* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 80
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 82
I alt: 82

Forfatter Emne: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start  (Læst 10532 gange)

madswp

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
« Dato: 18, Juni 2014 - 21:54 »
Hej Ingeniører

Jeg er en ung mand på 29 der kraftigt ønsker at starte på ingeniør uddannelsen. Enten elektronik eller maskin linjen.
Jeg er uddannet maskin mekaniker på 8'ende år, og alt fritiden går til reparation af styrbokse/controllere, programering/software justeringer af styrenheder til bilbranchen og landbrugsbranchen. Det har altid været teorien bag alle ting der har fascineret mig frem for selve mekaniker/diagnose arbejdet.
Jeg tog turen til Aalborg universitet (Esbjerg) til åbent hus og fik snakket meget med alle vejledere og studerende, angående min situation (hus, børn, Su osv) men kunne godt bruge lidt mere feedback fra jer som har taget uddannelsen (gerne i esbjerg) og er kommet i arbejde bagefter. Så jeg har et par spørgsmål:

Økonomi: hvordan fik i hverdagen til at hænge sammen økonomisk? jeg har en datter, kone og hus. Sidder ikke specielt hårdt i det men ender dog med en gæld på omkring 250.000kr (incl SU lån) efter 4.5år. Jeg har snakket med banken, og har fået et ja til at kunne gå i gang med uddannelsen. Er der noget hjælp at hente udover SU? jeg kan få knap 1500 ekstra om måneden grundet min datter. Tænker lidt på kørselspenge? Umiddelbart er svaret nej, fra vejlederen derovre. Dog har jeg kunne læse mig til andet på diverse fora.
Der er selvfølgelig mulighed for at tage ekstra arbejde i ferierne.
Jeg har 100 km hver vej. Og offentlig transport er ikke en mulighed! (over 3 timer hver vej med massere af ventetid)