* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Højt at flyve  (Læst 7528 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Højt at flyve
« Dato: 27, Juni 2019 - 22:31 »
Har i dag fløjet tværs gennem Europa - fra Køln via München til Beograd - første hop i en Airbus 210.
Jeg fik sidste plads på række nr 32 og med 6 sæder på hver række giver det 180 passagerer!

Som den kvikke læser du er, har du allerede regnet ud at 2 tal i talrækken 1-32 er sprunget over.
Det ene tal er 13.
13 er åbenbart et uheldigt tal så den række sæder eksisterer ikke i fly.

Men, dette fly manglede også række 17.
Hvad særligt er der ved tallet 17?

Jeg havde jo ikke købt business-class og jeg er ikke goldmember/eurobunus-kunde, så jeg må jo kæmpe mig igennem flyet udenom folk der løber fem og tilbage med deres - alt for store - kabine-kufferter for at finde plads. Det var lidt af et kaos, så vi missede en slot-tid og blev dermed 20 minutter forsinket.

Da vi så skulle af flyet igen, var kaos endnu større fordi folk bare vælter ud i midtergangen, maser sig frem og tilbage for at finde deres - alt for store - kabine-kuffert, Spærrer for trafikken fordi konen, kæresten, kollegaen eller børnene også skal med ud af flyet i samlet flok.

Alt i alt skabes der bare et kaos som med lidt smart tænkning kunne reduceres og gøre at flyet blev fyldt eller tømt hurtigere.

Tidligere videnskabelige udregninger har vist at, hvis vi alle starter bilen når der bliver grønt i stedet for når vi ser den forankørende begynder at bevæge sig, så vil der komme 20% flere biler med i den grønne bølge.

Og i sidste uge kom det frem at, hvis folk står stille på en rulletrappe så kan man flytte folk 20% hurtigere op fra undergrundsbanen i London.

Hvis nu flyet blev fyldt bagfra (hvis jeg var kommet først ombord). Hvor meget tid kunne flyselskabet så spare?
og ligeledes ved tømning at bagerste række gik først fra borde og så fremdeles, hvad kunne der så spares af tid?

Mikael

PS. Den missede slot-tid havde nær kostet Lufthansa 250€ til mig, samt ombookning af billet og en ekstra flyvetur München-Frankfurt. Nu holdt man i stedet flyet tilbage i 15 minutter så jeg kom med, men andre passagerer som skulle videre fra Beograds lufthavn til Sarajevo fik til gengæld lidt travlt da jeg nåede mit mål.

PPS. Det samme skete egentlig tidligere på ugen da jeg fløj til Køln. her var jeg så forsinket i ankomst til München, at Lufthansa automatisk ombookede min billet mens jeg hang i uften til en efterfølgende indenrigsafgang 2 timer senere. Da jeg således ikke var mere end 3 timer forsinket - har jeg ikke krav på erstatning.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Højt at flyve
« Svar #1 Dato: 27, Juni 2019 - 23:23 »
17 er et ulykkestal for italienere, ligesom 13 er for de fleste andre. På Alitalia fly er der ingen række 17 og det er sandsynligt, at andre europæiske flyselskaber også undgår 17.

MvH.


SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Højt at flyve
« Svar #2 Dato: 29, Juni 2019 - 15:11 »
Jeg har lagt mærke til det samme. Min egen teori er at det ville gå meget hurtigere at få tømt flyet, hvis dem der sidder ved gangen får lov til at gå fra borde først og ellers derefter give prioritet til dem som er klar til at gå fra borde. Det er også min oplevelse at det mest er single-rejsende der har overskud til at se problemet. Stort set alle der rejser i grupper har travlt med at holde styr på troperne og alt håndbagage mm. og lægger slet ikke mærke til når de danner en prop for alle de andre.

Jeg har også set at discountselskaberne har en lidt strammere tone over for passagerne ved boarding end f.eks. lufthansa. Så er der også rigtig mange der er begyndt med regler om at man kun må have en lille taske med som håndbagage, med mindre man køber et dyrere billet og endeligt har jeg lagt mærke til at salget af priority boarding og valg af sæde også bliver promoveret mere. Så jeg tror egentlig de er ved at lave en forretning ud af kaos'et, i hvert fald ved boarding.

I USA er det meget udbredt med sektionsboarding, men det gør nu ikke den store forskel.

Når jeg har flyvninger med forbindelser forsøger jeg altid at vælge et sæde forrest i flyet. Så er jeg hurtigere ude og kan nå det næste fly, afhængig af ventetiden imellem de to flyvninger. Efter de nye regler om kompensation har jeg dog også spekuleret i det modsatte, men aldrig lykkedes med det selvom jeg har været på flere flyvninger med 45 minutters stopover i FRA!
Da ombooking nu sker fuldautomatisk og man typisk har sin nye billet via WA, email eller sms, allerede inden man har forladt det forsinkede fly, så duer tricket kun når den videre flyvning er til mindre lufthavne med få flyvninger - ellers er chancen for at de får en frem med mindre end 2-3 timers forsinkelse alt for stor ;o)


vh.
Claus

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Højt at flyve
« Svar #3 Dato: 29, Juni 2019 - 22:10 »
Jeg har heller ikke fattet at dem der er forrest i flyet skal først ombord, det giver da de største problemer. Jeg sidder som regel længst tilbage og venter til sidste øjeblik med at komme ombord. Hvorfor skal jeg skynde mig ind i flyet og vente?

Det næste som jeg som regel griner af er at når så flyet er landet og "ding" lyder rejser folk sig op i hele flyet og står krumbøjet i op til 5 minutter for at komme ud, jeg selv sidder på min plads og venter til der er plads til at jeg kan rejse mig.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Højt at flyve
« Svar #4 Dato: 30, Juni 2019 - 20:08 »
For mange år siden, da Molslinien åbnede, blev jeg dybt imponeret over, at de uden problemer kunne tømme og fylde en færge på 10 minutter, så de kun behøvede at regne et kvarter fra ankomst til næste afgang.
Jeg sejler sjældnere med Molslinien nu, men har hver gang konstateret, at de fortsat er mere effektive end alle andre færgeselskaber på dette område. Molslinien åbnede i 1966, så de andre har da ellers haft god tid til at lære det ...

I flybranchen er problemet nok snarere, at man gør sig umage med at give folk med penge merværdi for de dyre billetter, som selskaberne tjener mest på.
Og - alle gode bortforklaringer til trods: det ER nu sådan, at det meste af tiden på en flyrejse går med at vente! Og ventetid i et trangt flysæde er ikke morsom! Så hvis man kan lokke folk til at betale mange ekstra penge for den behagelighed det er at sidde nær udgangen og hurtigt kunne snuppe sin (alt for store)  kabinekuffert og forlade flyet uden at skulle vente i bagagekøen - så er det en bedre forretning end at effektivisere!

Det næste som jeg som regel griner af er at når så flyet er landet og "ding" lyder rejser folk sig op i hele flyet og står krumbøjet i op til 5 minutter for at komme ud, jeg selv sidder på min plads og venter til der er plads til at jeg kan rejse mig.
Jeg rejser også altid på "monkey class", og sidste gang i et charterfly med, hvad jeg vil kalde "bavianklasse" (bavianer er ret små aber).
Når man har siddet sammenkrøllet i et alt for lille sæde i 3-4 timer, er det en stor befrielse at få lov til at stå op, så hvis jeg på nogen måde kan komme til at stå oprejst i midtergangen, så gør jeg det! Den ene af vejene i charterflyet var pladsen ud til midtergangen desværre spærret af en passager der udbredte sig højlydt om, hvor meget bedre det var at blive siddende til der var god plads! Mit adrenalinniveau steg til uanede højder!!!
Jeg skulle ikke nå et andet fly, så ventetiden i sig selv betød ikke så meget - men sammenkrølningen i sædet var forfærdelig ...
« Senest Redigeret: 30, Juni 2019 - 22:18 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Højt at flyve
« Svar #5 Dato: 02, Juli 2019 - 22:16 »
https://www.youtube.com/results?search_query=boarding+airplanes

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAHbLRjF0vo" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=oAHbLRjF0vo</a>

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk