* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 80
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 82
I alt: 82

Forfatter Emne: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start  (Læst 10532 gange)

madswp

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
« Dato: 18, Juni 2014 - 21:54 »
Hej Ingeniører

Jeg er en ung mand på 29 der kraftigt ønsker at starte på ingeniør uddannelsen. Enten elektronik eller maskin linjen.
Jeg er uddannet maskin mekaniker på 8'ende år, og alt fritiden går til reparation af styrbokse/controllere, programering/software justeringer af styrenheder til bilbranchen og landbrugsbranchen. Det har altid været teorien bag alle ting der har fascineret mig frem for selve mekaniker/diagnose arbejdet.
Jeg tog turen til Aalborg universitet (Esbjerg) til åbent hus og fik snakket meget med alle vejledere og studerende, angående min situation (hus, børn, Su osv) men kunne godt bruge lidt mere feedback fra jer som har taget uddannelsen (gerne i esbjerg) og er kommet i arbejde bagefter. Så jeg har et par spørgsmål:

Økonomi: hvordan fik i hverdagen til at hænge sammen økonomisk? jeg har en datter, kone og hus. Sidder ikke specielt hårdt i det men ender dog med en gæld på omkring 250.000kr (incl SU lån) efter 4.5år. Jeg har snakket med banken, og har fået et ja til at kunne gå i gang med uddannelsen. Er der noget hjælp at hente udover SU? jeg kan få knap 1500 ekstra om måneden grundet min datter. Tænker lidt på kørselspenge? Umiddelbart er svaret nej, fra vejlederen derovre. Dog har jeg kunne læse mig til andet på diverse fora.
Der er selvfølgelig mulighed for at tage ekstra arbejde i ferierne.
Jeg har 100 km hver vej. Og offentlig transport er ikke en mulighed! (over 3 timer hver vej med massere af ventetid)

Aalborg universitet Esbjerg: Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt feedback fra folk der har taget uddannelsen derovre. Var i glade for skolen? hvorfor? hvordan lagde niveauet for undervisningen? var der tid til at tage sig af elever der eksempelvis havde svært ved et fag?
Selvfølgelig også angående adgangskurset med dansk, engelsk, matematik, fysik og kemi. Kunne i følge med på trods det var 10 år siden i sidst havde haft undervisning inden for dette (i mit tilfælde, har dog altid været glad for engelsk, matematik og fysik)
Odense universitet kunne dog også være en mulighed da jeg bor lige midt imellem.

Arbejdet: Hvad siger i til arbejdet bag efter? Er i tilfredse med det i laver? Hvordan forløber hverdagen for dig? Med henhold til hvordan tiden er fordelt på de forskellige arbejdsopgaver?
Kunne I få arbejde efter uddannelsen?

Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at høre fra maskin og elektronik ingeniører, men alt feedback er meget værdsat.


Mads


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
« Svar #1 Dato: 19, Juni 2014 - 09:58 »
Jeg kan kun svare på et enkelt af dine spørgsmål, nemlig om kørselsgodtgørelse:
Der er (dybt urimeligt, men sandt!) ikke politisk vilje til at anse videregående uddannelse som arbejde, og SKAT godkender konsekvent ikke kørselsfradrag til uddannelse. Spørgsmålet om uddannelse-arbejde har i flere varianter været rejst nogle gange i Folketinget med samme resultat, så du vil helt klart tabe en skattesag, hvis du forsøger på dette område.
Jeg kan ikke afvise, at andre i din situation er sluppet afsted med det, men så er det fordi SKAT ikke har opdaget deres ændrede status - kontrollen er ikke 100%.
Løsningen kunne være et studiejob - helst et lille et, som til gengæld skal passes dagligt - eller gå med aviser om morgenen i Esbjerg inden du møder på Uni. Det er ARBEJDE og giver fuldt kørselsfradrag for de dage du udfører arbejdet!

Mine studieerfaringer er for gamle og for anderledes til at have interesse for dig, men skattespørgsmål er for alle aldre  ;)
Mvh. Morten Jødal

madswp

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
« Svar #2 Dato: 08, Juli 2014 - 21:16 »
Mange tak for svaret Morten Jødal.
Jeg har dog undersøgt sagen nærmere angående økonomien under uddannelse, og er blevet godtkendt til kørselspenge (ikke fradrag). Har man sammenlagt over 2 timers ventetid med offentlig transport dagligt har man mulighed for at søge. Jeg er netop godkendt til at kunne få kørselspenge.
Hvis andre overvejer det samme kan jeg fortælle at man pt. får 13.83 kr pr. km kørsel om dagen udbetalt pr måned. dvs i mit tilfælde 200km/dag * 13.83 = 2766 kr pr måned hvoraf man skal trække 598 fra (egenbetaling). dvs. 2168kr udbetalt. Disse skal dog indberettes og betales B skat af.
Derudover er der en smule at hente ved tilskud til dagpleje af småbørn.

Ingen der har lyst til at fortælle en smule om deres hverdag som ingeniør? hvad med dig morten, hvordan oplever du din hverdag som ingeniør?  ;)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
« Svar #3 Dato: 09, Juli 2014 - 12:41 »
Hej Mads.

Tillykke med dit kørselstilskud.
Den ordning kendte jeg ikke.

Din hverdag som ingeniør vil blive meget forskellig alt efter om du skal arbejde med salg, produktion, planlægning eller (som jeg selv) udvikling. Men fælles for retningerne er, at ingeniører almindeligvis har en høj grad af ansvar for deres job og derfor ofte en betydelig selvbestemmelse. Når du har mod på det, er jeg sikker på du vil synes om forandringen.
Mine uddannelsesoplevelser kommer fra hhv. AU og DTU, og de er så gamle, at jeg nu er gået på pension. Dertil blev jeg så glad for undervisning, at det kom til at fylde mere af min karriere end egentligt ingeniørarbejde.  Og selv om jeg for få år siden var medlem af censorkorpset på AAU og mødte en del af de studerende der, kender jeg kun afdelingen i Esbjerg af løs omtale.
Så jeg må fastholde, at mine erfaringer er værdiløse for dig - håber du får andre til at bide på.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk