis hun/han vil ændre noget, kræver det et admin password som hun/han ikke har.
Familie og Venner login gør, at en 5-årig ikke kan ødelægge noget når hun/han slår i tasterne.

Alt i alt perfekt.

Enhver fil i Unix/Linux har en User/Group/Other tilknytning, hvilket gør adgangskontrol til en drøm. Denne tilknytning kan en administrator selvfølgelig ændre efter behov.

Min gamle HP er nu min PC #1, min langt nyere Dell med større skærm er min Web-maskine.

« Senest Redigeret: 24, August 2019 - 01:26 af Bent Andersen »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #43 Dato: 04, September 2019 - 20:36 »
Min 10 år gamle HP 6910p (Lubuntu 19.04) fik en gave i går: en 240 GB SSD som erstatning for den 120 GB HDD den er født med.
Resultat: boottid 25 s i stedet for 2 m.
Libre Office åbner indenfor 1..2 s.

Min gamle HP er nu hurtigere end min 2 år gamle Dell.

« Senest Redigeret: 04, September 2019 - 23:45 af Bent Andersen »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ældre Laptop - at vække den til live igen
« Svar #44 Dato: 07, September 2019 - 00:22 »
Med en del hjælp fik jeg installeret Debian på en tudsegammel HP Elitebook 2530, og alt virker.

Den kører nu også fint på Windows 7, men det er da opmuntrende.

Næste trin bliver at gentage successen på en xx60,xx70, eller xx80 Elitebook med SSD harddisk.

2530'eren bruger en ukurrant 2½" disk, der er uforholdsmæssig dyr som SSD

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk